هادی حجازی فر: همه تلاشم این بود که جشنواره پرزرق و برق نباشد

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، هادی حجازی فر که دبیری نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک را بر عهده دارد، می گوید که همه تلاشش را به کار گرفته تا از زرق و برق ها کم کند و در عوض بار تخصصی جشنواره را افزایش بدهد.

هادی حجازی فر: همه تلاشم این بود که جشنواره پرزرق و برق نباشد

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی این فعال نمایش عروسکی که در سال های گذشته به عنوان کارگردان در جشنواره حضور داشته یا عضو ستاد برگزاری بوده است، سال گذشته به عنوان دبیر جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران مبارک حکم گرفت.

این جشنواره قرار بود مهر برگزار گردد که به علت شرایط خاص کشور در آن مقطع، برگزاری آن به تیر سال جاری موکول شد. حجازی فر از ویژگی های این دوره جشنواره می گوید و تاکید دارد که همه برنامه ریزی ها و تغییرات برای افزایش بار تخصصی جشنواره بوده است.

من مسائل جشنواره را از نزدیک لمس نموده بودم

او که حالا به عنوان بازیگر و کارگردان حضور پررنگی در پروژه های تصویری دارد، در شروع درباره علت پذیرش دبیری جشنواره در شرایطی که مشغله های گوناگونی دارد، شرح می دهد: در دوره هایی که خانم برومند جشنواره را برگزار می کرد و حتی پیش از آن، همیشه یا به عنوان کارگردان یا به عنوان عضوی از ستاد اجرایی، در جشنواره حضور داشتم. در این دوره، یکی از گزینه های دبیری جشنواره از سوی انجمن صنفی نمایشگران عروسکی بودم.

درواقع خانم جدی کار به عنوان رییس این انجمن و خانم برومند این مسئولیت را گردن من گذاشتند و گفتند شاید به علت موقعیتی که الان دارم، بتوانم یاری بیشتری به نمایش عروسکی بکنم. یعنی علت انتخاب من این بود و قطعا به علت شایستگی هایم نبوده است و چون در بیشتر دوره های جشنواره کار داشتم، حس کردم می توانم یکسری مسائل را که خودم به عنوان یک کارگردان شرکت نماینده در جشنواره لمس نموده ام، از بین ببرم. یک سری نظرات داشتم که با دوستان پیشکسوت و نیز نسل نو مطرح و حس کردم می توانم مثمرثمر باشم و در نهایت پذیرفتم و امیدوارم در این دوره جشنواره اتفاقات خیلی مهمی رخ دهد.

او که پیش از این خبر داده بود که تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر برای اجرای نمایش های عروسکی در نظر گرفته شده، در پاسخ به این پرسش که بعد از برگزاری جشنواره و با خاتمه یافتن کار دبیر و دبیرخانه آن، این وعده چقدر ضمانت اجرایی دارد، می گوید: به عنوان یک فعال عروسکی صحبت می کنم که همیشه یکی از شرایط خودم برای شرکت در جشنواره همین بود؛ ضمانت اجرای عمومی. ولی وقتی کار قابل اجرایی وجود ندارد، چه می توان کرد؟

زمان دبیری خانم برومند، بعد از جشنواره باید به گروه ها التماس می کردیم که نوبت اجرای عمومی بگیرند. نمی توانیم یک سالن را به نمایش عروسکی اختصاص بدهیم ولی سالی دو نمایش در آن اجرا گردد. مرکز هنرهای نمایشی، مدیریت تئاتر شهر و من گفته ایم که هر کار خوبی که در حوزه بزرگسال در جشنواره اجرا گردد، اجرای عمومی اش را تضمین می کنیم و همه کوششم را به کار می گیرم تا این آثار به وسیله اسپانسرها و پلتفرم ها یاری بگیرند.

کار خوب را روی هوا شکار می نمایند

حجازی فر ادامه می دهد: بپذیریم هر کس کار خوبی بسازد، روی هوا کارش را شکار می نمایند. البته کم رغبتی گروه ها برای اجرای عمومی، دلایل گوناگونی دارد مانند پرهزینه بودن کار عروسکی. در هر حال برنامه ریزی مان به علت اتفاقاتی که افتاد دچار گیجی شد ولی می کوشیم سر و سامانی به آن بدهیم.

دبیر جشنواره عروسکی یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره را بازه زمانی اسکان مهمانان جشنواره می داند و در این باره شرح می دهد: نزدیک 50، 60 مهمان از شهرهای دیگر داریم؛ کارگردان هایی که کارهایشان رد شده، مدیران یونیماهای استان ها، پیشکسوتان و کسانی که در فراوری نمایش های عروسکی دخیل هستند، کوشش مان این است که فرصتی برای تماشا کارهای خارجی و داخلی داشته باشند. از طرف دیگر با برگزاری برنامه هایی مانند نشست های شبانه، دورهمی برای آسیب شناسی نمایش عروسکی و ... می کوشیم فضایی برای گردهمایی به معنای واقعی فراهم کنیم و در مجموع به این اتفاقات خیلی امیدوارم و آن را لازمه یک جشنواره تخصصی می دانم.

این کارگردان تئاتر در شرح دیگر ویژگی این دوره جشنواره یادآوری می نماید: در همه جشنواره ها همیشه گروه های شرکت نماینده صبح روز اجرای خود، سالن را تحویل می گیرند و فرصتی ندارند که در سالن با نور و دکور تمرین نمایند اما در این دوره جشنواره عروسکی، هر گروهی یک روز کامل سالن را در اختیار دارد تا فرصت کافی برای نصب و تنظیم دکور و نور خود داشته باشد و بتواند نمایش را با نور و دکور تمرین کند. بدین ترتیب، سالن یک روز بیشتر در اختیار گروه هاست که البته هماهنگ کردن آن برای تنظیم جدول، اسکان و ... بسیار سخت بود.

او اضافه می نماید: الان کارگردان ها در طول جشنواره حضور دارند و می توانند آثار را ببینند. همه این کارها برای این است که اگر 20 فعال عروسکی به معنای واقعی در سراسر کشور داریم، اتفاقات جشنواره را از دست ندهند. درست است که سال جاری کارهای پرزرق و برقی مانند شادپیمایی نداریم که با وجود جذابیت هایی که دارد، خیلی هزینه بر است و ما ترجیح دادیم هزینه آن را در یاری هزینه ها، جوایز، پذیرایی خوب و ... سرشکن کنیم. شاید کمی از زرق و برق جشنواره کم شده باشد، ولی بهتر دیدیم که عقب ماندگی چندساله را با یک سری اتفاقات تخصصی جبران کنیم. قطعا بی اشتباه نیستیم ولی همه این ها با مشورت بوده است.

حجازی فر درباره برگزار نشدن شادپیمایی در این دوره از جشنواره می گوید: شاید نبود شادپیمایی برخی کسانی را که برای این کار زحمت کشیده اند، ناراحت کند. خود ما در دوره خانم برومند خیلی برای این کار زحمت می کشیدیم ولی آن موقع هم به علت ازدحام جمعیت، خیلی با آن موافق نبودم چون همیشه در آن شلوغی ها نگران بچه ها می شدم بخصوص که حالا فضای اطراف تئاتر شهر هم شرایط مساعدی برای این کار ندارد. شادپیمایی برنامه ای است فوق العاده که می تواند مستقلا برگزار گردد ولی بهتر است جشنواره عروسکی را به عنوان یک جشنواره تخصصی، جور دیگری برگزار کنیم.

او با تاکید بر اینکه کوشش شده در بخش بین الملل هزینه های بالایی به جشنواره تحمیل نگردد، اضافه می نماید: می توانستیم 20 کار خارجی دعوت کنیم ولی ترجیح دادیم هزینه بالایی برای این بخش در نظر نگیریم. یکی دو نمایش فوق العاده بود که یکی خودش انصراف داد و برای دیگری نتوانستیم ویزا هماهنگ کنیم اما کوشش کردیم تنوع را در تکنیک های مختلف حفظ کنیم. با این حال آنچه مد نظرم بود، نشد. به علت تغییرات و جابه جایی ها، گروه های خوبی را از دست دادیم.

حجازی فر اضافه می نماید: در بخش بین الملل به خیلی از گروه ها هیچ پولی پرداخت نشده و به یکی دو گروه، یاری هزینه ای کمتر از یاری هزینه گروه های داخلی پرداخته ایم. دعوت از آنها با یاری اسپانسر صورت گرفته که بودجه ای از جشنواره گرفته نگردد. همه اینها تصمیم هایی است که گرفته ایم تا جشنواره به شکل بهتری برگزار گردد. قطعا مسائلی دارد ولی با مشورت گرفتن از دوستان عروسکی و بزرگترهای مان سعی کردیم ضریب خطاها را پایین بیاوریم.

نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک از هشتم تیر کار خود را شروع نموده و تا هفدهم همین ماه ادامه دارد.

سال جاری شادپیمایی نداریم

منبع: همشهری آنلاین

به "هادی حجازی فر: همه تلاشم این بود که جشنواره پرزرق و برق نباشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هادی حجازی فر: همه تلاشم این بود که جشنواره پرزرق و برق نباشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید