طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی اصیل سنتی

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، دلمه برگ مو یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است که در شهرهای مختلف ایران به روش های مختلف تهیه می گردد. مثلا قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی را مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی را آنالیز می کنیم.

طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی اصیل سنتی

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی

  • برنج 2 پیمانه
  • گوشت چرخ نموده 250 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • لپه 1 پیمانه
  • سبزی دلمه 1/5 پیمانه
  • آبغوره به اندازه لازم
  • عسل به اندازه لازم
  • آب به اندازه لازم
  • نمک، فلفل و ادویه به اندازه لازم

طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی

1. آماده کردن لپه و برنج

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی درست مثل طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت این است که برنج و لپه را آماده کنید. برای این کار برنج را که از قبل خیس نموده بودید، در آب جوش بریزید و بعد از مدتی که کمی نرم شد آبکش کنید. هم زمان لپه را که آن را هم چندین ساعت قبل خیسانده اید تا نفخش گرفته گردد بپزید و بعد آبکش کنید.

2. مخلوط کردن مواد

اکنون دو پیاز را خرد نموده با حداقل روغن تفت دهید، زردچوبه و ادویه پلویی را به پیاز اضافه کنید بعد گوشت چرخ نموده را به ظرف اضافه کنید و باز هم مواد را تفت دهید. بعد از مدتی که رنگ گوشت عوض شد سبزی دلمه که شامل شوید، جعفری، نعناع، ترخون، مرزه و ریحان است را به گوشت اضافه کنید. حالا برنج آبکش را اضافه کنید و تفت دهید. در نهایت رب انار را با کمی شکر اضافه کنید و هم بزنید. اگر دوست دارید می توانید اندازهی گردو خرد شده یا خلال بادام و کشمش هم اضافه کنید.

نکته: برای تهیه دلمه می توانید گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید. طرز تهیه دلمه با گوشت مرغ را در کتاب کاله بخوانید.

3. آماده کردن برگ های مو

در این مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی، برگ های انگور را خوب بشویید بعد برای آن که نرم گردد رویشان را آب جوش بریزید. بعد از مدتی که رنگ برگ عوض شد و نرم شد از آب خارج کنید تا برگ ها خنک شوند.

4. پخت دلمه

در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی در هر برگ یک اندازه از مایه دلمه بریزید و هر طور دوست دارید برگ را بپیچید. آن را در قابلمه ای که کمی روغن در آن ریخته اید بچینید. بعد که همه دلمه ها را پیچیدید روی دلمه ها کمی آب بریزید و قابمله را روی حرارت بگذارید تا دم آب جوش آید بعد ترکیب آبغوره و شکر را اضافه کنید و در قبالمه را بگذارید تا حدود یک ساعت دلمه ها بپزند. بسته به ذائقه تون می توانی به قابلمه دلمه اندازهی آلوچه، گوجه گیلاسی هم اضافه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه برگ مو

پخت دلمه برگ مو کرمانشاهی هم مثل همه دلمه های دیگر کار ساده ای است فقط احتیاج به زمان دارد و البته رعایت نکات و فوت وفن های تهیه آن که در ادامه آن ها را هم مرور می کنیم.

طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی به روایت های مختلف

تهیه و پخت دلمه کرمانشاهی تفاوت چندانی با طرز تهیه دلمه اصفهانی یا طرز تهیه دلمه شمالی ندارد و شاید تنها تفاوت آن در چاشنی است که برای پخت دلمه آن را تهیه می نمایند و شامل آبغوره و شکر می گردد.

نکاتی برای وا نرفتن دلمه

اگر برگ های انگور خیلی کوچک هستند بهتر است از چند برگ برای پیچیدن بهره ببرید و حتما روی دلمه های داخل قابلمه یک بشقاب بگذارید تا فشار حاصل از آن مانع وا رفتن و باز شدن دلمه ها در حین پخت شوند.

روش های مختلف تهیه دلمه در ایران و خارج از ایران

همان طور که در ابتدا هم اشاره کردیم دلمه برگ مو در ایران به روش های مختلف تهیه می گردد و همین در خصوص باقی کشورها هم صدق می نماید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه انواع دلمه برگ مو به روش های مختلف را آنالیز نموده بودیم و دیدیم که تفاوت بیشتر دلمه ها در انواع سس دلمه است.

  • طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی
  • طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی
  • طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی اصیل سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی اصیل سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید