طبع و مصلح دوغ چیست ، 12 مصلح دوغ برای انواع مزاج

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، آیا می دانید مصلح دوغ چیست؟ دوغ یک نوشیدنی لبنی با طبع سرد و تر است که هر چقدر اندازه ترشی و غلظت آن بیشتر باشد، سردی بیشتری دارد. مصرف دوغ با مصلح آن می تواند عوارض جانبی احتمالی این نوشیدنی لذیذ را تا حد زیادی کاهش دهد. اما چگونه طبع دوغ را گرم کنیم؟ در این مقاله از در به شما می گوییم که طبع و مصلح دوغ از دیدگاه طب سنتی چیست و یاد می گیریم که چگونه سردی دوغ را بگیریم و طبع آن را متعادل کنیم.

طبع و مصلح دوغ چیست ، 12 مصلح دوغ برای انواع مزاج

طبع دوغ چیست؟

طبع دوغ در طب سنتی سرد و تر است و از همین رو مصرف این نوشیدنی برای افراد بلغمی و سرد مزاج مضر است. هر چقدر دوغی که مصرف می کنید غلیظ تر و ترش تر باشد، اندازه سردی آن بیشتر است. از طرف دیگر دوغ رقیق معمولا رطوبت بیشتری دارد. علیرغم ، نوشیدن دوغ بدون مصلحات آن می تواند طبع بدن را سرد کند و موجب بروز دردهای مفصلی، دل پیچه، و بی حالی گردد.

مصلح دوغ چیست؟

همانطور که گفتیم طبع دوغ سرد و تر است و از همین رو مصرف آن به تنهایی برای افراد سردمزاج و بلغمی مناسب نیست. از طرف دیگر نوشیدن دوغ بدون مصلح آن ممکن است عوارض جانبی را برای سلامت بدن ایجاد کند. اما سوال اینجاست که چگونه سردی دوغ را بگیریم و عوارض جانبی دوغ را کاهش دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مصرف دوغ با مصلحات آن می تواند به گرم شدن طبع دوغ یاری کند. در ادامه می توانید با چند مصلح دوغ آشنا شوید.

در صورت تمایل می توانید انواع دوغ گازدار و دوغ بدون گاز را از فروشگاه های زنجیره ای به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی بخرید.

نعناع

نعناع یک سبزی گرم فوق العاده مفید است که در طب سنتی به عنوان اصلی ترین مصلح دوغ از آن یاد می گردد. مصرف دوغ با نعناع موجب متعادل شدن طبع دوغ می گردد و از طرفی به هضم بهتر دوغ یاری می نماید. اضافه کردن مانع مسائل گوارشی، ، سردی معده و دل پیچه می گردد.

نعناع یک سبزی نیروبخش است و روده ها را ضدعفونی می نماید. اگر کودک شما کم اشتها شده و یا خودتان میلی به غذا خوردن ندارید، اضافه کردن نعناع به دوغ می تواند اشتهای شما را افزایش دهد و غذا خوردن را هم برایتان دلپذیرتر کند. در صورت تمایل می توانید انواع و را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

پونه

پونه یکی دیگر از برترین مصلحات دوغ است که از بروز مسائل و ناراحتی های گوارشی جلوگیری می نماید. مصرف پونه با دوغ، طبع دوغ را متعادل می نماید و به علت داشتن کلسیم زیاد، از جلوگیری می نماید. اضافه کردن پونه به دوغ طعم خوبی به دوغ می بخشد و موجب گرم شدن طبع دوغ، جلوگیری از نفخ و بهبود هضم دوغ و غذا می گردد.

فلفل سیاه

فلفل سیاه طبع گرمی دارد و از همین رو در فهرست مصلحات دوغ واقع شده است. این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان است و اضافه کردن آن به دوغ می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی و رفع مسائل روده ای یاری زیادی کند. اگر با طعم تند فلفل در دوغ مسئله ای ندارید، می توانید از فلفل سیاه یا فلفل قرمز و یا ترکیبی از این دو نوع فلفل در دوغ بهره ببرید تا هم طبع دوغ شما متعادل گردد و هم خواص آن افزایش پیدا کند.

در صورت تمایل برای تهیه و فلفل قرمز می توانید خرید خود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های انجام دهید.

آویشن

اگر با خودتان فکر می کنید که چگونه طبع دوغ را گرم کنیم تا طعم متفاوتی پیدا کند، پیشنهاد ما اضافه کردن میزانی آویشن به دوغ است. (به خصوص آویشن کوهی) طبع دوغ را گرم می نماید و طعم جالبی به آن می بخشد. برای خوش طعم شدن طعم دوغ می توانید از ترکیب آویشن و میزانی پونه برای طعم دار کردن دوغ بهره ببرید. این ترکیب جزو هم هست.

در صورت تمایل می توانید آویشن را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

سیر و موسیر

سیر و موسیر هر دو طبع گرمی دارند. اضافه کردن میزانی موسیر یا سیر خرد شده یا پودر سیر یا پودر موسیر به دوغ موجب گرم شدن طبع دوغ و بهبود هضم غذا می گردد. ترکیبات گوگردی موجود در موسیر و سیر خاصیت ضدباکتریایی دارند و به گردش بهتر خون و جلوگیری از در هوای گرم یاری می نمایند.

در صورت تمایل می توانید سیر و موسیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های همیشه تخفیف بخرید.

کاکوتی

کاکوتی مصلح دوغ است و می تواند به کاهش عوارض جانبی دوغ یاری زیادی کند. این سبزی معطر طعم فوق العاده ای به دوغ می بخشد و خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی نماینده دارد. اضافه کردن کاکوتی به دوغ موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می گردد و از بروز و سردردهای ناشی از بلغم در بدن جلوگیری می نماید. از طرف دیگر این سبزی یک طعم دهنده عالی برای دوغ است و عطر فوق العاده ای به نوشیدنی شما می بخشد.

زیره

در فهرست انواع مصلح دوغ، زیره نیز جایگاه ویژه ای دارد. از این است که همچون سایر مصلحات دوغ طبع گرمی دارد و می تواند به متعادل کردن طبع دوغ یاری کند. از طرف دیگر زیره ضد نفخ است و از آنجایی که بسیاری از افراد با خوردن دوغ دچار نفخ و مسائل گوارشی می شوند، زیره می تواند، از بروز چنین مسائلی جلوگیری کند.

در صورت تمایل می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

ترخون

ترخون یکی از مفیدترین سبزیجات در فهرست انواع مصلح دوغ است. این سبزی خوش عطر ویتامین C، کلسیم، آهن و منگنز فراوانی دارد و سرشار از پتاسیم و منیزیم است. اضافه کردن ترخون به دوغ در کنار متعادل کردن طبع دوغ خواص بی نظیری برای بدن دارد و جذب کلسیم دوغ را افزایش می دهد. ترخون عطر فوق العاده ای به دوغ می بخشد. می توانید این سبزی را به تنهایی یا همراه با دیگر سبزیجات به دوغ اضافه کنید.

شوید

برای بهبود خواص و مزاج دوغ در طب سنتی می توانید میزانی شوید خشک به دوغ اضافه کنید. شوید طبع گرم و خشکی دارد و سرشار از ویتامین B12، کلسیم، آهن و منگنز است. اضافه کردن شوید به دوغ موجب افزایش اندازه کلسیم دوغ و بهبود طبع آن می گردد. مصرف دوغ با شوید به بهبود عملکرد معده یاری می نماید و اگر با دوغ کم چرب مصرف گردد، برای سلامت کبد نیز بسیار مفید است.

در صورت تمایل می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

گل سرخ

گل سرخ یکی دیگر از مجذوب کننده ترین مصلحات دوغ است که موجب تعادل طبع دوغ و خوش عطر و طعم شدن آن می گردد. بسیاری از افراد با خوردن دوغ دچار یبوست می شوند، از همین رو اضافه کردن گل سرخ کاشان به دوغ می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. این گیاه رفع نماینده نفخ معده است و عوارض جانبی دوغ را تا حد زیادی کاهش می دهد.

می توانید گل محمدی خشک شده به صورت پودر را به تنهایی و یا همراه با میزانی نعناع خشک به دوغ اضافه کنید تا دوغ شما لذیذتر و خوش طعم تر گردد.

نمک

نمک یکی از ساده ترین و اصلی ترین مصلحات دوغ است که می تواند کمی طبع دوغ را متعادل کند و عوارض جانبی آن را کاهش دهد. اضافه کردن نمک به دوغ از افت فشارخون جلوگیری می نماید. بهتر است نمک را در کنار سایر مصلحات دوغ بهره ببرید تا هم دوغ شما خوش طعم تر گردد و هم سردی دوغ به اندازه بیشتری کاهش پیدا کند. به خاطر داشته باشید که افرادی که دارای فشارخون بالا هستند، نباید از نمک به میزان زیاد در دوغ استفاده نمایند.

می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

زنیان

یکی دیگر از مصلحات دوغ در طب سنتی زنیان است. زنیان یک نوع ادویه فوق العاده گرم است که می تواند طبع دوغ را گرم تر کند و عطر و طعم جالبی به آن ببخشد. بهتر است زنیان را همراه با میزانی نعناع خشک و آویشن به دوغ اضافه کنید تا خوش طعم تر گردد.

سوالات متداول

برترین نوع دوغ چه دوغی است؟

برترین دوغ، دوغی است که از ماست تازه گاو که روغن آن کاملا گرفته شده است، تهیه گردد.

برای خوش طعم شدن و از بین بردن سردی دوغ چقدر به آن سبزیجات اضافه کنیم؟

سبزیجات خشک با طبع گرم برترین مصلحات دوغ هستند. معمولا اندازه سبزیجاتی که به دوغ اضافه می گردد، به میزان دوغ بستگی دارد. برای هر لیوان دوغ می توانید از نصف قاشق مرباخوری سبزیجات خشک شده بهره ببرید.

طبع دوغ گوسفندی سرد است یا گرم؟

به طورکلی طبع دوغ گاو و گوسفند هر دو سرد است و از همین رو این نوشیدنی باید همراه با مصلحات آن مصرف گردد.

منبع: افق کوروش

به "طبع و مصلح دوغ چیست ، 12 مصلح دوغ برای انواع مزاج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع و مصلح دوغ چیست ، 12 مصلح دوغ برای انواع مزاج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید