دولت ترامپ نگران اعتبار تحقیقاتش درباره خاستگاه کرونا بود

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد دولت قبلی این کشور درباره اعتبار گزارش تهیه شده درباره خاستگاه ویروس کرونا، نگرانی هایی جدی داشته است.

دولت ترامپ نگران اعتبار تحقیقاتش درباره خاستگاه کرونا بود

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ آموزشی و فنی، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت، دولت سابق این کشور نگران اعتبار تحقیقاتش درباره خاستگاه ویروس کرونا بود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، بلینکن در جلسه استماع سنای آمریکا گفت : گزارش آن را دیده ام. معتقدم که در سطوح متعددی، دارای اشتباه است.

وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره دقیق به اینکه اظهاراتش به کدام گزارش دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مربوط می شود گفت، وزارت خارجه وقت آمریکا از یک پیمانکار درخواست کرده بود که درباره انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین تحقیق کند.

بلینکن افزود: این کار انجام شد و به اتمام رسید و به افراد مربوطه در وزارتخانه گزارش شد. هنگامی که ما وارد [وزارت خارجه]شدیم نیز از آن ها مطلع شدیم.

او در ادامه گفت: دولت ترامپ آنطور که متوجه شدم، درباره روش انجام تحقیق، کیفیت تحلیل ها و تغییر شواهد به نحوی که با روایت پیش فرض منطبق شود، نگرانی هایی جدی داشت. آن ها چنین نگرانی را داشتند و آن را ما نیز در میان گذاشتند.

بلینکن در توجیه تکرار ادعا های دولت جدید آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا گفت، تحقیقات قبلی نتیجه کار یک دفتر و چند کارمندش بود و تلاشی از سوی کل دولت نبود و به همین دلیل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواستار انجام تحقیقاتی جامع در این خصوص شده است.

رویترز نوشت، بلینکن در اظهارات خود به گزارش جدیدی از روزنامه وال استریت ژورنال اشاره داشته است. این روزنامه به گزارشی محرمانه پرداخته است که توسط آزمایشگاه ملی آمریکا تهیه شده و در آن ادعا شده که انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، امری محتمل و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در جهان ترامپ و دیگر اعضای دولت او از جمله مایک پامپئو وزیر امور خارجه وقت آمریکا، نام آن را ویروس چینی گذاشت و این کشور را به انتشار آن متهم کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال مدعی است این مطالعه ماه می سال 2020 توسط آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور در کالیفرنیا تهیه شده و وزارت خارجه آمریکا در ماه های پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ با استناد به آن خواستار تحقیقات بیشتر در خصوص منشأ شیوع کرونا شده است.

گفته می شود گزارش مذکور حاصل نخستین تلاش های دولت آمریکا برای تحقیق در خصوص منشأ شیوع کرونا بوده است. محققان، به دنبال بررسی دو فرضیه رقیب بوده اند مبنی بر اینکه آیا ویروس از موسسه ویروس شناس ووهان به بیرون درز کرده و یا حاصل تماس انسان با حیوان های آلوده بوده است.

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا چند هفته قبل تر، پس از آن داغ شد که روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد داده های اطلاعاتی نشان می دهند سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-19 از این آزمایشگاه دانست.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت: موسسه ویروس شناسی ووهان 23 مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا 30 دسامبر سال 2019 با هیچ موردی از عفونت ناشی ازابتلا به ویروس کرونای جدید روبرو نشده بود.

پیش تر نیز تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان با احتمال بالایی بعید به نظر می رسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دولت ترامپ نگران اعتبار تحقیقاتش درباره خاستگاه کرونا بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت ترامپ نگران اعتبار تحقیقاتش درباره خاستگاه کرونا بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید