معرفی کتاب سقوط گوندولین؛ داستانی از تالکین برای طرفداران ارباب حلقه ها

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، کتاب سقوط گوندولین یکی از مجذوب کننده ترین آثار تالکین به شمار می آید. در دیگر کتاب های این نویسنده به صورت پراکنده به گوندولین و حماسه های آن اشاره شده است. اما تا زمانی که تالکین زنده بود کتابی که داستان سقوط گوندولین را روایت کند به چاپ نرسیده بود. این کار از طریق پسر او، کریستوفر تالکین صورت گرفت. کریستوفر پس از فوت پدرش، آثار پراکنده او را گردآوری و ویرایش کرد و با انتشار آن ها باعث شد تا مخاطبان با دنیای تالکین بیشتر آشنا شوند. سقوط گوندولین سومین مجموعه از داستان های دوران اول دنیای تالکین پس از بچه ها هورین و برن و لوتین است که حماسه های آن دوران را روایت می کند. در این یادداشت پس از آشنایی مختصر با کریستوفر تالکین به سراغ نقد کتاب سقوط گوندولین می رویم.

معرفی کتاب سقوط گوندولین؛ داستانی از تالکین برای طرفداران ارباب حلقه ها

درباره کریستوفر تالکین

کریستوفر تالکین بخش عمده عمر حرفه ای خود را صرف سروسامان دادن به کارهای ادبی پدرش کرد؛ اگر تلاش های او نبود علاقه مندان به ادبیات فانتزی از آثار ارزشمندی بی بهره می ماندند. کتاب های کمی از تالکین در طول حیاتش منتشر شد و چاپ بیشتر این آثار از طریق پسر سومش کریستوفر صورت گرفت.کریستوفر جان روئل تالکین در تاریخ 21 نوامبر سال 1924 در شهر لیدز انگلستان دیده به جهان گشود. او کودکی خود را در شهر آکسفورد گذراند و در دوران جنگ جهانی دوم به نیروی هوایی سلطنتی پیوست و برای یادگیری پرواز به آفریقای جنوبی رفت. آفریقای جنوبی زادگاه پدرش بود. با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، کریستوفر فرصت آن را پیدا کرد تا تحصیلات خود را به پایان برساند. او زبان شناسی برجسته بود و به عنوان استاد زبان انگلیسی کهن و میانه و همچنین ایسلندی کهن مشغول به تدریس شد.

او پس از مرگ پدرش در سال 1973 به بنیاد تالکین پیوست و آثار انتشار نیافته تالکین را چاپ و منتشر کرد. مهم ترین اثر پدر او یعنی سیلماریلیون در سال 1977 به چاپ رسید. بیشتر این حماسه در دوران اول جهانی تالکین رقم می خورد و داستان زندگی و سلحشوری الف ها در سرزمین میانه است. کتاب بعدی این نویسنده قصه های ناتمام بود که در سال 1980 منتشر شد. در فاصله سال های 1983 تا 2002 مجموعه تاریخ 12 جلدی سرزمین میانه از طریق این نویسنده به چاپ رسید. این کتاب اثری تخصصی است و بیشتر برای محققان به کار می آید. به همین دلیل مترجمان آثار تالکین در ایران تصمیم ندارند که آن را ترجمه کردند. بچه ها هورین در سال 2009 و برن و لوتین در سال 2017 به چاپ رسیدند؛ آخرین اثر کریستوفر تالکین، کتاب سقوط گوندولین است که در سال 2018 منتشر شد. کریستوفر تالکین در 15 ژانویه سال 2020 در سن 95 سالگی درگذشت.

درباره کتاب سقوط گوندولین

کریستوفر تالکین از زمان دقیق نوشتن کتاب سقوط گوندولین از طریق پدرش بی خبر است زیرا جی. آر.آر. تالکین در نامه های مختلف زمان های گوناگونی را برای نوشتن این داستان عنوان کرده است. اما به نظر می رسد که او این کتاب را در حدود سال های 1916 و 1917 و در فضای جنگ جهانی اول نوشته است. کتاب سقوط گوندولین نخستین داستان تالکین از جهانی خیالی اش بود و به همین دلیل است که این کتاب اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند چرا که در خلق سرزمین میانه بسیار موثر است.

کتاب سقوط گوندولین چند بخش مختلف دارد و در آن کریستوفر تالکین تلاش می کند تا روایت های مختلف پدرش از داستان و سیر تطور آن را کنار یک دیگر قرار دهد. این کار بدون شک سختی هایی به همراه دارد چرا که نوشته ها پراکنده هستند و اسامی دستخوش تغییر و تحول می شوند. اما کتاب سقوط گوندولین، مقدمه ای برای آفرینش یک جهانی خیالی بزرگ است. قصه های سرزمین میانه در دوران اول، مملوء از روایت هایی اندوهناک اند. الف ها به علت تمرد از فرمان والار (ایزدان جهان) به نفرینی بزرگ دچار شده اند و هر چقدر هم پایداری کنند باز محکوم به شکست اند چون تقدیر آن ها به شکل دیگری رقم خورده است. سقوط گوندولین را می توان اثری حماسی به شمار آورد. در دیگر آثار تالکین مثل هابیت یا ارباب حلقه ها به صورت گذرا به ماجرای گوندولین و سقوط آن اشاره شده است. کتاب سیلماریلیون نیز توضیحی کوتاه و مختصر درباره سرنوشت غمبار گوندولین دارد اما روایت دقیق این داستان را باید در کتاب سقوط گوندولین خواند.

گوندولین از طریق تورگون فرزند فین گولفین پادشاه بزرگ الف های نولدوری پایه گذاری شد. او روزی در کنار رودخانه سیریون راه می رفت که اولمو والای (ایزد) آب ها بر او ظاهر شد و از طریق راه های مخفی تورگون را به منطقه ای محصور در میان کوه ها می رساند و از او می خواهد تا مردمش را به آن جا بیاورد. اولمو پیش بینی می کند که روزی الف ها باید از این سرزمین به کمک هم نوعان خود بشتابند و پس از آن با فرستادن کننده ای تقدیر آن ها رقم خواهد خورد. تورگون به یاد تیریون- شهر زیبای الف ها در آن سوی دریاها- گوندولین را پایه گذاری می کند و به صورت مخفیانه الف های نولدوری را با خود به آن شهر می برد. ساخت این شهر بیش از 50 سال به طول انجامید و پس از آن مردم ساکن گوندولین شدند. این شهر دیوارها و برج هایی سفید و شکوهمند داشت و صدها چشمه درخشان به آن جا سرازیر میشد. الف ها در گوندولین آب نماها و فواره های شگفت انگیزی ساخته بودند.

پس از سقوط دیگر قلمروهای الفی نظیر نارگوتروند و برلیاند، مورگوت در پی یافتن گوندولین است تا آن جا را نیز تباه سازد. در همین زمان هاست که اولمو تورین را که از بچه ها پادشاه آدمیان است به گوندولین می فرستد تا تقدیر این سرزمین را یادآوری کند و از تورگون بخواهد تا مردمانش را به سمت دریاها بفرستد و با گسیل کردن فرستادگانی نزد والار از آن ها درخواست کمک کند. ولی تورگون از ترک گوندولین اجتناب می کند و به جای آن بر تعداد نگهبانان شهر می افزاید. تورین دل باخته دختر فرمانروای الف می شود و با او ازدواج می کند. یکی دیگر از بستگان الف فرمانروا به نام مایگلین نیز خواهان وصلت با دختر فرمانرواست و در همین جا بذر خیانت در دیوارهای محصور گوندولین رشد می کند. مایگلین بعدها در سقوط گوندولین نقش دارد و خیانت او زمینه ساز کشف راه های مخفی می شود. حاصل ازدواج تورین و دختر فرمانروا فرزندی به نام ائارندیل است، استاد الروند و آراگورن هر دو از تبار همین فرد هستند و تقدیر سرزمین میانه به گونه ای رقم می خورد که فردی از تبار ائارندیل خصم مورگوت و خادمان او باشد.

کتاب سقوط گوندولین از طریق محمدحسین شکوهی و ناهید خسروی و به همت نشر روزنه به فارسی ترجمه شده است. برای خواندن این کتاب به حدود 5 ساعت زمان نیاز داریم.

پیش از مطالعه سقوط گوندولین سراغ چه کتاب هایی برویم؟

کتاب سقوط گوندولین داستانی تخصصی و در امتداد دیگر افسانه های جهانی تالکین است؛ پس به شما پیش از آن پیشنهاد می کنیم که کتاب های زیر را بخوانید.

1. کتاب سیلماریلیون

2. کتاب قصه های ناتمام

3. کتاب بچه ها هورین

به شما توصیه می کنیم که حتما کتاب های سه گانه ارباب حلقه ها و هابیت را نیز خوانده باشید تا از سیر داستان لذت ببرید.

درباره کتاب قصه های ناتمام و زندگی تالکین؛ از نمایان شدن اولمو تا نابودی قلمروی نومه نور

در بخشی از کتاب سقوط گوندولین می خوانیم:

منبع: وبلاگ آموزشی و فنی مگ

منبع: دیجیکالا مگ

به "معرفی کتاب سقوط گوندولین؛ داستانی از تالکین برای طرفداران ارباب حلقه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کتاب سقوط گوندولین؛ داستانی از تالکین برای طرفداران ارباب حلقه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید