پاپریکا چیست و مصرف آن چه خواص و عوارضی دارد؟

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، پاپریکا ادویه ای است که از فلفل های خانواده کاپسیکوم آنوم (Capsicum annuum)، یعنی فلفل دلمه ای قرمز شیرین، فلفل چیلی تند، فلفل کاین، فلفل پوبلانو یا فلفل آلپو تهیه می گردد. چون از چند نوع فلفل برای تهیه پاپریکا استفاده می گردد، طعم و رنگ این ادویه متنوع بوده و می توان آن را در انواع شیرین، دودی و تند و بعلاوه در رنگ های مختلف مثل قرمز، نارنجی و زرد پیدا کرد. با این حال، بیشتر مردم طعم پاپریکا را دودی و کمی شیرین توصیف می نمایند.

پاپریکا چیست و مصرف آن چه خواص و عوارضی دارد؟

گفته می گردد که پاپریکا فواید خاصی برای سلامتی دارد، اما این فواید بسته به نوع فلفل به کار رفته در آن می تواند متفاوت باشد. برخی از فواید نسبت داده شده به این ادویه به کپسایسین موجود در آن مربوط می گردد. کپسایسین یک ماد ه شیمیایی است که در بسیاری از فلفل های تند وجود دارد و طعم تند فلفل ها از آن ناشی می گردد.

پاپریکایی که از فلفل های تند مانند فلفل کاین یا فلفل پوبلانو تهیه می گردد، حاوی کپسایسین است. اما همه فلفل ها کپسایسین ندارند. به عنوان مثال، فلفل دلمه ای قرمز حاوی این ماده شیمیایی نیست و درنتیجه پاپریکای به دست آمده از آن هم فاقد کپسایسین است.

پودر پاپریکا چیست و چه کاربردی دارد؟

پاپریکا یک نوع ادویه است که از آن در سراسر دنیا به عنوان چاشنی استفاده می گردد. سه نوع پاپریکا وجود دارد که بر اساس کشت و نحوه فرآوری فلفل از نظر طعم و رنگ با هم متفاوت هستند.

پاپریکا شیرین که علاوه بر شیرین بودن حالتی دودی هم دارد، به عنوان چاشنی گوشت، سالاد سیب زمینی و تخم مرغ استفاده می گردد. از سوی دیگر، پاپریکا تند اغلب به سوپ ها و خورش ها اضافه می گردد و پاپریکا دودی برای ترکیب شدن با برنج، عدس و لوبیا گزینه مناسبی است.

شما بعلاوه می توانید پودر پاپریکا را با پاشیدن اندازه کمی از آن روی تخم مرغ آبپز، سبزیجات خردشده، دیپ ها، برنج پخته شده، سیب زمینی سرخ شده و سالاد به وعده های غذایی روزمره خود اضافه کنید.

پاپریکا را مانند تمام ادویه های خشک در یک ظرف دربسته و دور از گرما و نور نگهداری کنید. پاپریکای آسیاب شده باید دو تا سه سال دوام بیاورد، اما این مدت طولانی می تواند روی مواد مغذی و طعم آن تأثیر بگذارد.

ارزش غذایی پاپریکا

در این ادویه اندازه زیادی ریزمغذی و ترکیبات مفید یافت می گردد. اندازه انرژی و مواد مغذی در 1 قاشق غذاخوری (1/8 گرم) پاپریکا به توضیح زیر است:

  • انرژی: 19 کالری
  • پروتئین: کمتر از 1 گرم
  • چربی: کمتر از 1 گرم
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین A: معادل 19 درصد احتیاج روزانه
  • ویتامین E: معادل 13 درصد احتیاج روزانه
  • ویتامین B6: معادل 9 درصد احتیاج روزانه
  • آهن: 8 درصد احتیاج روزانه

این ادویه حاوی انواع آنتی اکسیدان ها است که با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می نمایند. افزایش رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی و سرطان مرتبط است و به همین علت خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند به پیشگیری از این بیماری ها یاری کند. آنتی اکسیدان های اصلی پاپریکا متعلق به خانواده کاروتنوئیدها هستند و شامل بتا کاروتن، کپسانتین، زآگزانتین و لوتئین می شوند.

خواص پاپریکا

این ادویه به علت داشتن ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی متنوع فواید زیادی برای سلامتی دارد، به عنوان مثال:

1. به حفظ سلامت چشم ها یاری می نماید

پاپریکا حاوی چندین ماده مغذی مثل ویتامین E، بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است که همگی می توانند سلامت چشم را تقویت نمایند. مطالعات نشان داده اند که دریافت زیاد برخی از این مواد مغذی به وسیله رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) و آب مروارید مرتبط است.

به ویژه دو آنتی اکسیدان لوتئین و زآگزانتین نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های چشم دارند. در مطالعه ای که روی بیش از 1800 زن انجام شد، افرادی که به وسیله رژیم غذایی بیشترین اندازه لوتئین و زآگزانتین را دریافت می کردند، نسبت به کسانی که کمترین اندازه دریافت را داشتند، 32 درصد کمتر در معرض ابتلا به آب مروارید بودند. یک مطالعه دیگر روی 4519 بزرگسال هم نشان داد که مصرف زیاد لوتئین و زآگزانتین با کاهش خطر AMD مرتبط است.

2. التهاب را کاهش می دهد

برخی از انواع پاپریکا، به ویژه انواع تند آن، حاوی کپسایسین هستند. به نظر می رسد که کپسایسین به گیرنده های سلول های عصبی متصل می گردد و از این طریق التهاب و درد را کاهش می دهد. بنابراین، این ماده شیمیایی ممکن است در برابر انواع بیماری های التهابی و خودایمنی از جمله آرتریت، آسیب عصبی و مسائل گوارشی اثر محافظتی داشته باشد.

مطالعات متعدد نشان داده اند که کرم های موضعی حاوی کپسایسین به کاهش درد ناشی از آرتریت و آسیب عصبی یاری می نمایند، اما تحقیقات در خصوص قرص های کپسایسین محدودتر است. در یک مطالعه روی 376 بزرگسال مبتلا به بیماری های گوارشی، مکمل های کپسایسین به جلوگیری از التهاب و آسیب معده یاری کردند. بعلاوه مطالعه دیگری روی موش ها نشان داد که 10 روز مصرف مکمل کپسایسین باعث کاهش التهاب مرتبط با بیماری عصبی خودایمنی می گردد. با این حال، به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

3. سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد

پاپریکا می تواند به حفظ کلسترول خون در محدوده مناسب یاری کند، به ویژه کپسانتین این ادویه ممکن است سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد که این امر با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. در یک مطالعه دو هفته ای، در موش هایی که از رژیم غذایی حاوی پاپریکا و کپسانتین تغذیه می کردند، در مقایسه با موش هایی که رژیم غذایی معمولی داشتند، اندازه HDL به طور قابل توجهی بالاتر بود.

علاوه بر این، کاروتنوئیدهای موجود در پاپریکا به کاهش کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) یاری می نمایند و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهند. در یک مطالعه 12 هفته ای روی 100 بزرگسال سالم، سطح کلسترول تام و LDL در افرادی که هر روز مکمل حاوی 9 میلی گرم کاروتنوئید پاپریکا مصرف می کردند، نسبت به گروهی که دارونما دریافت نموده بودند، پایین تر بود. با این حال، باید تحقیقات گسترده تری در خصوص ارتباط بین مصرف این ادویه و اندازه کلسترول خون انجام گردد.

4. اثرات ضد سرطانی دارد

ترکیبات موجود در پاپریکا ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهند، چون برخی از آن ها مثل بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین می توانند رادیکال های آزاد را که در ابتلا به سرطان نقش دارند، از بین ببرند. در یک مطالعه روی حدود 2000 زن، کسانی که بالاترین سطح خونی کاروتنوئید، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین را داشتند، 25 تا 35 درصد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند.

علاوه بر این، کپسایسین موجود در پاپریکا ممکن است به وسیله تأثیر بر بیان چند ژن، رشد و بقای سلول های سرطانی را مهار کند. با این حال، در خصوص خواص ضد سرطانی این ادویه باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

5. در کنترل قند خون نقش دارد

کپسایسین پاپریکا می تواند به مدیریت دیابت یاری کند، چون روی ژن های دخیل در کنترل قند خون تأثیر می گذارد و آنزیم هایی را که باعث تجزیه قند در بدن می شوند، مهار می نماید. علاوه بر این، می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

در یک مطالعه 4 هفته ای روی 42 زن باردار مبتلا به دیابت، مصرف روزانه 5 میلی گرم مکمل کپسایسین توانست به طور قابل توجهی سطح قند خون را بعد از غذا کاهش دهد. یک مطالعه 4 هفته ای دیگر که روی 36 بزرگسال انجام شد، نشان داد که فلفل چیلی حاوی کپسایسین می تواند سطح انسولین خون را بعد از صرف غذا کاهش دهد. معمولاً سطوح پایین انسولین نشان دهنده کنترل بهتر قند خون است.

6. به حفظ سلامت خون یاری می نماید

پاپریکا سرشار از آهن و ویتامین E است. آهن بخش مهمی از هموگلوبین است، یعنی پروتئینی که در گلبول های قرمز خون یافت می گردد و به حمل اکسیژن در سراسر بدن یاری می نماید. گلبول های قرمز برای داشتن غشاهای سالم به ریزمغذی های خاصی احتیاج دارند که یکی از آن ها ویتامین E است. بنابراین، کمبود هر یک از این مواد مغذی ممکن است تعداد گلبول های قرمز را کاهش دهد که این امر می تواند باعث کم خونی گردد، یعنی مسئله ای که با خستگی، رنگ پریدگی و تنگی نفس تعیین می گردد.

یک مطالعه روی 200 زن جوان نشان داد که دریافت ناکافی آهن خطر ابتلا به کم خونی را تقریباً 6 برابر افزایش می دهد. علاوه بر این، در مطالعات حیوانی مشاهده شده که ویتامین E در ترمیم آسیب های گلبول های قرمز خون بسیار مؤثر است و کمبود آن ممکن است به کم خونی منجر گردد.

7. با چاقی مبارزه می نماید

اگرچه پاپریکا روی طعم غذا تأثیر می گذارد، اما کالری کمی دارد و استفاده از آن احتیاج شما به سایر سس ها و چاشنی های پرکالری را کاهش می دهد. از سوی دیگر، کپسایسین این ادویه اشتها را سرکوب می نماید و احتمال ابتلا به چاقی را کاهش می دهد.

تحقیقات در خصوص کپسایسین نشان می دهد که این ماده متابولیسم چربی و به ویژه اکسیداسیون چربی شکم را بهبود می بخشد و در صورت اضافه شدن به یک رژیم غذایی سالم می تواند با کاهش اشتها دریافت کالری را محدود کند. علاوه بر این، ترکیبات دیگری به نام گزانتوفیل در پاپریکا یافت می گردد که آن ها هم توانایی کاهش چربی شکم و شاخص توده بدنی (BMI) را دارند.

8. از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می نماید

گنجاندن پاپریکا در رژیم غذایی می تواند به محافظت از پوست شما در برابر اثرات مخرب نور خورشید یاری کند. در یک مطالعه، گزانتوفیل این ادویه توانست آسیب پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش را متوقف کند.

9. در حفظ سلامت استخوان مؤثر است

کاروتنوئیدهای موجود در پاپریکا به زنان یائسه در حفظ سلامت استخوان ها یاری می نمایند. یک مطالعه روی 100 زن سالم و یائسه نشان داد که مصرف20 میلی گرم عصاره کاروتنوئیدی پاپریکا به مدت 24 هفته می تواند کیفیت استخوان را بهبود بخشد و تحلیل استخوانی را کاهش دهد.

عوارض جانبی احتمالی

اگر از پاپریکا در مقادیر معمولی برای پخت و پز بهره ببرید، بی خطر است. با این حال، ادویه ها ممکن است در برخی از افراد به بروز واکنش های آلرژیک یا غیرآلرژیک منجر شوند. چند گزارش در خصوص حساسیت افراد به پاپریکا وجود دارد و حتی تعدادی از محققان از این ادویه به عنوان آلرژن پنهان یاد می نمایند.

درک تفاوت بین واکنش های آلرژیک و غیرآلرژیک مهم است، چون واکنش آلرژیک می تواند تهدیدنماینده زندگی باشد، در حالی که واکنش غیرآلرژیک معمولاً بدون درمان برطرف می گردد. علائم و نشانه های واکنش غیرآلرژیک شامل بثورات پوستی، خارش دهان یا سرفه ناشی از استنشاق می گردد و علائم واکنش آلرژیک مشکل در تنفس یا آنافیلاکسی است.

کلام پایانی

پاپریکا یک ادویه رنگی است که از فلفل های آسیاب شده به دست می آید و حاوی ترکیبات مفیدی مثل ویتامین A، کپسایسین و آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی است. این مواد ممکن است به جلوگیری از التهاب، بهبود کلسترول خون، کنترل قند خون، حفظ سلامت چشم ها و… یاری نمایند. برای بهره مندی خواص ادویه پاپریکا می توانید آن را به انواع غذاها از جمله گوشت، سبزیجات، سوپ و تخم مرغ اضافه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ آموزشی و فنی مگ را بخوانید.

منابع: healthline, webmd, verywellfit

منبع: دیجیکالا مگ

به "پاپریکا چیست و مصرف آن چه خواص و عوارضی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاپریکا چیست و مصرف آن چه خواص و عوارضی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید