وسواس های والدین که بچه ها را به سمت دنیای بزرگسالی می برد

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، دکتر ساحل گرامی-روان شناس کودک نوشت: تصویری از لایو یک آرایشگر زن در شبکه های اجتماعی پربازدید شده که او در حال قرینه سازی ابرو های یک دختربچه است. یک کاربر در همین باره نوشته: این بچه حتی به سنی نرسیده که از تماشا ابرو های نامرتبش زجر بکشه. به خدا با همین ابرو ها خیلی خیلی زیباتر و بچگانه تره، قرینه سازی ابرو آخه برای چیه؟.... این اتفاق را از منظر روان شناسی آنالیز کردیم.

وسواس های والدین که بچه ها را به سمت دنیای بزرگسالی می برد

ضرورت پذیرفتن بدن به وسیله بچه ها

یکی از مهم ترین مفاهیمی که امروزه در فرزندپروری مطرح می گردد، بحث اعتمادبه نفس و پذیرفتن بدن با تمام زیبایی ها و کاستی هاست. مفهوم شرم از بدن از حدود یک دهه پیش به شدت در حال بحث و تبادل نظر است و فعالان اجتماعی درصدد هستند افراد را مطلع نمایند تا بدن خود را همان گونه که هست، بپذیرند تا شاید بتوانند نرخ عمل های زیبایی و کار های مربوط به تغییر و اصلاح بدن را کاهش دهند.

با وجود این کوشش ها برای مطلعی های روز افزون متاسفانه شاهد هستیم که برخی والدین این نقص و شرم از بدن خود را به بچه ها هم منتقل و از کودکی آن ها را وارد برخی مناسباتی می نمایند که با سن آن ها همخوانی ندارد و پیامد های ناگواری برای بچه ها به همراه خواهد داشت.

دل مشغولی پرآسیب بچه ها به اندام شان

بچه ها در دنیای بچگانه خود غرق هستند و کوتاهی ناخن یا قرینه نبودن ابرو تاثیری در اندازه شادی یا اعتماد به نفس آن ها نخواهد داشت، ولی حساسیت و وسواس والدین آن ها را به سمت دنیای بزرگ سالی می برد و به صورت و اندامشان حساس می نماید.

در نتیجه این تشدید حساسیت، آن ها درباره صورت و بدن خود دل مشغولی پیدا می نمایند و همین باعث نارضایتی شان و کوشش برای تغییر خود به وسیله جراحی های زیبایی در سال های آینده می گردد. متاسفانه این افراد به جای تاکید بر توانمندی ها و استعداد ها فقط به جلب توجه به وسیله بدن خود اقدام می نمایند و در مسیری قرار می گیرند که نارضایتی در آن انتهایی ندارد و بار این نارضایتی را تا سال های سال با خود حمل می نمایند.

ظاهر کودک را زیر ذره بین نبرید

اما نقش والدین در اندازه رضایت از بدن بچه ها و نوجوانان چیست؟ سعی نمایند تا حد امکان از بدن خود ایراد نگیرند و برچسب های منفی مانند چاق، لاغر، کوتاه، کم مو و... را به خود نزنند. در مقابل ظاهر بچه ها خود را هم زیاد زیر ذره بین نگذارند و درباره مدل لباس، مدل مو و ظاهر آن ها وسواس به خرج ندهند، زیرا تاثیر والدین به عنوان یک الگوی قوی می تواند نگرش بچه ها و نوجوانان را شکل دهد و آن ها را در آینده با مسائل فراوانی روبه رو کند.

منبع: فرارو

به "وسواس های والدین که بچه ها را به سمت دنیای بزرگسالی می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسواس های والدین که بچه ها را به سمت دنیای بزرگسالی می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید