الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مراکز و مدارس استثنایی در سال تحصیلی تازه

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شیوه نامه استلزامات و الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مراکز و مدارس استثنایی در شرایط همه گیری ویروس کرونا، برای سال تحصیلی 1401-1400 را به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها ابلاغ کرد.

الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مراکز و مدارس استثنایی در سال تحصیلی تازه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با توجه به ابلاغ الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید 19، برای سال تحصیلی 1401-1400 از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و شرایط خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه این شیوه نامه به نام مکمل الگوی اعلامی وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.

شایان ذکر است این شیوه نامه مشتمل بر 15 بند به شرح ذیل است:

1-رعایت مفاد دستورالعمل های مذکور و موارد ذیل بر عهده شورای مدرسه و مدیر واحد آموزشی با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا و تصمیمات وزارت آموزش و پرورش است.

2-بازگشت به آموزش های حضوری در مدارس به صورت آرام، تدریجی و اقتضایی خواهد بود.

3-مدیران مدارس نسبت به واکسیناسیون کامل نیروهای اداری، آموزشی وتوان بخشی مدرسه، نیروهای خدماتی و رانندگان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان نظارت داشته باشند.

4-مدیران مدارس نسبت به ساماندهی تعداد نوآموزان ودانش آموزان در سرویس ایاب و ذهاب با رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس بخشنامه (06) اقدام و بر حسن اجرای آن نظارت کامل را داشته باشند.

5-دروس کارگاهی هنرستان های استثنایی و دوره دوم ماز طریقه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه با رعایت پروتکل های بهداشتی و فواصل فیزیکی به شیوه حضوری ارائه می شود.

6-ارائه خدمات آموزشی در مراکز آموزشی و توان بخشی دانش آموزان با مسائل ویژه یادگیری به صورت حضوری است.

7-از مهرماه سال 1400 آموزش نوآموزان و دانش آموزان مدارس استثنایی با جمعیت تا 50 نفر با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، فاصله گذاری فیزیکی و نظر شورای مدرسه با نظارت و تایید اداره آموزش و پرورش استثنایی استان به صورت حضوری خواهد بود.

الف- تعداد مجاز حضور نوآموزان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی ، شنوایی و کم توان ذهنی در یک کلاس 6 نفر و چنانچه کلاسی بیش از 6 نفر داشته باشد به 2 گروه تقسیم شود.

ب -تعداد مجاز حضور نوآموزان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، معلول جسمی- حرکتی و چند معلولیتی در یک کلاس 3 نفر می باشد و چنانچه کلاسی بیش از 3 نفر داشته باشد به 2 گروه تقسیم شود.

ت -آموزش حضوری به دانش آموزان پیش دبستان، پایه اول و دوم بر اساس بخشنامه الگوی فعالیت های آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید 19 است.

8-در محیط های بسته زمان هر جلسه آموزش نسبت به شرایط عادی کوتاه تر می شود این زمان در دوره پیش دبستان ، ابتدایی ، دوره اول و دوم ماز طریقه ، دوره اول ماز طریقه پیش حرفه ای و دوره دوم ماز طریقه کاردانش خاص با نیازهای ویژه به اقتضای شرایط مدرسه و کلاس ها ازنظر امکان تهویه و رعایت دستورالعمل بهداشتی به عهده شورای مدرسه و مدیر واحد آموزشی است.

9-هر جلسه آموزش در فضای مجازی دوره پیش دبستان و پایه های اول تا سوم ابتدایی 30 دقیقه و پایه های چهارم تا ششم 35 دقیقه و در دوره های بالاتر تحصیلی 45 دقیقه توصیه می شود.

10-آموزش دانش آموزان استثنایی در مدارس با جمعیت بیش از 50 نفر دانش آموز همانند گروه دوم بخشنامه الگوی فعالیت های آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید 19 به شماره 324/140 به تاریخ 24/06/1400 صورت پذیرد.

11-آموزش حضوری در مدارس شبانه روزی برای دانش آموزان خوابگاهی با رعایت فاصله گذاری فیزیکی، دستورالعمل های بهداشتی بر اساس پروتکل خوابگاهها (بخشنامه 06) بر عهده شورای مدرسه و نظارت اداره آموزش و پرورش استثنایی استان است.

تبصره: دانش آموزان شبانه روزی که از خوابگاه های مدارس عادی استفاده می نمایند مشمول قوانین و مقررات آن مدارس هستند.

12-نظارت بر نحوه آموزش دانش آموزان تلفیقی و فراگیر بر عهده مدرسه پشتیبان و دانش آموزان با کم توانی ذهنی که در مدارس روستایی و صعب العبور مشغول به تحصیل می باشند بر عهده مدیر مدرسه استثنایی که دانش آموز در آن ثبت نام شده است، است.

13-برنامه ریزی جهت دسترسی دانش¬آموزان نیازمند به خدمات توانبخشی به گونه ای خواهد بود که هیچ دانش آموزی از دریافت خدمات درمانی داخل و خارج از مدرسه بر اساس شرایط مختلف در مدارس باز نماند. تمامی فعالیت های تیم توانبخشی و مشاوره همانند فعالیت های آموزشی در مدرسه مطابق با دستورالعمل بازگشایی مدارس است.

14-ارائه تمامی خدمات توانبخشی از جمله غربالگری ،ارزیابی و درمان و مشاوره های فردی و گروهی از طریق همکاران توانبخشی با حضور در مدرسه انجام پذیرد.

15-با توجه به ضرورت تعامل چهره به چهره نوآموزان و دانش آموزان با همکاران توانبخشی جهت دریافت تکنیک های درمانی، مدیران مدارس موظفند تمهید لازم جهت حضور نوآموزان و دانش آموزان را در جلسات غربالگری و ارزیابی و درمان در مدرسه، با رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم آورند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مراکز و مدارس استثنایی در سال تحصیلی تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مراکز و مدارس استثنایی در سال تحصیلی تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید