محصولی دانش بنیان در جیره غذایی دام ها

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، یک شرکت دانش بنیان در اصفهان پیروز به فراوری محصولی خوراکی شده که برای برطرف مسائل گوارشی دام مفید است.

محصولی دانش بنیان در جیره غذایی دام ها

مسائلی که در سال های اخیر در زمینه تامین نهاده های دامی ایجاد شده سبب شده، بعضی از پژوهشگران در صدد جایگزین کردن منابع غذایی تازه به جای نهاده های دامی مرسوم، برای خوراک دام و طیور برآیند یا به غنای خوراک دام اضافه نمایند.

اقدامی که هدف آن کاهش قیمت تمام شده برای فراورینماینده و مصرف نماینده است. با همین رویکرد، یکی از شرکت های دانش بنیان اصفهان، محصولی فراوری نموده که هم از لحاظ مالی به صرفه است و هم به بهبود عملکرد دستگاه گوارش دام یاری می نماید.

جوش شیرین، اضافه نمودنی پرهزینه جیره غذایی دام

حسن رفیعی از پژوهشگران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در تبادل نظر با خبرنگار ما گفت: مهمترین موضوع در پرورش دام، تغذیه آن است که بیشترین تاثیر را روی عملکرد دام دارد.

او ادامه داد: منابع غذایی اصلی نشخوار نمایندگان علوفه (سیلاژ ذرت، سیلاژ جو، آرد گندم و جو یونجه) و کنسانتره آرد (جو و ذرت) است، بعلاوه مواد پروتیینی شامل کنجاله سویا و پودر گوشت و اضافه نمودنی هایی مثل مکمل های معدنی و ویتامینه هم در سبد غذایی دام قرار می گیرد.

این پژوهشگر صنعت دامپروری اضافه نمود: متاسفانه در ایران به علت اینکه کیفیت علوفه چندان بالا نیست و از طرف دیگر مجبور هستیم دام را به سطح فراوری بالاتری برسانیم از کنسانتره بیشتری استفاده کنیم.

به گفته رفیعی، برای این منظور جوش شیرین به عنوان بافر، به جیره غذایی دام اضافه می گردد که با وجود نقش آن در حفظ سلامت دستگاه گوارش دام، قیمت بالایی دارد و تهیه آن برای دامداران به صرفه نیست.

او گفت: با توجه به اینکه بیشتر دامداران در پی راه چاره های ارزان قیمت هستند، انواع بافر ها به عنوان جایگزین فراوری و روانه بازار شده است.

این پژوهشگر بیان نمود: برترین راه چاره برای مسائل دامداران، ارتقای کیفیت علوفه و کاهش احتیاج به بافرهاست که سلامت دام های شیری را هم افزایش می دهد.

انحصار فراوری و قیمت گذاری جوش شیرین

فهیمه موسوی مدیرعامل شرکت دانش بنیان سپاهان اندیشه سازان آرون به خبرنگار ما گفت: اندازه اسیدی یا قلیایی بودن شکمبه گاو باید بهینه باشد، در غیر این صورت، مصرف خوراک افت می نماید و با بروز اسیدوز، چربی شیر و قوام مدفوع کاهش می یابد و در نتیجه سلامتی گاو ها به خطر می افتد.

او ادامه داد: برای برطرف این مشکل، بافر به ویژه جوش شیرین به جیره غذایی دام ها اضافه می گردد که به محض ورود به شکمبه، حل می گردد و چندان در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر نیست.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: روزانه 140 تا 200 گرم جوش شیرین در جیره غذایی هر راس گاو استفاده می گردد و به علت انحصار فراوری جوش شیرین در دو کارخانه، دامداران مجبورند با هر قیمتی این محصول را خریداری نمایند.

موسوی شرح داد: دامدار هر کیلوگرم جوش شیرین را به قیمت 9 هزار و 800 تومان می خرد و سهمیه هر گاو شیری از آن، روزانه 200 گرم است که در مجموع هر ماه هزینه زیادی را به دامدار تحمیل می نماید.

محصولی دانش بنیان جایگزین جوش شیرین در خوراک دام

او اطلاع داد: فناوران شرکت ما بافری جایگزین جوش شیرین فراوری نموده اند که مزیت آن قیمت مناسب و حل تدریجی اش در شکمبه دام است که PH شکمبه را ثابت نگه می دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، با بیان اینکه نوع ماده اولیه مورد استفاده در این ترکیب، اولین بار در خوراک دام استفاده شده، اضافه نمود: این ترکیب توان مقاومت در دما و اسید شکمبه را دارد و با عبور از آن وارد روده و باعث افزایش جذب و بهبود قابلیت هضم می گردد و از اسهال تغذیه ای پیشگیری می نماید.

موسوی گفت: این ترکیب به شکل پودر، در خوراک انواع دام سبک و سنگین استفاده می گردد و، چون به عنوان آنتی اسید عمل می نماید با حذف اسید شکمبه، سبب می گردد تا خوراک دام کم نگردد و اندازه شیر دام و چربی آن کاهش پیدا نکند.

او اضافه نمود: این طرح، اگر حمایت گردد می تواند برای 20 نفر به شکل مستقیم و برای 200 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کند.

تجربه پیروز جایگزینی محصول دانش بنیان

علی نرگس خانی مسئول تغذیه یکی از دامداری های استان اصفهان که از مشتریان محصول دانش بنیان بافر دام است در تبادل نظر با خبرنگار ما گفت:15 سال است که در زمینه دامپروری فعالیت می کنم و حدود 5 هزار رأس دام شیری دارم.

او اضافه نمود: پیش از این از جوش شیرین در خوراک دام سنگین استفاده می کردم که ارزان نبود.

این دامدار گفت: بافری که شرکت دانش بنیان فراوری نموده از نظر قیمت نسبت به جوش شیرین به صرفه تر است و احتیاجی به کرایه خودروی باری برای انتقال آن هم نیست.

به گفته نرگس خانی، این محصول که هر کیلوگرم آن حدود 7 هزار و 500 تومان قیمت دارد، بسته به اندازه مصرف کنسانتره و علوفه و نوع غله، یک و نیم تا 2 درصد هر کیلوگرم جیره غذایی را شامل می گردد.

احتیاج صنعت دامپروری به این محصول دانش بنیان، بیش از 600 تن در روز است که این شرکت دانش بنیان اگر مورد حمایت قرار بگیرد می تواند بخش زیادی از آن را تامین کند و حتی در آینده به سوی صادرات نیز گام بردارد.

گزارش از معصومه اکبری

وبلاگ آموزشی و فنی اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "محصولی دانش بنیان در جیره غذایی دام ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولی دانش بنیان در جیره غذایی دام ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید