با رژیم بدون گلوتن بیشتر آشنا شوید

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، افرادی که برایشان بیماری سلیاک تشخیص داده می گردد باید از رژیم بدون گلوتن پیروی نمایند. گلوتن، پروتئین اصلی در دانه های گندم، چاودار و جو، ماده ای است که در صورت وجود بیماری سلیاک، عوامل تحریک سیستم ایمنی بدن هستند.

با رژیم بدون گلوتن بیشتر آشنا شوید

در بیماری سلیاک گلوتن به پوشش روده کوچک حمله می نماید. برترین راه کنترل علائم بیماری سلیاک اجتناب از مصرف گلوتن است.

گلوتن در بسیاری از غذاها از جمله غذاهایی که انتظار ندارید در آن گلوتن یافت گردد، وجود دارد و اجتناب از مصرف آن بسیار سخت است. در واقع، تقریبا می توان گفت یادگیری و به کاربردن یک رژیم غذایی بدون گلوتن از هر رژیم دیگری سخت تر است. اما شخص حساس به گلوتن یا شخص مبتلا به بیماری سلیاک در نهایت از عهده آن برخواهد آمد.

با مطلعی از مواد غذایی حاوی گلوتن و آشنایی با برچسب گذاری مواد غذایی می توانید روی مواد غذایی دریافتی حاوی گلوتن کنترل بیشتری داشته باشید. با این افزایش مطلعی می توانید بیماری سلیاک خود را مدیریت کنید.

شما ممکن است حتی پس از سال ها رعایت یک رژیم بدون گلوتن باز هم مرتکب اشتباه شوید. پس تمام کوشش خود را بکنید تا در خصوص غذاهای حاوی گلوتن اطلاعات بیشتری کسب کنید و رژیم غذایی بدون گلوتن خود را با موفقیت مدیریت کنید.

در این مقاله کوشش شده است تا به افراد با رژیم فاقد گلوتن به وسیله ارائه اطلاعات پیرامون رژیم بدون گلوتن یاری گردد.

فهرست مطالب:

  • چرا غذای بدون گلوتن بخوریم؟
  • غذاهای حاوی گلوتن
  • برچسب های مواد غذایی و گلوتن پنهان
  • چگونه یک رژیم بدون گلوتن را شروع کنید؟
  • غذاهای بدون گلوتن که باید در فهرست انتخابی شما وارد شوند
    • پیشنهاد
  • اجتناب از خوردن گلوتن حتی به میزان ناچیز
    • پیشنهاد

چرا غذای بدون گلوتن بخوریم؟

هدف بیشتر افرادی که از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می نمایند، درمان یکی از بیماری های گوارشی مرتبط با مصرف گلوتن است. بیماری سلیاک شناخته شده ترین و از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش است که به رژیم غذایی بدون گلوتن احتیاج دارد. سلیاک به نوع خاصی از بیماری گفته می گردد که در آن گلوتن سیستم ایمنی را تحریک می نماید تا به روده کوچک حمله کند. این بیماری می تواند منجر به سوءتغذیه، کم خونی، پوکی استخوان و بسیاری از مسائل جسمی دیگر گردد.

پزشکان توصیه می نمایند که افراد قبل از آزمایش تشخیص بیماری سلیاک، رژیم بدون گلوتن را شروع ننمایند علت آن هم این است که برای دقت آزمایش بیماری سلیاک، باید گلوتن مصرف گردد.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید تا آخر عمر از رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی نمایند تا علائم بروز این بیماری و خطر ابتلا به بیماری های مرتبط را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند. حتی مقادیر ناچیز گلوتن می تواند سیستم ایمنی بدن این افراد را به شدت تحریک کند و از بهبود عملکرد روده ها جلوگیری کند.

غذاهای حاوی گلوتن

هر غذایی که حاوی گندم، جو یا چاودار است دارای گلوتن است و این بدان معنی است که باید از نان معمولی، پاستا، کیک، کلوچه و بیشتر غلات اجتناب کنید. معمولا در بیشتر غذاها به علت ارزش غذایی و سایر ویژگی های خاص از دانه های غلات که حاوی گلوتن هستند استفاده می گردد. به عنوان مثال، نان گندم خاصیت ارتجاعی و بافت دلپذیر خود را از گلوتن به دست می آورد. همینطور کیک و پاستا به علت وجود پروتئین گلوتن به جای خرد شدن به هم می چسبند.

با این حال، نان، غلات و ماکارونی تنها بخشی از دایره غذاهای حاوی گلوتن را تشکیل می دهند. گلوتن عنصری است که در بسیاری از محصولات غذایی فراوری شده و تقریبا می توان گفت در بیشتر آن ها موجود است.

در بعضی سوپ ها، دانه های گلوتن به عنوان شلیک نماینده عمل می نمایند و به فراورینمایندگان و آشپزها این امکان را می دهند تا از مواد مقرون به صرفه تری مانند خامه استفاده نمایند. در همین حال، مالت جو اغلب به عنوان شیرین نماینده در آب نبات و کلوچه نیز استفاده می گردد.

برچسب های مواد غذایی و گلوتن پنهان

مشکل این است که گلوتن می تواند تحت نام های مختلفی در فهرست مواد تشکیل دهنده روی برچسب مواد غذایی پنهان گردد. یک قوطی سوپ ممکن است حاوی نشاسته باشد که حاوی گلوتن پنهان است. آب نبات ها با طعم های طبیعی نیز ممکن است حاوی گلوتن باشند. ظاهرا گلوتن همه جا هست اما مهم ترین نکته درباره بیماری های مرتبط با گلوتن الزام به دانستن درباره غذاهای حاوی گلوتن؛ چه به صورت پنهان و چه به صورت آشکار، است.

جالب است بدانید که سازمان غذا و داروی ایالات متحده الزامی برای معین کردن وجود گلوتن روی برچسب های مواد غذایی ندارد. اما فراورینمایندگان می توانند به طور داوطلبانه و در راستای قوانین در خصوص غذاهای فاقد گلوتن با استفاده از برچسب ها اطلاع رسانی نمایند.

برای استفاده از برچسب بدون گلوتن، یک غذا نباید هیچ یک از انواع گندم، چاودار، جو و یا هرگونه غلات را دارا باشد. همینطور باید در نظر داشت که در یک غذا با برچسب بدون گلوتن حتی نباید از مشتقات غلات نیز استفاده شده باشد، مگر این که میزان آن کمتر از 20 واحد بر میلیون باشد.

بسیاری از شرکت ها تصمیم می گیرند که شناسایی محصولات فاقد گلوتن خود را بدون توجه به مواد تشکیل دهنده برای افراد آسان نمایند. آنها از برچسب های پررنگی که عبارت بدون گلوتن بر روی آن حک شده یا هر نمادی که غذا را به این صورت تعریف می نماید، استفاده می نمایند.

محبوبیت روزافزون رژیم غذایی بدون گلوتن باعث شده است که همواره انواع محصولات بدون گلوتن را بتوانید در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید. همینطور می توانید غذاهایی را بخرید که به طور خاص به وسیله یک سازمان مستقل تأیید شده و فاقد گلوتن هستند و ممکن است استانداردهایی حتی سخت گیرانه تر از اف دی ای (FDA) داشته باشند.

باید به این نکته توجه داشت که ممکن است غذاهایی که مستقیما از ترکیبات گلوتن دار استفاده نمی نمایند، لزوما نمی توان گفت فاقد گلوتن هستند و از مشتقات گلوتن در آنها استفاده شده باشد.

چگونه یک رژیم بدون گلوتن را شروع کنید؟

در ادامه برای به حداقل رساندن خطا در خصوص رژیم بدون گلوتن به خصوص در زمانی که بدنتان به این رژیم عادت نموده است و همینطور برای یاری به افزودن مواد غذایی نو به رژیم خود جهت استفاده بیشتر از مواد مغذی، باتوجه به این که در کالاهای بسته بندی شده ویتامین و مواد معدنی کمتری نسبت به غذاهای تازه و کامل وجود دارد، با شما همراه هستیم.

یک رژیم بدون گلوتن برای کاهش علائم و نشانه های بیماری سلیاک و سایر شرایط خاصی که به سبب مصرف گلوتن ایجاد می گردد لازم است.

رژیم غذایی بدون گلوتن در میان افرادی که حتی بیماری مرتبط با گلوتن در آن ها تشخیص داده نشده نیز محبوب است. این به علت آن است که ادعا می گردد رژیم غذایی بدون گلوتن باعث سلامت، کاهش وزن و افزایش انرژی می گردد که تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد.

غذاهای بدون گلوتن که باید در فهرست انتخابی شما وارد شوند

هرگونه تغییر در رژیم غذایی می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر به این معنی باشد که باید از مصرف غذاهای مورد علاقه خودداری نموده یا شروع به تهیه وعده های غذایی خود به روش های نو کنید. انطباق با رژیم غذایی نو به مرور زمان اتفاق می افتد و پیدا کردن دستورهای غذایی نو زمان بر است. پس نگران این موضوع نباشید و آن را به زمان واگذار کنید.

اگر این رژیم را با رعایت عادات غذایی و به طور کامل انتخاب و دنبال می کنید، فهرستی بلندبالا از غذاهای مطمئن و بدون گلوتن وجود دارد که در ادامه به بعضی از غذاهای بدون گلوتن اشاره کوتاهی می گردد.

  • تمام میوه ها و سبزیجات تازه برای مصرف در رژیم غذایی بدون گلوتن بی خطر هستند (اگرچه هر چیزی که از قبل بسته بندی شده باشد ممکن است این طور نباشد.)
  • در خصوص گوشت، گوشت گاو، مرغ و غذاهای دریایی تا زمانی که افزودنی نداشته باشند، قابل مصرف هستند.
  • برنج و کینوآ هر دو انتخاب های خوبی به عنوان نشاسته برای افزودن به رژیم غذایی شما هستند، فقط مطمئن باشید که انواع ساده و بدون مواد افزودنی را خریداری می کنید.
  • سیب زمینی هم می تواند انتخاب خوبی باشد، اگر چه باید مراقب طرز تهیه و پخت آن ها باشید.

پیشنهاد

راه هایی برای آسان تر کردن فرایند رژیم بدون گلوتن وجود دارد. برای مثال، می توانید یک اپلیکیشن موبایلی را دانلود کنید تا به شما یاری کند محصولات و رستوران هایی که برای افراد دارای رژیم فاقد گلوتن مناسب هستند را شناسایی کنید. همینطور می توانید با فروشگاه مواد غذایی که همواره از آن خرید می کنید در خصوص فهرست مواد بدون گلوتن موجود سؤال کنید.

رعایت رژیم فاقد گلوتن در منزل ساده نیست چه برسد به زمانی که می خواهید بیرون از خانه نهار بخورید. در نظر داشته باشید که اگر فکر می کنید در هر مهمانی که حضور میابید، غذای آماده شده به میزان کافی برای شما مناسب نیست، غذای خود را به همراه داشته باشید.

انطباق با رژیم غذایی نو به مرور زمان اتفاق می افتد و پیدا کردن دستورهای غذایی نو زمان بر است. پس نگران این موضوع نباشید و آن را به زمان واگذار کنید.

اجتناب از خوردن گلوتن حتی به میزان ناچیز

ممکن است با شروع به پیروی از رژیم بدون گلوتن در ابتدا از این موضوع تعجب کنید که بدن شما حتی به مقادیر ناچیز گلوتن مانند گذشته واکنش نشان دهد یا حتی علائم نوی که انتظارش را ندارید در بدنتان ظاهر گردد. چنین علائمی ممکن است شامل ناراحتی گوارشی و خستگی باشد. متأسفانه، این امر پس از قرار گرفتن در معرض گلوتن بسیار رایج است و ممکن است چندین روز یا بیشتر طول بکشد تا دوباره احساس کنید که خودتان هستید.

بعضی از افراد نسبت به گلوتن حساسیت بیشتری دارند و باید بیشتر مراقب باشند. این افراد هر عامل غذایی که باعث بروز این حساسیت غذایی می گردد را باید از زندگی خود حذف نمایند. در ادامه، بعضی پیشنهادات موثر به شما در جهت مدیریت حساسیت به گلوتن ارائه می گردد.

پیشنهاد

  • باید تصمیم بگیرید که آیا آشپزخانه را با اعضای خانواده که گلوتن می خورند به اشتراک بگذارید یا خیر. اگر تصمیم شما همراهی با اعضای خانواده در هنگام صرف وعده های غذایی است، آشپزخانه مشترک را به گونه ای تنظیم کنید که از بیمار شدن شما جلوگیری گردد.
  • غذاها و مواد گلوتن دار را از آشپزخانه خود حذف کنید (در صورت لزوم از قسمتی از آشپزخانه که فقط شما استفاده می کنید).
  • ابزار آشپزخانه را خوب بشویید تا از بقایای احتمالی دانه گلوتن در امان بمانید.
  • در سایر بخش های خانه خود، از جمله حمام (شامپو، نرم نماینده، خمیردندان و لوازم آرایش)، محل کار (لوازم دیوار خشک و صنایع دستی می توانند حاوی گلوتن باشند) و کابینت داروی خود نیز از مواد فاقد گلوتن بهره ببرید.
  • هنگام صرف غذا و خوردن غذاهایی که به وسیله یکی از دوستان یا اعضای خانواده تهیه شده است، توجه لازم را به مواد اولیه مصرفی داشته باشید.
  • اگر بعد از خوردن غذا دچار ناراحتی گوارشی شدید، از پزشک خود بخواهید که برای آنالیز بیشتر شما را به متخصص گوارش ارجاع دهد. در بعضی موارد، ممکن است بیماری های بالقوه دیگری بروز پیدا نموده باشند.
  • محصولات بسته بندی شده ای بخرید که دارای گواهینامه فاقد گلوتن هستند و دارای مهر یک نهاد گواهی نماینده مستقل هستند. عبارت بدون گلوتن باید به وضوح روی برچسب محصول چاپ گردد.

سخن آخر

با توجه به همه آنچه گفته شد، رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد. پایبندی کامل به غذاهای کامل بدون گلوتن مانند: میوه های تازه، سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی می تواند راه خوبی برای شروع این رژیم باشد.

به طور کلی، شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن و باقی ماندن در آن، شما را مجبور می نماید تا نسبت به آنچه در غذای شما وجود دارد و نحوه فراوری آن مطلع شوید. همه این مطالعات که در راستای کوشش برای حفظ سلامت خود انجام می دهید بسیار ارزشمند است.

منبع: کتاب کاله

به "با رژیم بدون گلوتن بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رژیم بدون گلوتن بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید