صالحی: تبرئه به معنی سازش نیست

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، بعد از اعلام حکم تبرئه متخلفان پرونده فینال جام حذفی، زمزمه های زیادی مطرح می گردد. علیرضا صالحی اما تأکید دارد که برای صدور این احکام هیچ فشاری به استیناف وارد نشده است.

صالحی: تبرئه به معنی سازش نیست

صالحی: تبرئه به معنی سازش نیست

مهدی دریابیگی ، علیرضا صالحی، رییس کمیته استیناف در آنالیز مجدد پرونده کمیته اخلاق، حیدر بهاروند، سصعید فتاحی و عبدالکاظم طالقانی را تبرئه کرد. حکمی که محرومیت 7 ساله مسوولان سازمان لیگ را به طور کلی پاک کرد، واکنش های زیادی را در پی داشت. عده ای بر این عقیده هستند که فشار مسوولان فدراسیون فوتبال کار خود را نموده است، عده ای دیگر هم این حکم را به حساب مماشات کمیته استیناف و سیاست صدور احکامی می دانند که به دنبال آن ها نه سیخ می سوزد و نه کباب! علیرضا صالحی که همه این زمزمه ها را شنیده، حالا برای شان پاسخ های محکمی دارد تا استیناف را از تأثیر هر فشاری بر احکامش تبرئه کند.

استیناف بر چه اساسی صلاحیت کمیته اخلاق رو تأیید کردید؟ تعدادی از حقوق دان ها می گفتند کمیته اخلاق و انضباطی ارکان قضایی فدراسیون در زمان برگزاری مسابقات هستند و درباره مدیران فدراسیون و سازمان لیگ فقط هیأت رییسه می تواند تصمیم گیری کند؟

در آئین نامه اخلاق و مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال صلاحیت هر یک از ارکان قضایی فدراسیون نوشته و تعیین شده است . تشخیص صلاحیت با رکن قضایی آنالیز نماینده پرونده است که با توجه به نوع تخلف و مقررات مندرج در آیین نامه تعیین نماید آیا صلاحیت با اوست یا خیر؟ در پرونده موضوع حوادث فینال جام حذفی تصور احضار شوندگان(آقایان بهاروند . طالقانی . فتاحی) این بوده است که علت تشکیل پرونده ایجاد تاخیر در انجام بازی بوده و این امر در صلاحیت کمیته انضباطی است در حالیکه موارد اتهامی آنان 1) فقدان تدبیر و برنامه ریزی صحیح در برگزاری مسابقه 2) بی اعتنایی به موضع صریح نمایندگان اداری ، اطلاعاتی و امنیتی استان دائر بر نامناسب بودن محل برگزاری مسابقه 3) عدم مکاتبه با وزرات ورزش و جوانان ، استانداری و فرمانداری محل مسابقه در خصوص زمان و مکان مسابقه 4) سوء مدیریت در چینش تماشاگران و تخصیص فضای مناسب و تعیین به طرفداران هر یک از دو تیم 5) تاخیر در برگزاری مسابقه که نهایتاً تمام این موارد موجب لطمه به اعتبار و حیثیت فوتبال شده که از این حیث یعنی رسیدگی به اتهام لطمه به اعتبار و حیثیت فوتبال در صلاحیت کمیته اخلاق است ولو آنکه اتفاقات در زمین فوتبال اجرا شده باشد.

به نظر می رسید استیناف در نهایت حکم کمیته اخلاق را کاهش دهد، نه اینکه آقایان بهاروند، طالقانی و فتاحی به طور کلی تبرئه شوند.

درباره عملکرد هر یک از کارکنان و یا اعضای هیات رئیسه از لحاظ ضعف در عملکرد مادام که مطابق آئین نامه اخلاق و یا مقررات انضباطی تخلف محسوب نشود ، حسب مورد رئیس فدراسیون یا هیات رئیسه تصمیم خواهد گرفت.

آیا معتقدید این افراد هیچ نقشی در رقم خوردن این بی نظمی نداشته اند؟

با توجه به توضیح وظایف هر یک از نامبردگان و اینکه موارد اتهامی دخالتی در بروز حوادث نداشته به نظر قاطع تمام اعضای کمیته استیناف نام بردگان مبرا از هر اتهامی تشخیص داده شدند و تصریح کنم که در خصوص اینکه امکان برگزاری مسابقه فینال جام حذفی در استادیوم خرمشهر به لحاظ آنکه زیر ساخت هایش در امسال مهیا نیست تصمیم هیات رئیسه در برگزاری مسابقه در شهرستان اهواز تصویب می شود و از جهت اینکه استادیوم شهدای فولاد پیشنهاد و انتخاب می شود مورد موافقت شورای تامین استان خوزستان نیز قرار می گیرد پس محکومین پرونده مطابق مصوبات مذکور اقدام نموده اند.

چه اتفاقی باعث نیمه کاره ماندن جلسه روز چهارشنبه شد؟ آیا اسناد جدیدی به دست شما رسید و تغییری در روند آنالیز ها ایجاد شد؟

در جلسه چهارشنبه 19 ، 4 ، 98 هیچیک از معترضین دعوت نشده بودند بلکه اعضای کمیته استیناف با آنالیز و مطالعه دقیق پرونده و نهایتاً با دعوت از معترضین برای شنبه 22 تیرماه و استماع اظهارات آنان صلاحیت کمیته اخلاق را احراز و آغاز به رسیدگی در اصل موضوع نمود. اسناد بعد از جلسه شنبه 22 تیر ماه به کمیته استیناف واصل شد و نهایتاً در چهارشنبه 26 تیر حکم صادر شد.

با توجه به اینکه محرومیت های سنگین کاملا رفع شد، در این حکم ملاحظه کاری هم داشتید؟ روسای فدراسیون فوتبال در این زمینه صحبتی با شما نداشتند؟

سوالی است که سال هاست پرسیده می شود و برگرفته از ذهن حاکم بر تصورات غلطی است که اگر کسی تبرئه شد حتما چیزی در نهان وجود دارد و این یک توهین به تصمیم گیرندگان است . چرا زمانیکه در تمام سال های گذشته احکام سنگینی چون سقوط دادن یک تیم به دسته پائین تر و یا محرومیت هایی که اعمال شد این سوال مطرح نمیشد؟! مگر نه آنکه همان احکام بر اساس محتویات پرونده صادر شده است؟ با این حال در پاسخ عرض می کنم جز محتویات پرونده و استقلال کامل بر ارکان قضایی چیز دیگری وجود نداشته است.

برای رای کفاشیان و ترابیان هم اهالی فوتبال باید منتظر شوک جدیدی باشند؟

متاسفم برای طرح این سوال تان. گویا نمی خواهید و یا نمی توانید بپذیرید که فقط محتویات پرونده منشاء تصمیمات است شاید اگر روزی تصورات ذهنی خود را که القا دهنده تصورات غلط به خوانندگان و بسط و ترویج آن در جامعه است اصلاح کنید بتوانیم امیدوار باشیم که جامعه به سمت منطق و واقع گرایی حرکت خواهد نمود. رسانه وظیفه اطلاع رسانی دارد نه القاء ذهنیات و تصورات باطل. حال من سوال می کنم آیا دلیل متقن و محکمی بر سوال خود دارید یا قائل به بافته های ذهنی باشیم تا یافته های آن؟

این ها سوالاتی است که این روزها مطرح می شود.

من هم این پاسخ را به افرادی می دهم که این سوالات را مطرح می نمایند.

در خصوص پرونده سازمان لیگ، به شما پیشنهاد نشد پرونده را به هیات رییسه ارجاع دهید؟

توصیه می کنم حتما یک دور آئین نامه های ارکان قضایی فدراسیون را مطالعه کنید. وقتی پرونده ای تشکیل شد و رایی صادر شد و مورد اعتراض نهاده شد صلاحیت رسیدگی با کمیته استیناف است نه مرجع دیگری .

منبع: ایران ورزشی

به "صالحی: تبرئه به معنی سازش نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی: تبرئه به معنی سازش نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید