چگونه بیانیه ماموریت و منظره بنویسیم

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، هر کسب و کاری کوششی است برای رونق و رشد در میان تمام شانس هایی که زندگی برای آن ایجاد می نماید. برای یک کارآفرین پرشور پول فقط یک محصول جانبی است که ارزش آن را همراهی می نماید. در سفر راه اندازی یک کسب و کار تثبیت شده این احتمال وجود دارد که فکر شما با چیزهای دیگری مانند حاشیه سود و رقبا منحرف گردد. اگر شما اینگونه نیستید کارمندانتان ممکن است چنین احساسی داشته باشند. از این رو داشتن یک بیانیه ماموریت (mission statement) برای کوشش های خود همواره مهم و سودمند است. این نشان دهنده هدف شرکت شما و اینکه چرا آن را در وهله اول آغاز کردید می باشد. این ماموریت است که مردم را متحد می نماید و الهام می بخشد تا کار و مشارکت نمایند.

چگونه بیانیه ماموریت و منظره بنویسیم

در حالی که بیانیه ماموریت منعکس نماینده پایه و سوختی است که شرکت شما را به جلو می برد بیانیه منظره هدفی را که برای خود شرکت و مصرف نمایندگان معین نموده اید شرح می دهد. بیانیه منظره در واقع نمایانگر آینده شرکت و بعلاوه معیاری برای دیگران برای سنجش ارزشی است که شرکت شما خواهد داد.

بیانیه ماموریت و منظره یک شرکت بعلاوه یادآوری برای همه ذینفعانی است که برای توسعه شرکت کوشش می نمایند. همه کارآفرینان پیروز به اتفاق آرا گفته اند که یک هدف ساده برای کسب عایدی بیشتر در یک تجارت کارساز نخواهد بود. این جملات همواره به شما یاری می نماید به نیت خود نگاه کنید حتی زمانی که نمی توانید آن را ببینید. در حقیقت بیانیه ماموریت و منظره به شرکت یاری می نماید تا روی چیزهای مهم متمرکز بماند و اطمینان حاصل کند که همواره کار درست را انجام می دهد.

تعریف بیانیه ماموریت و منظره

با توجه به این واقعیت که بیانیه های ماموریت و منظره اهداف متفاوتی را دنبال می نمایند تفاوت های ظریف خاص خود را دارند. یک سازمان باید هر دوی آنها را داشته باشد تا در اهداف خود ریشه داشته باشند و در راستای آن تصمیم بگیرند.

بیانیه های ماموریت معمولا به زمان حال نوشته می شوند تا به اختصار اهداف سازمان و اهدافی را که بر آنها تمرکز می نماید بیان نمایند. این بیانیه کوتاه نشان می دهد که چرا شما به عنوان یک شرکت تجاری عمل می کنید.

این بیانیه قرار است بینشی از هدف سازمان هم به افراد درون سازمان و هم به افراد خارج از آن بدهد. هرچه بیانیه ماموریت کوتاه تر باشد واضح تر و قدرتمندتر می گردد.

از سوی دیگر بیانیه های منظره بیشتر بر آینده سازمان متمرکز است. این سند نشان دهنده اهداف و آرزوهایی است که شرکت در پی دستیابی به آنها در آینده است. هدف اصلی بیانیه های منظره ارتقاء و الهام بخشیدن به افراد در سازمان است. در بیشتر موارد منظره سازمان ثابت می ماند حتی اگر آنها استراتژی های خود را تغییر دهند.

نحوه نوشتن بیانیه ماموریت

اولین کاری که باید قبل از آغاز نوشتن بیانیه ماموریت خود انجام دهید این است که یک ایده واضح در خصوص آن پیشنهاد فروش منحصر به فرد داشته باشید که سازمان شما را قادر می سازد در بین بقیه رقبا متمایز گردد. این باید هویت منحصر به فرد شرکت شما را بیان کند که باعث می گردد مشتریان شما را نسبت به رقبا انتخاب نمایند.

پیدا کردن USP یا پیشنهاد فروش منحصر به فرد یکی از مهم ترین بخش های توسعه یک استراتژی تجاری است. بنابراین حتی اگر برای شکل دادن به آن موقع و کوشش زیادی احتیاج است مطمئن شوید که با یک USP با کیفیت بیرون آمده اید. عمدتا USP شرکت ها هدفی است که برای خود و هدف از وجود خود معین می نمایند.

پس از تصمیم گیری در خصوص ویژگی منحصر به فرد کسب و کار خود در خصوص نحوه اجرای آن بیشتر تحقیق کنید.

برای مثال بیانیه ماموریت تسلا به این صورت است:

برای ایجاد قانع نماینده ترین شرکت خودروسازی قرن بیست و یکم با راهنمایی انتقال دنیا به وسایل نقلیه الکتریکی.

نیمه اول جمله به وضوح نشان می دهد که آنها قصد انجام چه کاری را دارند یا هدف آنها چیست. نیمه دوم نشان می دهد که چگونه آنها برای اجرای هدف خود برنامه ریزی می نمایند.

مثال دیگر بیانیه ماموریت گوگل:

برای سازماندهی اطلاعات دنیا و قابل دسترس و مفید ساختن در سطح دنیای.

در اینجا هدف سازمان با روش هایی که سازمان برای اجرای اهداف خود هدف گذاری می نماید در هم آمیخته می گردد.

ساختار بیانیه های ماموریت ممکن است متفاوت باشد اما اجزای ذکر شده در بالا باید به وسیله استفاده مؤثر از بازی کلمات به وضوح به خواننده منتقل گردد.

چگونه یک بیانیه منظره بنویسیم

بیانیه های منظره باید منعکس نماینده آرمان ها و اهداف آینده سازمان باشد. این با بیانیه ماموریت فرق دارد اگرچه در خصوص ذکر اهداف سازمان همپوشانی وجود دارد.

تا آنجا که به بیانیه منظره مربوط می گردد هدف سازمان بر خلاف بیانیه ماموریت (که در آن به هدف بیش از اهداف اهمیت داده می گردد) جایگاه اصلی را اشغال می نماید. یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در هنگام طراحی بیانیه منظره خود در نظر داشته باشید این است که باید بی زمان باشد.

اولین قدم شناسایی بیانیه ماموریت و معین ارزش انسانی در آن یا کوشش برای درک تاثیر سازمان شما بر افراد است. بیانیه منظره زمانی الهام بخش تر خواهد بود که تاثیر مثبتی را که بر افراد یا مکان ها می گذارد برشمرد.

پس از آن به سراغ مهم ترین ارزشی بروید که می بینید سازمان شما دارد. این ارزش ها می توانند خدمات تعالی صداقت و غیره باشند.

پس از آن ماموریت سازمان خود را با ارزش هایی که آن را منتقل می نماید ترکیب کنید تا برای مردم الهام بخش باشد. این بیانیه بعلاوه باید اهداف و جاه طلبی هایی را که شرکت برای دستیابی به آن کوشش می نماید به وضوح معین کند.

در بیانیه منظره تسلا آمده است:

برای تسریع انتقال دنیا به انرژی پایدار

آنها بسیار هوشمندانه از کلمه تسریع استفاده نموده اند که بر خوانندگان تأثیر می گذارد. بعلاوه اشتیاق و هدف آینده آنها برای ایجاد دنیای که کاملا از انرژی پایدار تغذیه می گردد را نشان می دهد.

آنها در متحد کردن ماموریت سازمان و ارزشی که می دهد و بعلاوه آینده ای را که متصور است کار بسیار عالی انجام داده اند.

بیانیه منظره آمازون بعلاوه نمونه بسیار خوبی از ادغام دقیق کلمات مناسب است که دقیقا همان چیزی است که می گوید:

مشتری محورترین شرکت زمین باشید جایی که مشتریان می توانند هر چیزی را که ممکن است بخواهند آنلاین بخرند پیدا و کشف نمایند

هر فردی که بیانیه منظره آنها را می خواند به وضوح اهداف و آرزوهای آنها را درک می نماید.

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در هنگام بیان ماموریت یا منظره به خاطر بسپارید دقیق و واضح بودن است. این استفاده از کلمات پیچیده یا اصطلاحات تخصصی نیست که ارزش عبارات را معین می نماید. این شفافیتی است که این اظهارات به افراد داخل و خارج از سازمان می دهد که در خدمت هدف هستند.

سوالات متداول

اهمیت بیانیه منظره چیست؟

بیانیه منظره مهم است زیرا هدف شرکت آنچه شرکت برای آن کوشش می نماید و آنچه می خواهد به آن دست یابد را توصیف می نماید.

مثال بیانیه منظره خوب چیست؟

مک دونالد یک نمونه عالی از یک بیانیه منظره خوب است بیانیه منظره آن این است: برای اینکه برترین تجربه رستوران با خدمات سریع باشید.

کدام شرکت ها برترین بیانیه ماموریت را دارند؟

تسلا: برای تسریع انتقال دنیا به انرژی پایدار. TED: توسعه ایده ها و لینکدین: برای ایجاد ارتباط با متخصصان دنیا به منظور فراوری بیشتر و پیروز تر. شرکت های کمی هستند که برترین بیانیه ماموریت را دارند.

منبع: مجله شنبه

به "چگونه بیانیه ماموریت و منظره بنویسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بیانیه ماموریت و منظره بنویسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید