فراوری اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، محققان زنجانی این بار توانستند برای اولین بار در کشور اسید سولفوریک با کمتر از 200 پی پی ام آلایندگی فراوری نمایند.

فراوری اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور

به گزارش خبرنگار از ، بیش از 36 شرکت دانش بنیان در استان زنجان فعال است، شرکت تدبیر شیمی حیان یکی از این شرکت هاست که برای اولین بار در کشور اسید سولفوریک با کمتر از 200 پی پی ام آلایندگی فراوری می نماید.

کارهای تخصصی و عملی برای راه اندازی این شرکت از سال 90 کلید خورد، سال 93 به بهره برداری رسید و حالا با اشتغالزایی بیش از 150 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم پله های موفقیت را یکی پس از دیگری طی می نماید.

تحقق رونق اقتصادی با ورود نخبه های ایرانی

موسوی مدیر فنی این کارخانه دانش بنیان در مصاحبه با خبرنگار از ، می گوید : توانستیم به همت جوانان و متخصصان ایرانی در مسیر موفقیت گام برداریم و خوشبختانه شعار ما میتوانیم را به اثبات رسانده ایم.

وی اضافه کرد : دانشجویان موفق و نخبه ای که از دانشگاه های کشور در رشته های شیمی ، برق ، مکانیک و تاسیسات فارغ التحصیل شده بودند را جذب کردیم و این موفقیت ها از کارهای تیمی ما نشات می گیرد.

یکی از کارکنان این شرکت در مصاحبه با خبرنگار از ، گفت : سیستم در این شرکت کاملا به صورت مداربسته است و تمام کارها به یاری سیستم مانیتورینگ کنترل می گردد و صفر تا صد کارها با یاری سیستم های موجود انجام می گردد .

صنعت پاک

اما این همه ماجرای این شرکت نیست، شرکت تدبیر شیمی حیان توانسته در بین صدها رقیب خود در کشور در حال حاضر تنها شرکتی باشد که از سوی محیط زیست نشان پاک را دریافت می نماید.

وثوق مدیر عامل شرکت دانش بنیان تدبیر شیمی حیان در مصاحبه با خبرنگار از ، با اشاره به این که 6 سال کار تحقیقاتی انجام شد تا این شرکت از نو و با تکنولوژی های جدید و به روز ساخته گردد گفت : ما در پی فراوری اسید سولفوریکی با کم ترین میزان آلایندگی برای محیط زیست، طبیعت و منابع طبیعی بودیم و در سال 90 تحقیقات گسترده برای فراوری چنین محصول بومی و ایرانی کلید خورد.

به گفته وثوق در حال حاضر ظرفیت کارخانه 150 تن اسید در روز استکه بر اساس برنامه هریزی های صورت گرفته قرار است به 300 تن در روز برسانیم.

وی اضافه کرد : روزانه یکی از همکاران میزان آلایندگی را تست و محاسبه می نماید و به صورت دوره ای این کار توسط محیط زیست هم انجام می گردد.

این موضوع زمانی برای من ملموس شد که دیگر شرکت های فعال در این شهرک صنعتی را دیدم، دود و دم هایی که از این کارخانه ها خارج می شد نفس آدم را می گرفت.

کلانتری معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در مصاحبه با خبرنگار از ، با اشاره به این که فعالان در شرکت تدبیر شیمی حیان با کوشش های بی وقفه توانستند راندمان فراوری را بالا ببرند و صنعت سبز به حساب می آیند .

وی خاطر نشان کرد : توسعه صنایع واسطه صنعت سرب و روی طی سال های اخیر در استان گسترش یافته است تا احتیاجهای مورد احتیاج صنعت سرب و روی استان را برطرف کند.

کلانتری اضافه کرد: این گونه شرکت ها که با تکنولوژی های روز فعالیت می نمایند در زمینه رونق اقتصادی جامعه هم می توانند موثر واقع شوند و برای حمایت در اولویت صنایع قرار می گیرند.

اسدی معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان در مصاحبه با خبرنگار از ، گفت : این شرکت جزو اولین شرکت هایی است که واحد فراوریی خود را به صورت دو جذبی تبدیل نموده است.

وی اضافه کرد : براساس نمونه برداری هایی که صورت گرفته این واحد نسبت به واحد های تک جذبی آلایندگی را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داده است .

بازچرخانی روزانه 140 متر مکعب آب در شرکت تدبیر شیمی حیان

اسدی اضافه کرد : اقدام مثبت دیگر این واحد بازگرداندن آب مصرفی به چرخه فراوری می باشد به این صورت که سیستم خنک کاری خود را به صورت بسته قرار داده اند تا از تبخیر و مصرف بی رویه آب جلوگیری نمایند.

به گفته معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان روزانه 140 متر مکعب آب در این واحد فراوریی باز چرخانی شده و مجدد به چرخه فراوری برگردانده می گردد.

موسوی مدیر فنی کارخانه ، با اشاره به سیستم های خنک کن اسید که در حیاط کارخانه واقع شده است گفت : با بسته کردن این سیستم در شرایط کم آبی که هستیم تواتنستیم تا حد قابل ملاحظه ای از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

افشانی مهندس مکانیک و طراح این واحد فراوریی در مصاحبه با خبرنگار از ، گفت : در واحد های مشابه که به صورت سنتی اداره می شوند میزان آلایندگی بسار بالا است و قطعا میزان فراوریات کمی هم در پی دارد .

وی ادامه داد: ما با علم و دانش کارکنان خود توانستیم تا این نقیصه را برطرف کنیم و 90 درصد مصرف آب را کاهش دهیم.

افشانی اضافه کرد : در این کارخانه اسید سولفوریک 98 درصد فراوری می گردد که میزان بالایی در مصرف صنایع مختلف در کشور دارد .

به گفته این نخبه ایرانی میزان مصرف این ماده شاخصی مهم برای توسعه یافتگی صنعتی هر کشوری محسوب می گردد .

اسید سولفوریک سبز در کجا کاربرد دارد ؟

صنعت سرب و روی، روغن نباتی، روغن ترانس، روغن های صنعتی و صنایع غذا و دارو از عمده مشتری های این محصول فراوریی هستند.

همه این خلاقیت ها و اراده هایی که اکنون به ثمر نشسته باعث شد که هم محیط زیست یک نفس راحت از این دود و دم و آلاینده ها بکشد و هم حجم فراوری این کارخانه چند برابر بیشتر از سایر کارخانه های مشابه باشد.

وقتی کارگری کار می نماید و چرخ فراوری مثل عقربه های ساعت می چرخد ثابت می نماید که ایمان، اراده و همت جوانان ایرانی مهمترین اهرم پیشران چرخ های صنعت است.

مهندسان و کارآفرینان ایرانی این باز توانستند در این شرکت علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی گامی بزرگ در عملی کردن علم دانشگاهی بردارند.

انتهای پیغام /ک

گزارش از کبری اسلامی عکس از فرزاد اوصالی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فراوری اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید