راهنمای کامل تمیز کردن یخچال مرحله به مرحله؛ ترفندها و نکاتی که باید بدانیم

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، وقتی آشپزی می کنید یا تازه از سوپرمارکت بازگشته اید، آخرین چیزی که دوست دارید با آن روبرو شوید این است که درب یخچال را باز کنید و با شلوغی یا بویی نامطبوع روبه رو شوید. عقل سلیم حکم می نماید که اقلام و بخش هایی از یخچال که در تماس با غذا هستند را تا حد امکان تمیز نگه دارید. این موضوع شامل تمیز کردن یخچال هم می گردد. یک یخچال تمیز و مرتب می تواند به بهبود بهداشت مواد غذایی و کاهش ضایعات غذایی شما یاری کند. در این مقاله، درباره اهمیت تمیز کردن یخچال و روش های این کار می خوانید.

راهنمای کامل تمیز کردن یخچال مرحله به مرحله؛ ترفندها و نکاتی که باید بدانیم

چرا باید یخچال را کاملا تمیز کنیم؟

مهم ترین علت تمیز کردن یخچال، جلوگیری از رشد میکروب هایی است که می توانند باعث ابتلا به بیماری هایی مانند مسمومیت غذایی شوند. بیشتر مردم ترجیح می دهند که مواد غذایی را قبل از تمام شدن مواد غذایی که دارند، خریداری نمایند. این اتفاق باعث می گردد که سبزیجات و میوه های قدیمی پوسیده شوند و فضایی برای رشد میکروب ها ایجاد گردد. علاوه براین، ممکن است بعضی از مواد غذایی مانند سس گوجه فرنگی یا مایونز درون یخچال بریزند و به موقع تمیز نشوند.

یخچال ستون فقرات آشپزخانه است و آشپزخانه ستون فقرات خانه محسوب می گردد. بنابراین، باید در تمیز کردن یخچال و مرتب نگه داشتن آن دقت کنید تا خانه ای تمیز و مرتب داشته باشید و از بیماری ها دور بمانید.

هر چند وقت یکبار باید یخچال را تمیز کنیم؟

اگر هر هفته یخچال خود را با مواد غذایی تازه پر می کنید، فقط ممکن است شیر و مایعاتی دیگر مانند سس ها اغلب داخل یخچال ریخته شوند. در این صورت، بهتر است یخچال خود را حداقل هر ماه یک بار با آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید. در صورتی که یخچال را دیرتر از زمان گفته شده پر می کنید یا کمتر اتفاق میفتد که چیزی درون یخچال ریخته گردد، می توانید آن را حداقل هر دو ماه یک مرتبه تمیز کنید.

مراحل تمیز کردن یخچال

همه ما می دانیم که بیرون آوردن تمام مواد غذایی از یخچال فقط برای مرتب کردن دوباره همه آنها پس از تمیز کردن فضای داخلی یخچال، ممکن است کاری بی فایده به نظر برسد. با وجود این، بهتر است این کار را انجام بدهید چون ارزشش را دارد. برای آسان تر کردن کارها، ما این فرآیند را به مراحل ساده تقسیم نموده ایم تا به شما در انجام تمیز کردن یخچال یاری کنیم.

1. برای تمیز کردن یخچال از قبل برنامه ریزی کنید

یخچال شما هر سه تا شش ماه یکبار احتیاج به تمیزکاری عمیق و مرتب شدن دارد. این کار را با خالی کردن تمام مواد غذایی از یخچال آغاز کنید. ممکن است که باکتری ها در دمای اتاق به سرعت تکثیر شوند. بنابراین، محصولات لبنی، گوشت و سایر مواد غذایی را که باید در یخچال نگهداری شوند، در یک کیسه خنک بسته بندی شده همراه با پاکت های کیسه ای خنک از قبل سرد شده یا پر از یخ قرار دهید. برترین کار این است که درست قبل از خرید هفتگی و موقعی که غذای کمتری در یخچال وجود دارد، یخچال را تمیز کنید. هر غذایی را که مدت ها است درون یخچال مانده و هر چیزی را که تاریخ مصرف آن گذشته را دور بریزید.

2. قفسه ها و کشوهای یخچال را بشویید

در صورت امکان، همه قفسه ها و کشوهای قابل جابه جایی را از یخچال بیرون بیاورید. اگر تعیین نیست که چگونه آنها را از درون یخچال خارج کنید، قبل از آغاز تمیز کردن یخچال، دفترچه راهنمای آن را آنالیز کنید. به این ترتیب، متوجه می شوید که چگونه این کار را بدون آسیب رساندن به چیزی انجام دهید. مطالعه این دفترچه به شما یاری می نماید تا قفسه ها و کشوها را دوباره در جای خود قرار دهید. اگر نمی توانید دفترچه راهنمای یخچال را پیدا کنید، به وب سایت سازنده آن سری بزنید. در این آدرس اینترنتی احتمالا فایل الکترونیکی دفترچه راهنمای یخچال یا نکات مهم برای تمیز کردن و نگه داری آن را پیدا خواهید کرد.

در مرحله بعد، قفسه ها و کشوهایی را که توانسته اید جدا کنید، با مایع ظرفشویی و آب داغ بشویید. اگر قفسه ها (یا هر بخش قابل جابه جایی دیگری از یخچال) از شیشه ساخته شده، بهتر است ابتدا اجازه دهید تا به دمای اتاق برسند و بعد آن ها را بشویید. به این ترتیب، خطر شکستن آن ها در آب بسیار داغ کاهش می یابد.

از یک خلال دندان برای پاک کردن بقایای مواد غذایی که در محل اتصال بین سطح قفسه و اطراف قفسه جمع شده، بهره ببرید. قفسه ها و کشوهای یخچال را با آب تمیز بشویید. سپس، اجازه دهید که به طور طبیعی روی آب چکان ظرفشویی خشک شوند. برای خشک کردن آن ها می توانید از یک دستمال میکروفایبر هم بهره ببرید. قفسه ها یا کشوهایی که نمی توانید آن ها را جدا کنید را هم با یک دستمال تمیز میکروفایبر آغشته به محلول مایع ظرفشویی و آب پاک و بعد خشک کنید.

3. فضای داخلی یخچال را فورا تمیز کنید

حالا وقت آن رسیده که تمام توجه خود را به فضای داخلی یخچال معطوف کنید. در این مرحلهُ از آب داغ استفاده نکنید چون ممکن است دمای یخچال را افزایش دهد و این امر مانع از آن می گردد که غذاهای فاسد شدنی را بلافاصله پس از تمیز کردن یخچال به داخل آن بازگردانید. در عوض، محلولی از مایع ظرفشویی و آب سرد درست کنید و آن را برای تمیز کردن یخچال به کار ببرید. فضای داخلی یخچال باید با یک دستمال میکروفایبر تمیز و این محلول کاملا پاک گردد.

به شیارهای کناره های داخلی یخچال که قفسه ها داخل آن ها جای می گیرند، توجه ویژه ای داشته باشید. این شیارهای می توانند به محل تجمع آلودگی های یخچال تبدیل شوند. داخل یخچال را با استفاده از دستمال کاغذی یا دستمال میکروفایبر تمیز به خوبی خشک کنید.

4. سطوح بیرونی و بدنه یخچال را تمیز کنید

از نواحی خارجی از یخچال مانند دستگیره و اطراف درب که در آن میکروب ها به وسیله تماس مکرر با دست ها تجمع می نمایند، غافل نشوید. اگر یخچال فریزری با فریزر در پایین آن دارید، از جاروبرقی برای تمیز کردن خرده های جمع شده در لاستیک درب یخچال بهره ببرید. روش دیگر این است که از یک برس شستشوی سفت و خشک برای جدا کردن این مواد اضافی بهره ببرید.

از گوشه یک پارچه حوله ای کتانی یا پنبه ای آغشته به محلول مایع ظرفشویی و آب برای پاک کردن بخش لاستیکی بهداشتی درب یخچال بهره ببرید. سپس، آن را با یک دستمال حوله ای خشک تمیز کنید.

5. کویل های کندانسور یخچال را نباید فراموش کنید

احتمالا به تازگی یا به طور مرتب، بدنه یخچال خود را تمیز می کنید اما آیا به خاطر می آورید که آخرین باری که سیم پیچی های کندانسور آن را تمیز نموده اید، چه زمانی بوده است؟

کویل های کندانسور که در پشت یخچال قرار گرفته اند هم به راحتی تمیز می شوند. برای این کار، به سادگی یخچال را خاموش نموده و کویل ها را پاک کنید تا گرد و غبار روی آن ها از بین برود. کویل های کندانسور یخچال باید حداقل سالی یکبار تمیز شوند تا از گرفتگی آنها جلوگیری گردد، به خصوص اگر آشپزخانه شما محل تجمع موی حیوانات خانگی و گرد و غبار باشد.

چرا باید زحمت این کار را به خود بدهید؟ اگر کویل های کندانسور یخچال دچار گرفتگی شوند، یخچال شما باید سخت تر کار کند. همین مسئله هم باعث می گردد که هزینه انرژی شما بالا برود. گرفتگی این قسمت ممکن است عمر یخچال شما را هم کاهش دهد. تعمیر آن ها هم کاری خواهد بود که مستلزم صرف هزینه بسیار است.

6. اجازه بدهید تا یخچال خنک گردد

قفسه ها و کشوهای یخچال را به داخل آن بازگردانید. اگر یخچال شما دماسنج دارد، قبل از گذاشتن مواد غذایی داخل یخچال، صبر کنید تا دمای داخل یخچال به 5 درجه سانتی گراد یا کمتر برسد. اگر یخچال شما قابلیت خنک سازی سریع دارد، از آن برای سرعت بخشیدن به فرآیند خنک سازی یخچال بهره ببرید.

7. برای تمیز کردن یخچال کشوها را بپوشانید

از حوله آشپزخانه یا روزنامه قدیمی برای پوشاندن بخش پایینی کشوهای یخچال بهره ببرید. به این ترتیب، می توانید پوست پیاز کهنه و تکه های سبزیجات را مستقیما داخل سطل زباله بیندازید.

8. بوها را از بین ببرید

برای خوشبو شدن یخچال، باید در وهله اول آن را کاملا تمیز کنید. بعد از آن می توانید برای برطرف بوی بد یخچال، تمیز کردن یخچال با جوش شیرین را امتحان کنید. برای این کار، اندازهی جوش شیرین را در ظرفی درباز درون قفسه ها یا درب یخچال نگه داری کنید. جوش شیرین بویی ندارد اما برترین ماده برای جذب بوهای نامطبوع است.

تفاله های قهوه نیز می توانند بوی نامطبوع یخچال را از بین ببرند. این تفاله ه نیتروژن دارند که بوی نامطبوع را به خوبی جذب می نماید. برای قرار دادن تفاله های قهوه درون یخچال، می توانید آن را در ظرفی کوچک بریزید و درون یخچال بگذارید. به این ترتیب، در عرض 3 تا 4 روز بوی بد یخچال از بین خواهد رفت.

برش های لیموترش، پنبه های آغشته به عصاره وانیل و جو دوسر خشک هم در برطرف بوی نامطبوع یخچال تأثیر فراوانی دارند.

9. بازگرداندن مواد غذایی به درون یخچال

یخچال را بیش از حد پر نکنید زیرا هوا برای کارکرد مؤثر آن باید به گردش درآید. علاوه براین، باید مطمئن شوید که بلافاصله پس از تمیز کردن یخچال، درب آن را مدام باز و بسته نمی کنید.

پاسخ به سؤالات رایج درباره تمیز کردن یخچال

مراحلی که برای تمیز کردن یخچال شرح دادیم، بسیار ساده هستند. بااین حال، ممکن است باز هم سؤالاتی در فکر شما شکل گرفته باشند. در ادامه، سؤالات رایج درباره تمیز کردن یخچال را می خوانید. شاید با خواندن این سؤالات و پاسخ های آن ها، شما هم به پاسخ بسیاری از سؤالات خود برسید.

برای تمیز کردن یخچال از چه محصولات پاک نماینده ای استفاده کنم؟

حوله ظرف تمیز، صابون ظرفشویی، آب داغ و جوش شیرین را دم دست داشته باشید. 1 پیمانه جوش شیرین را با 7 پیمانه آب داغ مخلوط کنید و هم بزنید تا جوش شیرین حل گردد. اگر یک اسپری خالی دارید، می توانید محلول آب و جوش شیرین را درون آن بریزید. در غیر این صورت، می توانید فقط حوله یا دستمال تمیز خود را به آن آغشته کنید.

اگر شکاف های کوچکی در یخچال شما وجود دارد که فکر می کنید با دستمال نمی توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید، از یک مسواک کهنه یاری بگیرید.

از شوینده های تجاری برای تمیز کردن یخچال استفاده نکنید زیرا ممکن است بوی آن ها به غذای شما منتقل گردد. سرکه سفید هم ماده دیگری است که می توانید برای پاک کردن یخچال از آن بهره ببرید. فقط باید آن را با اندازه مساوی آب رقیق کنید. البته، ممکن است بوی سرکه برای مدتی داخل فضای یخچال باقی بماند.

آیا باید قبل از تمیز کردن یخچال آن را از برق بکشم؟

نه، احتیاجی نیست یخچال را از برق بکشید مگر اینکه بخواهید کویل ها را تمیز کنید. اگر فقط داخل و بدنه یخچال خود را تمیز می کنید، می توانید آن را به برق متصل کنید. یخچال برای تمیز شدن احتیاجی به دمای خاصی ندارد. فقط باید از آب گرم بهره ببرید تا سطح سرد آن راحت تر تمیز گردد.

چگونه باید بدنه یخچال استیل را تمیز کنم؟

بدنه این یخچال را با یک دستمال نرم و مرطوب و یک قطره مایع ظرفشویی تمیز کنید. مطمئن شوید که مایع ظرفشویی شما حاوی کلر نیست چون این ماده می تواند به بدنه یخچال آسیب برساند. برای از بین بردن گرد و غبار و کثیفی روزمره فقط به دستمال حوله ای یا میکروفایبر و مایع ظرفشویی احتیاج دارید. بعد از آن هم بدنه یخچال را با یک پارچه خشک تمیز کنید.

اگر بدنه یخچال لکه هایی دارد که پاک نمی شوند، شاید لازم باشد از شوینده ای بهره ببرید که مخصوص فولاد ضد زنگ است. می توانید این پاک نماینده ها را به صورت آنلاین یا هر جایی که محصولات شوینده فروخته می شوند، پیدا کنید. در حالت کلی، پول خود را صرف شوینده برای تمیز کردن معمولی یخچال هدر ندهید. آب و مایع ظرف شویی ساده هم این کار را به خوبی انجام می دهد.

هرگز از شوینده های ساینده یا اسفنج ها برای پاک کردن وسایل استیل ضد زنگ استفاده نکنید زیرا ممکن است در درازمدت بدنه آن را دچار خراشیدگی و ساییدگی کند.

چگونه می توانم از شر برچسب های به جای مانده روی درب یخچال خلاص شوم؟

با آب گرم و مایع ظرفشویی آغاز کنید. سپس، با استفاده از روغن به جای مانده برچسب ها را پاک کنید. اگر دستمالی را که با آب داغ و مایع ظرفشویی مرطوب نموده اید، به مدت یک دقیقه یا بیشتر روی برچسب قرار دهید، شل می گردد و بیشتر قسمت های چسبناک آن از بین می روند. بااین حال، اگر هنوز بقایایی از آن بر جا مانده، هر نوع روغنی مانند روغن گیاهی، روغن صنعتی یا حتی روغن بچه می تواند آن را از بین ببرد. بعد از اینکه به جامانده های برچسب را با روغن پاک کردید، بدنه یخچال را با یک دستمال آغشته به آب گرم و مایع ظرفشویی، تمیز کنید تا روغن هم پاک گردد.

کلام آخر

تمیز کردن یخچال به برطرف بوی بد آن یاری می نماید و باعث می گردد که یخچال شما دوام بیشتری داشته باشد. در این مقاله، روش اصولی تمیز کردن یخچال را شرح دادیم. در نهایت، هم سؤالاتی که ممکن است در این رابطه داشته باشید را پاسخ دادیم. به نظر شما چه راه های دیگری برای نظافت یخچال وجود دارد؟

منبع: GoodHouseKeeping

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای کامل تمیز کردن یخچال مرحله به مرحله؛ ترفندها و نکاتی که باید بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل تمیز کردن یخچال مرحله به مرحله؛ ترفندها و نکاتی که باید بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید