مقاومت عراق در برابر فشار آمریکا برای کاهش واردات گاز ایران

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، وزیر برق عراق با مقاومت در برابر فشار آمریکا برای توقف واردات گاز از ایران، خاطرنشان کرد: عراق بدون ادامه واردات گاز از کشور همسایه خود به مدت سه تا چهار سال دیگر، برای فراوری برق کافی دچار مشکل خواهد شد.

مقاومت عراق در برابر فشار آمریکا برای کاهش واردات گاز ایران

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، عراق معافیت آمریکا برای واردات گاز ایران را دریافت نموده اما واشنگتن بغداد را برای متوقف کردن وارداتش تحت فشار قرار داده است.

لوی الخطیب، وزیر برق عراق در حاشیه کنفرانس کنگره جهانی انرژی در ابوظبی گفت: مسئله برق به یک مسئله سیاسی در عراق تبدیل شده است.

قطع برق در عراق اغلب باعث اعتراض نسبت به مسئولان این کشور می گردد. ایران گاز کافی برای فراوری 2500 مگاوات برق و همچنین 1200 مگاوات برق مستقیم برای عراق فراهم می نماید.

وزیر برق عراق گفت: عراق اکنون ظرفیت 18000 مگاوات نیرو دارد که بیشتر از 12000 تا 15000 مگاوات در سال گذشته است اما همچنان کمتر از پیک تقاضاست که می تواند به حدود 25000 مگاوات برسد و هر سال نیز رو به افزایش است.

الخطیب در پاسخ به پرسشی درباره افزایش فشار آمریکا درباره واردات گاز از ایران، گفت: ما روابطمان با همه را متوازن نموده ایم و دیگران باید به آن احترام بگذارند.

وی گفت: بخش نیرو به منظور ارتقای شبکه که 50 سال قدمت دارد و 25 درصد از ظرفیتش را به دلیل حملات داعش از دست داده است، به سرمایه گذاری به ارزش حداقل 30 میلیارد دلار احتیاج دارد.

الخطیب گفت: عراق پول گاز ایران را بر مبنای فرمولی که به حدود 11 درصد قیمت نفت برنت می رسد یا معادل حدود 6 دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (MBTU) پرداخت می نماید در حالی که قیمت گاز در آمریکا دو تا سه دلار به ازای هر MBTU است.

بر اساس گزارش رویترز، اگر عراق به جای مشعل سوزی، میزان بیشتری از ذخایر گاز خود را استفاده کند، واردات گاز از ایران کاهش پیدا خواهد نمود.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق اظهار نموده که چهار پروژه برای یاری به تبدیل 1.2 میلیارد فوت مکعب گاز به گاز مایع و کاهش مشعل سوزی، در دست اجرا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مقاومت عراق در برابر فشار آمریکا برای کاهش واردات گاز ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت عراق در برابر فشار آمریکا برای کاهش واردات گاز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید