هدف جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی افزایش سواد میراثی جامعه است

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، ایرنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، هدف جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی افزایش سواد میراثی جامعه است.

هدف جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی افزایش سواد میراثی جامعه است

علی دارابی در نخستین جلسه شورای عالی سیاست گذاری جشنواره تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه شخصیت جشنواره اهمیت ویژه ای دارد، بیان نمود: باید به درستی تعیین شود که تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره ها چیست و دارای چه ویژگی هایی است.

برگزاری نشست های علمی با موضوع میراث فرهنگی، ویژه برنامه های مربوط به جشنواره در هفته یزد، تشکیل کمیته اجرایی و کارگروه ها، کمیته انتخاب و بررسی داوران از دیگر نکات مورد اشاره معاون میراث فرهنگی کشور بود.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری جشنواره با قدردانی از استاندار یزد برای قبول میزبانی نخستین جشنواره، متذکر شد بخش بین الملل جشنواره با اولویت کشورهای همسایه و ایران فرهنگی در دستور کار واقع شده است.

جشنواره ابزاری برای معرفی و آشنایی مردم با میراث فرهنگی

سید عباس فاطمی، دبیر جشنواره با بیان اینکه میراث فرهنگی کشور ظرفیت بزرگی از داشته های ملی ایران در طول تاریخ است، افزود: این میراث حجم کمی بسیار دارد و به لحاظ کیفی بی نظیر است.

وی برگزاری جشنواره را یکی از ابزارهای معرفی و آشنایی هر چه بهتر مردم با میراث فرهنگی بیان نمود و گفت: این جشنواره با هدف ایجاد حساسیت در مردم نسبت به میراث فرهنگی و تشویق آنها به معرفی این میراث طراحی شده است.

دبیر نخستین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی با بیان اینکه برای برگزاری جشنواره در پاییز تعجیل داریم، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این رویداد مقدار اطلاع مردم از میراث فرهنگی افزایش پیدا کند و در آینده گام های بلندتری در معرفی میراث فرهنگی در سطح منطقه و بین الملل برداشته شود.

فرمی تعیین و مسئله محور برای جشنواره تعریف شود

احمدرضا درویش، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما تعریف تشخص و فرمی مختص میراث فرهنگی را مهمترین موضوع برگزاری این رویداد بیان نمود و گفت: فرمی منطبق با میراث فرهنگی باید برای این جشنواره طراحی شود که تکراری نباشد و مسئله محور باشد.

وی تعریف نشان میراث فرهنگی و اعطای آن به شخصیت برگزیده جشنواره، معرفی و تجلیل از چند شخصیت برجسته، معرفی استان برگزیده، معرفی یک نهاد برگزیده را جز مواردی بیان نمود که اجرای آنها می تواند به این رویداد تشخص دهد.

استفاده از ظرفیت مدارس برای مردمی کردن جشنواره

حسن خجسته، استاد دانشگاه و مدیر ارشد فرهنگی و رسانه ملی با بیان اینکه میراث فرهنگی مقوله ای مردمی نیست، بیان نمود: میراث فرهنگی موضوع مردم نیست و این کار را سخت می کند. برای مردمی کردن آن میتوان از ظرفیت آموزش و پرورش و مدارس استفاده کرد.

زاویه دید جشنواره با موضوع میراث فرهنگی انتخاب درستی است

شهرام گیل آبادی، مدرس دانشگاه و رئیس اسبق مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی بیان نمود: توجه جدی تبلیغی و آموزشی به میراث فرهنگی نشده و هیچگاه این حوزه محور تبلیغ نبوده است.

وی با بیان اینکه در اشتغالزایی حوزه جهانگردی تنها شعار جهانگردی مطرح بوده، افزود: زیربناهای جهانگردی یعنی ابنیه و نفایس به دلیل برخورد غلط در حال از بین رفتن هستند؛ انتخاب زاویه دید معنایی با موضوع میراث فرهنگی و با زیرساخت های جهانگردی و صنایع دستی زاویه دید درستی است و این سه حوزه از یکدیگر جدا نیستند.

گیل آبادی جدا کردن بخش حرفه ای و مردمی را از الزامات جشنواره بیان نمود و افزود: جریان سازی در حوزه خلاقیت در ارتباط با ابنیه می تواند در بخش مردمی شکل بگیرد. ابنیه، نفایس و شهر به عنوان محورهای اصلی در جریان سازی مردمی می توانند به عنوان محورهای اصلی مدنظر قرار بگیرند.

استفاده از ظرفیت آژانس های تبلیغاتی و استفاده از المان های میراث فرهنگی در تبلیغات محیطی شهری از دیگر نکاتی بود که گیل آبادی بیان نمود.

میراث فرهنگی روح جهانگردی و صنایع دستی است

حسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره پیرامون اینکه هدف جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی افزایش سواد میراثی جامعه است، گفت: میراث فرهنگی ریشه اعتماد به نفس ملی را مطرح می کند. امری که فراموشی آن مسائل فرهنگی کشور را موجب شده است.

ساعی دربرگیری و شمولیت جشنواره به ایران بزرگ تاکید و شرح داد: تمام ایران باید درگیر این جشنواره شوند و برای هر دوره مفاهیم موضوعی انتخاب شود. همچنین برگزاری رویدادهایی مرتبط با مضامین جشنواره و مشارکت مردم می تواند به خروجی بهتر اهداف جشنواره کمک کند.

ثبت این جشنواره در آیسسکو و یونسکو همچنین توجه به میراث فرهنگی معنوی از دیگر مواردی بود که او در این جلسه پیشنهاد کرد.

جهانگردی محصول میراث فرهنگی و صنایع دستی است

مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و جهانگردی با اشاره به بیش از 800 هزار اثر تاریخی در کشور، 36 هزار اثر ثبت ملی و 26 اثر ثبت جهانی، بیان نمود: هنر در میراث فرهنگی عجین و در آن نهفته است. تلفیق صنایع دستی و میراث فرهنگی می تواند به محصولی به نام جهانگردی تبدیل شود. میراث فرهنگی می تواند به توسعه جهانگردی و رونق هنرهای سنتی و صنایع دستی منجر شود.

آشنایی مردم با ابنیه از طریق ساخت نماهنگ

محمدرضا ورزی، کارگردان و فیلمنامه نویس تلفیق سینما و تصویر را با ابنیه تاریخی اتفاق خوبی دانست و افزود: به رغم اینکه همیشه کار در ابنیه تاریخی با انتقاد مسئولان میراث روبرو بود در این دوره اتفاق خوبی افتاده است.

ورزی با اشاره به تلفیق سینما و تصویر با میراث فرهنگی افزود: تولید نماهنگ در ابنیه و اماکن تاریخی مغفول واقع شده است. این جشنواره می تواند زمینه را برای تولید نماهنگ در ابنیه تاریخی شهرهای مختلف و آشنایی مردم با آنها فراهم کند.

این کارگردان شرح داد: از این نماهنگ ها میتوان در معرفی این اماکن به جهانگردان خارجی استفاده کرد. همچنین موسیقی نوعی میراث است که می تواند در این وزارتخانه مورد توجه قرار بگیرد.

بدون میراث فرهنگی، فرهنگی برای صدور نداریم

محمدرضا حسنایی، رئیس دانشگاه هنر، جهانگردی را جزئی از میراث فرهنگی دانست و افزود: جهانگرد خارجی برای دیدن میراث فرهنگی به ایران می آید. با برگزاری این جشنواره میتوان برخی مسائل مانند جهانگردی، صنایع دستی، آیین ها، میراث ناملموس در حواشی آن مطرح شود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی می تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد، شرح داد: بدون میراث فرهنگی و بدون آن چیزی که به ارث برده ایم، فرهنگی برای صادر کردن نداریم.

حسنایی میراث فرهنگی را تنها راه نجات ایران دانست و افزود: باید دیگر وزارتخانه ها نیز به میراث فرهنگی و این جشنواره کمک کنند. برنامه ریزی این جشنواره و تداوم آن می تواند دستاوردهای بسکمک داشته باشد.

فرصتی برای توسعه فرهنگ

پوران درخشنده، فیلمنامه نویس وکارگردان سینما برپایی این جشنواره را در معرفی تاریخ و گذشته کشور اتفاقی مهم دانست و گفت: این رویداد فرصتی برای توسعه فرهنگ و شناساندن هویت ملی به مردم است.

وی شرح داد: تمام استان های کشور دارای ظرفیت میراثی و جهانگردی هستند که با این رویداد می توانیم این ظرفیت ها را به مردم معرفی کنیم و مردم فضای داشته ها را تجربه کنند.

میراث فرهنگی ظرف زرینی که اعتبار هویتی ماست

آتوسا مومنی، معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی بیان نمود: ما در گذشته استفاده از ابزار رسانه برای معرفی میراث فرهنگی را بلد نبودیم راههایی را که امتحان میکردیم شاید بیراهه بوده و بسیار خرسندم که میراث فرهنگی راهی به رسانه باز کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروز زمان رقابت فرهنگی است، شرح داد: میراث فرهنگی یک ظرف زرین و فاخر است که اعتبار هویتی، اقتصادی و ملی ایران است و مظروف آن بسکمک از آثار منقول و کردهای صنایع دستی خواهد بود. جهانگردی نیز که جنس آن ملموس است استفاده کافی را از برگزاری این رویداد خواهد برد.

مومنی متذکر شد: میراث ناملموس فاخر پشتوانه داشته های هویتی، اعتقادی و آیینی ما هستند که قابلیت تبدیل به یک رشته دانشگاهی را دارد. میراث ناملموس در برخی فضاهای کالبدی و تاریخی فرصت مطرح شدن دارند و این جشنواره می تواند به امر تبدیل شدن میراث ناملموس به رشته دانشگاهی کمک کند.

باید مخاطب هدف جشنواره تعیین شود

بهروز شعیبی، کارگردان سینما با بیان اینکه مخاطب هدف این رویداد موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: درصورتیکه این رویداد رویکرد مردمی دارد باید شکل عرضه و مخاطب آن پیش بینی شود. اگر مخاطب مردم هستند، کار بزرگی را پیش رو داریم.

کارگردان بدون قرار قبلی با اشاره به اهمیت ارزش حفظ میراث و انتقال آن به آیندگان بیان نمود: تولید میراث و انتقال آن به آیندگان در صورتی اتفاق می افتد که بتوانیم فرهنگ آن را هم نشر دهیم.

مصطفی پورعلی، مدیر کل ثبت و تعیین حریم آثار نیز پیشنهاد کرد که آثار جشنواره به سه بخش میراث فرهنگی و جهانگردی، میراث فرهنگی ملموس همچنین میراث فرهنگی ناملموس دسته بندی شوند.

جشنواره فرصتی برای جمع آوری اطلاعات میراث فراموش شده و در خطر

جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران نیز با بیان اینکه میراث فرهنگی و جهانگردی یکی هستند، افزود: میراث فراموش شده و در خطر داریم که این جشنواره فرصتی برای جمع آوری اطلاعات در این باره است. پیشنهاد می کنم بخشی هم به توان یابان و بچه ها اختصاص یابد.

معرفی و اطلاع رسانی جشنواره امری مقدم و ضروری است

مهدی فرجی، مدیر اسبق شبکه یک صدا و سیما و تهیه کننده فیلم و سریال گفت: دبیرخانه باید فرخوان جشنواره، اطلاع رسانی تبلیغ آن را مقدم بر هرکاری قرار دهد. باید همه صاحبان آثار به موقع از این فراخوان اطلاع و مشارکت فعال داشته باشند.

اهمیت انتقال مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی به نسل نو

علیرضا تابش، مشاور معاون میراث فرهنگی هم از ویژه برنامه هفته یزد به مناسبت جشنواره تولیدات و لزوم مشارکت همه نهادهای فرهنگی، هنری و رسانه ای برای تحقق اهداف جشنواره گفت: جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی رویدادی است که در چند حوزه مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار می دهد، جامعه تخصصی حوزه میراث فرهنگی، جامعه فرهنگی هنری کشور، رسانه ها و افکار عمومی، جامعه محلی در شهر میزبان که این تاثیرگذاری شامل رشد سواد میراثی و معرفی هر چه بیشتر میراث فرهنگی کشور در قالب تولیدات هنری و رسانه ای خواهد بود و گروههای خلاق برای تولید آثار چند رسانه ای با موضوع معرفی میراث فرهنگی ایران باشکوه، ترغیب خواهند شد.

نخستین جشنواره تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی با هدف افزایش سواد میراثی جامع، ایجاد رقابت سالم میان هنرمندان و برنامه سازان، جلب افکار عمومی نسبت به مقوله میراث فرهنگی، شناسایی استعدادهای خلاق و تازه جوان، توسعه و عمومیت بخش میراث فرهنگی در جامعه به همت معاونت میراث فرهنگی در پاییز 1401 در شهر جهانی یزد با میزبانی استانداری یزد برگزار می شود.

منبع: همگردی

به "هدف جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی افزایش سواد میراثی جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی افزایش سواد میراثی جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید