چگونه مشتری مدار بین المللی باشیم؟

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، امروزه هیچ کشوری در جدایی کامل از کشورهای دیگر زندگی نمی کند. منابع مالی، تکنولوژی و سطح زندگی افراد یک کشور، بستگی نسبی به اقتصاد کشورهای دیگر دارد که از طریق جریان پیچیده ای از کالاها، خدمات، سرمایه و تکنولوژی به هم مربوط می شوند.

چگونه مشتری مدار بین المللی باشیم؟

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، کشورها به وسیله مبادلات بین المللی، سطح فراوری خود را بالا برده و سود بیشتری کسب می نمایند. آنها به وسیله واردات، کالاهایی را که قادر به فراوری آنها نیستند، به دست آورده و به وسیله صادرات، کالاهای فراوریی مازاد برمصرف خود را به کشورهای دیگر ارسال می نمایند.

در این میان پیدا کردن بازارهای هدف و مشتریان بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است و از همه مهمتر حفظ این مشتریان است که چگونه بتوان آنها را حفظ و موقعیت خود را در آن بازتار به تثبیت رساند.

طی چند سال گذشته بعضی از سیاست های اتخاذ شده موجب شد تا بعضی از بازارهای هدف از بین برود و صادرنمایندگان برای پیدا کردن بازارهای جدید دچار مشکل شوند.

آزاد فتحی یکی از صادرنمایندگان خراسان شاقتصادی در گفت و گو با وبلاگ آموزشی و فنی گفت: یکی از مسائلی که از سال های اخیر صادرنمایندگان با آن روبرو هستند متوقف کردن بارهای صادراتی در یک برهه زمانی از سوی دولت است.

وی اضافه نمود: به عنوان مثال تا سال گذشته صادرنمایندگان به راحتی می توانستند رب را به بازارهای هدف خود صادرنمایند اما در یک برهه زمانی بعد از بالا رفتن قیمت این کالا، صادرات آن از سوی دولت متوقف شد که این امر مسائل فراوانی را برای صادرنمایندگان این محصول ایجاد کرد.

وی ادامه داد: یک صادرنماینده با پیگیری و کوشش فراوان توانسته در کشورهای خارجی برای خود بازار پیدا کند و ذائقه مردم آن منطقه را با آن محصول آشنا کند و قطع یک باره صادرات حتی برای یک بازه کوتاه مدت سبب می گردد تا آن بازار از دست رود و باید دوباره به دنبال مشتریان دیگر بود.

فتحی پیشنهاد کرد: اگر مسئله ای همچون افزایش قیمت کالا در داخل کشور به وجود آمد نباید صادرات قطع گردد بلکه می توان این مشکل را با واردات کالا حل کرد اما صادرنماینده به امر صادرات خود ادامه دهد چرا که با انجام این کار دیگر مشتریان بین المللی نسبت به آن فروشنده بی اعتماد نمی شوند.

وی شرح داد: در سال گذشته کشور ترکیه برای محصول سیب زمینی دچار مشکل شد اما این کشور صادرات این محصول را متوقف نکرد بلکه ثبت سفارش بار از ایران برای تامین سیب زمینی های مورد احتیاج خود گرفت تا بازارهای صادراتی و مشتریان بین المللی خود را از دست ندهد.

ترانزیت کالا از یک کشور به کشور ثالث راهی برای نگه داشتن بازار بین المللی

این صادرنماینده محصولات کشاورزی خراسان شاقتصادی در ادامه به ترانزیت کالا از سایر کشورها به کشورهای بازار هدف ایرانی اشاره نمود و گفت: گاهی اوقات فراوری بعضی از محصولات در ایران فصلی است اما بازار خارجی و مشتریان منتظر آن نمی مانند که فصل فراوری و صادرات جدید آن محصول شروع گردد تا بتوان آن را در آن کشور ارائه داد، در نتیجه ترانزیت کالا از یک کشور به کشور هدف می تواند راهی بسیار مناسب باشد.

وی تاکید نمود: با انجام این کار هم می توان بازاربین المللی خود را حفظ کرد و هم می توان ارزش اضافه نموده به کشور وارد کرد و هم اینکه با انجام این اقدام یک صادرنماینده به لحاظ بنیه اقتصادی قوی تر خواهد شد و می تواند در هنگام خرید کالا، کالا برای صادرات پیش خرید کند.

فتحی شرح داد: به عنوان مثال اکنون که فصل برداشت پیاز نیست می توان محصول پیاز را از یک کشور خریداری و به کشور ثالث که بازار هدف ایران است به فروش رساند در این صورت است که این بازار نیز حفظ خواهد شد.

یک صادرنماینده در هر شرایطی باید پاسخ گوی مشتری بین المللی باشد

مظفری از دیگر صادرنمایندگان خراسان شاقتصادی در ادامه در گفت و گو با وبلاگ آموزشی و فنی گفت: مشتری برای یک صادرنماینده از همه چیز مهمتر است و یک صادرنماینده در هر شرایطی باید پاسخ گوی مشتری باشد.

وی اضافه نمود: کار یک صادرنماینده در بازار هدف نباید به هیچ عنوان قطع گردد و دولت نیز باید تمهیدات لازم را در این خصوص برای صادرنماینده مهیا کند در غیر این صورت بازارهایی که با این شرایط تحریم به دست آمده از دست می رود و نتیجه آن دپوی کالاها در داخل کشور می گردد.

مظفری ادامه داد: صادرنماینده با تامین کالا از هر جایی می تواند ارزش اضافه نموده حاصل از فروش آن را به کشور وارد کند.

وی در ارتباط با تامین کالا از یک کشور به غیر از ایران و فروش آن به کشور ثالث که بازار هدف کشور ایران است نیز اظهار کرد: یکی از شیوه های حفظ بازار و مشتری مداری در صورتیکه کالای مورد نظر در کشور موجود نباشد، روش مذکور است.

این صادرنماینده اعلام کرد: از سوی دیگر یک صادرنماینده برای انجام کار خود دارای یک تیم است که با انجام این کار هم توانسته اشتغال را در داخل کشور حفظ کند و از سوی دیگر ارزش اضافه نموده حاصل از انجام این کار وارد کشور می گردد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال کشور اسپانیا بزرگترین صادرنماینده زعفران در دنیاست این درحالیست که فقط 10 از فراوری این محصول در آن کشور صورت می گیرد و قسمت عمده بار زعفران مورد احتیاج خود را از ایران تامین می نماید و در حقیقت اسپانیا به همین شیوه در حال نگه داشتن بازارهای صادراتی خود است.

مظفری تاکید نمود: با انجام این شیوه دیگر صادرنمایندگان ما، صادرنمایندگان فصلی باقی نمی مانند و می توانند موقعیت خود را در بازارهای هدف تثبیت نمایند و مشتری مدار بین المللی باشند.

بازارهایی که به راحتی از دست رفت

هاتفی مدیر شرکت فراوریی سبز خرم در خراسان شاقتصادی نیز در گفت و گو با وبلاگ آموزشی و فنی با اشاره به اینکه این شرکت فقط رب مخصوص صادرات فراوری می نماید، گفت: در سال گذشته به مدت سه تا چهار ماه صادرات رب و گوجه فرنگی به سایر کشورها متوقف شد و این شرکت نتوانست در آن بازه زمانی کالایی صادر کند و فقط منتظر ماند تا دوباره صادرات آن کالا از سوی دولت آزاد شد.

وی اضافه نمود: اما نتیجه این دستورالعمل آن شد که این واحد فراوریی صادرات محور بازارهای بین المللی خود را از دست داد و هم اکنون بازار ایران جای خود را به بازار ترکیه و چین داده است.

هاتفی ادامه داد: با کنار کشیدن صادرنمایندگان ایرانی در عراق کشور ترکیه و در افغانستان، روسیه و پاکستان کشور چین، بازارها را تصاحب می نماید.

وی اظهار کرد: اکنون بازار خود را از دست داده ایم و به سختی در حال پیدا کردن بازار خارجی هستیم و مجبور هستیم برای به دست آوردن دوباره این بازارها متحمل هزینه شویم و کالای خود را کمتر از قیمت کالای ترکیه و چینی در آن کشورها عرضه کنیم.

هاتفی توضیح داد: همچنین باید به مشتریان بین المللی خود این ضمانت را بدهیم که بازار واردات به آن کشور قطع نمی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چگونه مشتری مدار بین المللی باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مشتری مدار بین المللی باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید