روش صحیح شستشوی محصولات تازه در فصل تابستان

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، میوه ها و سبزیجات تازه راهی سالم برای جذب ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی شماست. برای اطمینان از تمیز بودن و خوردن میوه ها و سبزیجات، مهم است که همه میوه ها و سبزیجات را بشویید. بیشتر مردم از اهمیت نگهداری و ذخیره گوشت مطلع هستند، اما بسیاری از خطر مسمومیت غذایی ناشی از سبزیجات مطلعی کافی ندارند. اما آشنایی با روش صحیح شستشوی محصولات تازه می تواند به پیشگیری از مسمومیت غذایی و بیماری های ناشی از مصرف سبزیجات و میوه های آلوده یاری کند.

روش صحیح شستشوی محصولات تازه در فصل تابستان

در سال های اخیر، شیوع بیماری های منتقله از مواد غذایی به علت وجود باکتری در طالبی، کاهو، گوجه فرنگی و اسفناج اتفاق افتاده است. افرادی که محصولات آلوده می خورند، می توانند بیمار شوند و حتی احتیاج به بستری شدن در بیمارستان دارند. با توجه به اهمیت رعایت بهداشت، به خصوص در دوره ای که همه گیری ویروس کرونا بسیاری را نگران و محتاط تر از قبل نموده است، در ادامه این مقاله از مجله وبلاگ آموزشی و فنی قصد داریم روش صحیح شستشوی محصولات تازه در فصل تابستان را مورد آنالیز قرار دهیم.

چرا باید محصولات تازه را بشویید؟

همه گیری ویروس کرونا ادامه پیدا کند چه نه، شستن صحیح میوه ها و سبزیجات تازه عادت خوبی است که در به حداقل رساندن آلودگی و بیماری زایی این محصولات موثر است. قبل از این که محصولات تازه را از فروشگاه های مواد غذایی و یا بازار بخرید، به وسیله افراد زیادی دست به دست می شوند. بنابراین، بهتر است تصور کنید که هر دستی که محصولات تازه را لمس نموده، به شدت آلوده بوده است. به جز این، سرفه، عطسه و تنفس افراد مختلف را نیز به این تصور اضافه کنید. شستن کافی میوه ها و سبزیجات تازه قبل از خوردن آن ها می تواند بقایای به جای مانده از این آلودگی های ناشی از عوامل مختلف را کاهش دهد.

برترین روش های پاکسازی و شستشوی محصولات تازه

  • در حالی که شستشوی محصولات تازه با آب از دیرباز روش سنتی برطرف آلودگی میوه ها و سبزیجات قبل از مصرف بوده است، همه گیری کنونی بسیاری از افراد را به این فکر می اندازد که آیا این برای پاکسازی کامل آن ها کافی است یا خیر.
  • بعضی از افراد استفاده از صابون، سرکه، آب لیمو یا حتی پاک نماینده های تجاری مانند سفید نماینده را به عنوان یک اقدام اضافی توصیه نموده اند.
  • با این حال، متخصصان بهداشت و ایمنی غذا، از جمله سازمان غذا و دارو (FDA) و مراکز کنترل بیماری (CDC)، به شدت از مصرف نمایندگان می خواهند که این توصیه ها را نادیده بگیرند و تنها از آب ساده استفاده نمایند.
  • استفاده از چنین موادی می تواند خطرات بیشتری برای سلامتی به همراه داشته باشند و برای حذف مضرترین میکروب ها و الودگی های موجود در محصول ضروری نباشند. مصرف مواد شیمیایی تمیز نماینده تجاری مانند سفید نماینده می تواند کشنده باشد و هرگز نباید از آن برای تمیز کردن مواد غذایی استفاده گردد.
  • بعلاوه، اثبات نشده است که موادی مانند آبلیمو، سرکه و مواد شوینده در تمیز کردن، از آب ساده موثرتر هستند و حتی ممکن است رسوبات اضافی بر روی مواد غذایی باقی بگذارند. در حالی که بعضی تحقیقات حاکی از آن است که استفاده از آب الکترولیز خنثی یا وان جوش شیرین حتی می توانند در از بین بردن بعضی مواد موثرتر باشند، اما همچنان عقیده بر این است که آب خنک شیر در بیشتر موارد برای زدودن آلودگی ها کافی است.

چگونه میوه ها و سبزیجات را با آب بشوییم

شستن میوه ها و سبزیجات تازه در آب خنک قبل از خوردن آن ها می تواند برای پاکسازی آن ها کافی باشد. توجه داشته باشید که محصولات تازه را باید درست قبل از خوردن، بشویید. شستن میوه ها و سبزیجات و ذخیره آن ها می تواند محیطی ایجاد کند که در آن رشد باکتری ها بیشتر گردد. قبل از شستن محصولات تازه، دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید. اطمینان حاصل کنید که ظروف یا سطوحی که برای آماده سازی محصولات استفاده می کنید را نیز از قبل کاملا تمیز نموده باشید. ابتدا با جدا کردن لکه ها یا نقاط پوسیده محصولات تازه آغاز کنید. پیش از مصرف انواع میوه هایی مانند پرتقال، ابتدا پوست آن را بشویید تا از ورود باکتری های سطحی به گوشت جلوگیری گردد.

روش های کلی شستشوی محصولات تازه به توضیح زیر است:

محصولات سفت

میوه هایی با پوست و گوشت سفت مانند سیب، لیمو و گلابی و بعلاوه سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی، هویج و شلغم را می توان با یک فرچه نرم و تمیز تمیز کرد تا بقایای آلودگی موجود در منافذ پوست شان پاک گردد.

سبزیجات برگدار

برای شستشوی اسفناج، کاهو، تره فرنگی و سبزیجات چلیپایی مانند جوانه بروکسل و بوک چوی باید بیرونی ترین لایه را جدا کنید. در مرحله بعد، آن ها را در یک کاسه آب خنک غوطه ور، آبکش و سپس خشک کنید. در سرانجام سبزی ها را با آب تازه شستشو دهید.

محصولات ظریف و نرم

  • توت ها، قارچ ها و انواع دیگر محصولاتی که احتمال از بین رفتن آن ها وجود دارد، می توانند با استفاده از جریان مداوم آب و اصطکاک ملایم با انگشتان دست تمیز شوند تا آلودگی ها از بین بروند.
  • هنگامی که محصول خود را کاملا شستشو دادید، آن را با استفاده از یک دستمال یا پارچه تمیز خشک کنید. می توانید محصولات شنماینده و آسیب پذیر را روی حوله قرار داده و به آرامی خشک کنید تا آسیبی نبینند.
  • قبل از مصرف میوه ها و سبزیجات، مراحل ساده بالا را دنبال کنید تا مقدار میکروب ها و جِرم هایی که روی آن هاست را به حداقل برسانید.

خطرات ناشی از مصرف محصولات تازه آلوده

گاهی اوقات، محصولات تازه حاوی میکروب های مضر مانند سالمونلا، اشریشیا کُلی یا لیستریا هستند. این باکتری ها می توانند افراد را بسیار بیمار نمایند. بعضی از افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به مسمومیت های غذایی هستند.

افرادی که ممکن است بیشتر در معرض خطر مسمومیت غذایی ناشی از میوه و سبزیجات قرار بگیرند عبارتند از:

  • بچه ها کمتر از 5 سال
  • زنان حامله
  • بزرگسالان 65 سال به بالا
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف

نتیجه گیری

رعایت بهداشت مواد غذایی از جمله، شناخت روش صحیح شستشوی محصولات تازه یک عادت مهم است. شستن محصولات تازه به حداقل رساندن میکروب ها و آلودگی های به جای مانده که می توانند شما را بیمار نمایند، یاری می نماید. نگرانی های اخیر در طی همه گیری ویروس کرونا باعث شده است که بسیاری از مردم این سوال بپرسند که آیا روش های شستشوی تهاجمی تر، مانند استفاده از صابون یا پاک نماینده های تجاری روی محصولات تازه، می تواند میکروب ها را به طور کامل از بین ببرند یا خیر.

متخصصان بهداشت بر این باورند که استفاده از شوینده ها ضروری نیست و حتی می تواند خطرناک باشد. بیشتر میوه ها و سبزیجات را می توان قبل از خوردن با آب ساده و خنک شست و آلودگی های آن ها را از بین برد. سبزیجات چند لایه را می توان با قرار دادن در یک کاسه آب خنک به طور کامل شستشو داد تا ذرات آلودگی آن ها از بین برود. میوه ها و سبزیجات تازه مواد معدنی و ویتامین های مورد احتیاج بدن را تامین می نمایند. بنابراین، گنجاندن آن ها در رژیم غذایی ضروری ست، البته به شرطی که پیش از مصرف روش های شستشوی ایمن آن ها را رعایت کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "روش صحیح شستشوی محصولات تازه در فصل تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش صحیح شستشوی محصولات تازه در فصل تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید