15 راه حل تغذیه ای برای داشتن قلبی سالم

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، بیماری قلبی عروقی مهم ترین دلیل مرگ و ناتوانی در جهان است، به طوری که از هر سه مورد مرگ، یک مورد به دلیل بیماری های قلبی و عروقی رخ می دهد.

15 راه حل تغذیه ای برای داشتن قلبی سالم

در ایران نیز بیماری های قلبی و عروقی نخستین علت مرگ محسوب می گردد که از جمله عوامل خطر به وجود آورنده بیماری های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، افزایش چربی های خون، بیماری دیابت، اضافه وزن، چاقی، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی است.

به گفته مریم جلوداری کارشناس مسmول واحد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان سپیدان، رژیم غذایی سالم یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است که موارد زیر برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها توصیه می گردد:

1-در برنامه غذایی روزانه از گروه های اصلی مواد غذایی شامل، نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغز دانه ها استفاده گردد.

2-از غلات، نان و ماکارونی تهیه شده از آرد سبوس دار و غلات پوست نگرفته مانند نان سنگک و نان جو به علت داشتن فیبر و ویتامین استفاده گردد.

3- توصیه می گردد میوه ها و سبزی ها به صورت روزانه مصرف گردد. با توجه به بالا بودن اندازه سدیم بعضی از سبزی ها مثل چغندر، هویج، کلم پیچ، اسفناج، کرفس، شلغم و انواع کلم ها، توصیه می گردد بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی از مصرف بیش از حد این مواد غذایی پرهیز نمایند.

4-در میان وعده ها به جای مصرف چیپس و پفک، چوب شور و سایر تنقلات پرنمک، از مغز ها (بادام، پسته، فندق، گردو از نوع بو نداده و خام)، شیر و ماست کم چرب، ذرت بدون نمک، انواع سبزی مانند کاهو و جعفری که دارای منیزیم است، استفاده گردد.

5-مصرف انواع چربی ها کاهش یابد و از چربی هایی با منبع حیوانی مانند پیه، دنبه و کره استفاده نگردد.

6-مصرف انواع روغن های غیراشباع (مایع) مانند روغن زیتون، روغن سویا یا کلزا را در برنامه غذایی، جایگزین دیگر روغن ها کنیم.

7-اسید های چرب ترانس موجود در روغن های نباتی جامد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد، بنابراین توصیه می گردد روغن جامد از برنامه غذایی حذف گردد.

8-در صورت استفاده از روغن نباتی جامد، در هنگام خرید به برچسب تغذیه ای آن توجه گردد و روغنی انتخاب گردد که اسید چرب ترانس و مجموع اسید های چرب اشباع آن کمتر باشد.

9-مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و پوست مرغ در برنامه غذایی روزانه کاهش یابد و گوشت ماهی، مرغ و سویا جایگزین گردد.

10-در مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه، اعتدال رعایت گردد.

11-نمک به اندازه متعادل (کمتر از 5 گرم در روز) مصرف گردد. از مصرف نمک سر سفره اجتناب گردد.

12-برای بهبود طعم غذا به جای مصرف نمک از چاشنی هایی مانند سبزی های معطر تازه یا خشک مانند نعناع، مرزه، ترخون، ریحان یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج استفاده گردد.

13-از مصرف مواد غذایی مانند شیرینی خامه ای، چیپس، بستنی خامه ای و سنتی، نوشابه های شیرین و گازدار، کره، مارگارین، مرغ با پوست و گوشت های چرب، ماهی دودی و سایر غذا های نمک سود شده، پنیر و ماست خامه ای، غذا های چرب و سرخ شده، غذا های شور و پرنمک، سوسیس، کالباس و همبرگر، پیتزا، کله پاچه، مغز، دل و قلوه پرهیز گردد.

14-برای سلامت دستگاه قلب و عروق، دست کم 30 دقیقه پیاده روی به صورت روزانه توصیه می گردد.

15-با توجه به اینکه ذائقه افراد از کودکی شکل می گیرد، سالم غذا خوردن را باید از این دوران به فرزند خود بیاموزیم.

رعایت کردن این نکات در رژیم غذایی روزانه به این معنی نیست که باید برای غذای خود هزینه بیشتری کرد، بلکه می توان با همان هزینه و حتی کمتر از آن برنامه غذایی سالم تری برای خود طراحی کرد.

وبلاگ آموزشی و فنی فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "15 راه حل تغذیه ای برای داشتن قلبی سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 راه حل تغذیه ای برای داشتن قلبی سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید