حق ماموریت چیست و چگونه محاسبه می گردد؟

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، در بسیاری از مشاغل، افراد برای انجام وظایف محول شده باید به محلی خارج از محل کار خود بروند که در اصطلاح قانون کار به آن ماموریت می گویند. اما حق ماموریت چیست و چگونه محاسبه می گردد؟ هر کارمندی موظف است پیش از توافق با کارفرما با این اصطلاح مهم و قوانین آن آشنا باشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با هر آنچه که باید از حق ماموریت و قوانین آن بدانید آشنا شوید.

حق ماموریت چیست و چگونه محاسبه می گردد؟

حق ماموریت چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، ماموریت یعنی فردی به درخواست کارفرما، در حیطه خارج از محل کار خود به او خدمت کند. به حقوقی که بر اساس مقدار فعالیت طی ماموریت به او تعلق می گیرد، حق ماموریت می گویند. طبق قانون کار، تمام کارمندانی که به درخواست کارفرمای خود به ماموریت بروند، مشمول حق ماموریت خواهند شد.

حق ماموریت اداره کار به چه مواردی تعلق می گیرد؟

طبق تبصره 1 ماده 46 قانون کار، شرط اصلی و لازم برای دریافت حق ماموریت این است که فرد برای انجام کار حداقل 50 کیلومتر از محل کار خود دور گردد یا اینکه حداقل یک شب در محل ماموریت اقامت داشته باشد. یعنی اگر فردی برای انجام ماموریت، 40 کیلومتر از محل کار خود دور گردد، اما یک شب در محل ماموریت اقامت گزیند، طبق قانون کار حق ماموریت به او تعلق می گیرد و این مبلغ نباید کمتر از حقوق ثابت یک روز باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر شخصی در طول یک روز به دو منطقه مختلف برای انجام ماموریت برود، یک حق ماموریت برای او حساب می گردد؛ یعنی تعداد ماموریت در طول یک روز، در مقدار دستمزد حاصل از ماموریت تاثیری نخواهد داشت.

آیا مبلغ حق ماموریت مشمول مالیات می گردد؟

شاید بپرسید موضع اداره مالیات درباره حق ماموریت چیست و چه قوانینی دارد؟ اگر شخص با ارائه مدرک به مامور مالیات بتواند ثابت کند که برای انجام ماموریت 50 کیلومتر از محل کار خود دور شده یا یک شب در آن محل اقامت داشته است، مبلغ حق ماموریت مشمول مالیات نخواهد شد و حق بیمه هم از آن کسر نمی گردد.

حق ماموریت قانون کار در سال 1401 چگونه محاسبه می گردد؟

محاسبه حق ماموریت قانون کار بسته به حداقل مقدار حقوق ثابت شخص در یک ماه است. برای محاسبه حق ماموریت فرمولی در نظر گرفته شده است که به توضیح زیر است:

30 ÷ حداقل حقوق ثابت ماهانه x تعداد روز های ماموریت

حق ماموریت برای ماموریت خارج از کشور چگونه محاسبه می گردد؟

در قانون کار، برای اضافه کاری و حق ماموریت افرادی که برای ماموریت به خارج از کشور عزیمت می نمایند، پیش بینی خاصی به عمل نیامده است و به علت فقدان مقررات داخلی در این زمینه، پرداخت ها با توافق قبلی طرفین صورت می گیرد.

آیا هزینه غذا و اقامت در حق ماموریت محاسبه می گردد؟

پرداخت هزینه رفت و آمد بر عهده کارفرماست اما هزینه غذا، به قوانین داخلی شرکت و توافق با کارفرما بستگی دارد. هزینه خوراک معمولا با توافق دو طرف به وسیله کارفرما پرداخت می گردد. اما به طور کلی، در قانون اشاره مستقیم به پرداخت هزینه غذا به وسیله کارفرما نشده است و الزامی برای پرداخت آن جود ندارد. هزینه اقامت نیز مانند هزینه خوراک، با توافق قبلی کارمند و کارفرما در قرارداد معین می گردد.

محاسبه ساعت کاری در ماموریت چگونه است؟

ساعت کار در ماموریت مانند ساعت کاری در محل کار اصلی است. بیشتر شدن ساعت های کاری جزو اضافه کاری در ماموریت محاسبه می گردد. بعلاوه کار کردن در آدینه ها به عنوان آدینه کاری و کار کردن در شب به عنوان شب کاری باید در حق ماموریت در نظر گرفته گردد.

حد بیشتر زمان حق ماموریت چقدر است؟

در قانون برای ماموریت مدت زمان خاصی ذکر نشده است و درواقع، طول مدت زمان ماموریت را توافق بین کارگر و کارفرما معین می نماید.

محاسبه حق ماموریت در بخش خصوصی چگونه است؟

محاسبه حق ماموریت در بخش خصوصی با توافق قبلی طرفین انجام می گردد اما حداقل مقدار حق ماموریت، طبق همان فرمولی که در بخش قبل اشاره کردیم (ضرب تعداد روز های ماموریت در حقوق ثابت شخص و تقسیم آن بر عدد 30) محاسبه می گردد.

مسئولیت کارفرما هنگام بروز حوادث حین ماموریت چیست؟

از آنجایی که انجام وظیفه در حین ماموریت به منزله انجام وظیفه در محل کار اصلی است، هرگونه حادثه در مدت زمان ماموریت به عنوان حادثه ضمن کار تلقی می گردد و مسئولیت آن با کارفرما خواهد بود. چنانچه فرد در ماموریت ازکاراُفتاده گردد، مشمول دریافت مستمری ازکاراُفتادگی خواهد شد و در صورت فوت، به خانواده شخص مستمری تعلق خواهد گرفت؛ حتی اگر کارگر یک روز هم سابقه داشته باشد، از این مستمری بهره مند خواهد شد.

نکات تکمیلی

  • برای جلوگیری از کسری بیمه در زمان ماموریت، ضروری است که یک کپی از حکم ماموریت برای اداره تامین اجتماعی ارسال گردد تا درصورت بروز حادثه ای برای شخص در طول ماموریت، خدمات درمانی به او تعلق بگیرد.
  • هیچ کارفرمایی نمی تواند کارمند خود را مجبور کند که به ماموریت برود و این کار باید با توافق قبلی دو طرف و قید ماموریت در قرارداد صورت بگیرد.
  • حق ماموریت نباید از مزد ثابت یا روزانه فرد کمتر باشد.
  • اگر ماموریت بیش از یک روز طول بکشد اما دو روز کامل نگردد، حق ماموریت برای دو روز محاسبه خواهد شد.
  • به دستمزد (حق) ماموریت هیچ گونه مالیاتی تعلق نمی گیرد.
  • کارفرما موظف است هزینه رفت و برگشت را تامین کند.
  • در صورتی که کارفرما هزینه خورد و خوراک را تامین کند، باز هم موظف است حق ماموریت را به طور کامل بپردازد.
  • اگر علی رغم توافق قبلی و قید آن در قرارداد، کارگر از رفتن به ماموریت امتناع ورزد، کارفرما می تواند طبق ماده 27 قانون کار و ضمن پرداخت سنوات، قرارداد کاری را فسخ نماید.
  • حق ماموریت نباید از حقوق ثابت یک روز فرد کمتر باشد، اما با توافق طرفین می تواند بیشتر از آن باشد.
منبع: دیوار

به "حق ماموریت چیست و چگونه محاسبه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حق ماموریت چیست و چگونه محاسبه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید