طرز تهیه کیک تخته ای با روش پخت آسان بدون نیاز به قالب

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، کیک تخته ای یکی از کیک های پرطرفدار و خوشمزه است که معمولا برای وعده عصرانه یا صبحانه تهیه می شود. این کیک در ابعاد بزرگتر پخته میشود و در مدت زمان کمی آماده می شود. کیک تخته ای در واقع همان کیک ساده است که بدون استفاده از قالب در سینی پخته و بعد برش داده میشود. این کیک بافت بسیار نرم و لطیفی دارد و کنار چای بسیار عالی و دلچسب است و برای دور همی های خودمانی گزینه بسیار مناسبی است. در خبرنگاران بلاگ با طرز تهیه کیک تخته ای همراه ما باشید.

طرز تهیه کیک تخته ای با روش پخت آسان بدون نیاز به قالب مواد لازم کیک تخته ای
تخم مرغ4 عدد
شکر175 گرم
روغن مایع100 گرم
شیر ولرم85 گرم
آرد سه صفر200 گرم
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
بکینگ پودریک دوم قاشق غذا خوری
خلال پسته و بادام (دلخواه)به مقدار لازم

1- برای تهیه کیک تخته ای اول بکینگ پودر رو به آرد اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید مخلوط حاصل رو سه بار الک کنید و کنار بذارین

داخل سینی بیست و پنج در سی و پنج سانتی متر رو با کاغذ روغنی بپوشونید و کنار بذارید.

2- سفیده و زرده های تخم مرغ رو از هم جدا کنید و سفیده ها رو با دور تند همزن از یک سو بزنید تا کم کم کف کنه و فرم بگیره بعد از دو دقیقه وقتی سفیده شروع به فرم گرفتن کرد یک سوم شکر رو کم کم و به حالت بارانی حین هم زدن اضافه کنید.

3- و هم بزنید تا در نهایت سفیده ها کاملا فرم بگیرن و با برگردوندن ظرف بیرون نریزین. ظرف سفیده ها رو داخل یخچال بذارین تا پف سفیده ها نخوابه.

طرز تهیه کیک ساده

داخل ظرف دیگه ای زرده های تخم مرغ و وانیل و مابقی شکر رو با همزن بزنید.

4- تا کاملا کرم رنگ و کشدار بشه و بعد روغن مایع رو اضافه کنید.

5- و با دور کند همزن در حد مخلوط شدن بزنید و بعد شیر ولرم رو اضافه کنید و با همزن در حد مخلوط شدن هم بزنید (شیر نباید داغ باشه اما باید کمی گرم باشه طوری که با زدن انگشت داخل شیر دمای اون رو حس کنیم اما دستمون نسوزه).

طرز تهیه کیک صبحانه

مخلوط آرد و بکینگ پودر رو در سه مرحله به مخلوط زرده ها اضافه کنید.

6- و با لیسک و به حالت دورانی مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشه و یا با دور کند همزن خیلی کم هم بزنید تا یکدست بشه.

سفیده های فرم گرفته رو در سه مرحله اضافه کنید.

7- و به آرومی با لیسک فولد کنید تا پف سفیده ها نخوابه و با مواد مخلوط بشه.

مایه کیک آمادست اون رو داخل سینی فر که از قبل با کاغذ روغنی پوشیده شده بریزین.

طرز تهیه کیک کره ای فندوق و نوتلا

مواد رو از یک نقطه داخل ظرف نریزین و مدام حرکت بدین تا مواد داخل سینی ریخته بشه اگه مواد از یک نقطه داخل سینی ریخته بشه به دلیل تجمع هوا در اون نقطه کیک از اون قسمت به حالت قله ای پف میکنه و سطح کیک صاف نمیشه.

8- در آخر به دلخواه روی کیک خلال بادام یا خلال پسته بپاشین.

سینی فر رو داخل فری که با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد گرم شده قرار بدین و دمای فر رو تا صد و هفتاد و پنج درجه سانتی گراد پایین پیارین و حدود چهل و پنج دقیقه زمان بدین تا بپزه.

زمان ذکر شده در فرهای مختلف متفاوت و متغیره در آخر با یک خلال دندان از قسمت مرکزی کیک تست کنید اگه خلال دندان تمیز بیرون اومد سینی رو از فر خارج کنید و اجازه بدین خنک بشه و از دما بیفته و بعد از کاغذ روغنی جدا کنید و برش بزنید.

کیک رو داخل ظرف در بسته در یخچال نگه داری کنید.

نکات تهیه کیک تخته ای:

  • برای اینکه کیک خوش طعم و خوبی داشته باشیم باید بوی زهم تخم مرغ داخل کیک حس نشه برای جلوگیری از این اتفاق حتما نطفه تخم مرغ ها رو جدا کنید و دور بریزین با دو عدد قاشق میتونید این کار رو انجام بدین بهتره که تخم مرغ ها به خوبی هم زده بشن. تخم مرغ هرچه بیشتر هم بخوره بوی زهم کمتری داخل کیک حس میشه همچنین موقع هم زدن حتما کناره های ظرف رو با لیسک دورگیری کنید تا مواد پاشیده شده به دیواره ها داخل مایه کیک برگردن و هم بخورن وجود این ذرات باعث میشه کیک بوی زهم تخم مرغ بده.
  • درجه حرارت فر در فرهای برقی بیست درجه پایین تر از دمای ذکر شده است.
  • اگه فر شما همزمان از پایین و بالا روشن نمیشه در آخر چند دقیقه گریل رو روشن کنید تا روی کیک طلایی بشه.
  • این کیک رو داخل قالب هم میتونید درست کنید قالب بیست و چهار سانت برای این کیک مناسبه حتما دیواره های قالب رو چرب کنید.
  • فولد کردن به معنای تا کردن هست که با هم زدن فرق داره در فولدینگ باید با لیسک و به حالت دورانی تنها مواد رو از ته ظرف به روی ظرف بیاریم و انقدر این کار رو انجام بدیم تا مواد با هم ترکیب بشن و تنها باید در حد یکدست شدن مواد با هم فولد کنیم نه بیشتر چون بافت مایه باید پر هوا باقی بمونه فولدینگ روشی برای هم زدن مواد حجم دار محسوب میشه.
  • از رنده پوست پرتقال یا لیموترش میتونید داخل این کیک استفاده کنید که عطر و طعم خوبی بهش میده.
  • از انواع مغزیجات مثل تخم کدو یا آفتابگردان یا انواع آجیل خرد شده میتونید روی کیک استفاده کنید.
  • فرم گرفتن سفیده تخم مرغ یکی از بخش های مهم درست کردن انواع کیک هست و در بافت و لطافت و پف کیک تاثیر داره برای اینکه سفیده به خوبی فرم بگیره باید کاملا خالص و بدون چربی باشه از اونجایی که زرده تخم مرغ نوعی چربیه باید موقع جدا کردن سفیده و زرده خیلی مراقب باشیم.
  • پره های همزن باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هر گونه چربی باشه.
  • جنس ظرفی که برای فرم دادن سفیده استفاده میکنیم بسیار مهمه ظرف های پلاستیکی چربی رو به خودشون جذب میکنن و خیلی وقت ها این چربی داخل منافذ ظرف میمونه و با شستن از بین نمیره و مانع از فرم گرفتن سفیده میشه بهتره از ظرف شیشه ای یا فلزی برای فرم دادن سفیده استفاده بشه.
  • همچنین بهتره ظرف مورد نظر و پره های همزن رو قبل از استفاده به خوبی با صابون شستشو بدیم تا کاملا تمیز باشن و اجازه بدیم کاملا خشک بشن و رطوبت نداشته باشن و بعد مورد استفاده قرار بدیم.
  • موقع همزدن سفیده های تخم مرغ همزن رو از یک جهت حرکت بدین مثلا در جهت عقربه های ساعت چون عوض کردن مداوم جهت هم زدن باعث میشه سفیده به خوبی فرم نگیره.

امیدوارم از طرز تهیه کیک تخته ای خوشتان آمده باشد. برای دستورات آشپزی دیگر به مجله وبلاگ آموزشی و فنی بلاگ سری بزنید.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه کیک تخته ای با روش پخت آسان بدون نیاز به قالب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک تخته ای با روش پخت آسان بدون نیاز به قالب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید