راههای تبدیل شدن به یک والدین مطلع و خوب

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، الگوهای درست در بچه ها از پدر و مادر آغاز می شوند. بچه ها شما در هر دوره ای از زندگی ، از کودکی تا نوجوانی از پدر و مادرشان تاثیر می گیرند.

راههای تبدیل شدن به یک والدین مطلع و خوب

فرزندپروری احتیاج به مطلعی های به روز و متناسب با سن فرزندتان دارد، اگر میخواهید والدینی خوب و مطلع باشید باید بتوانید الگوی عملی مناسبی برای فرزندتان باشید، روش های تربیتی را با توجه به سن فرزندتان بهره ببرید و با تکنولوژی روز آشنایی داشته باشید.

الگو های درست در بچه ها از پدر و مادر آغاز می شوند. بچه ها شما در هر دوره ای از زندگی، از کودکی تا نوجوانی از پدر و مادرشان تاثیر می گیرند.

والدین مطلع و خوب در صورتی که تسلط کافی بر احتیاج های روحی بچه ها در سنین مختلف داشته باشد، میتوانند روابطی بهتر و عمیقتر با بچه هاشان برقرار کنند. با این که شاید نتوانید والدینی عالی باشید، ولی همین که برای بهتر شدن کوشش کنید یعنی والدین مطلع و خوبی هستند.

در پرورش بچه ها لحظات شاد و به یاد ماندنی و لحظات پر اضطراب و ناراحت کننده زیادی را تجربه می کنید، ولی هیچگاه نباید وظیفه خودتان، یعنی والد خوب بودن را فراموش کنید.

چگونه والدین مطلع و خوبی باشیم؟

امروزه اطلاعات زیاد و به روز، به سادگی در دسترس همه هست. والدینی که همزمان با رشد فرزندشان، مطلعی های خود را در باره احتیاج های جسمی و روانی و تربیتی فرزندشان بالا می برند، تبدیل به والدینی خوب و مطلع می شوند. البته داشتن اطلاعات به تنهایی کافی نیست و باید بتوانید به صورت عملی آن ها را پیاده سازی کنید.

خودمطلعی والدین

والدینی که به خودمطلعی رسیده باشند، توانایی ها و نقاط ضعف خود را به خوبی می شناسند و میدانند در شرایط مختلف چه عکس العملی نشان دهند. آن ها یاد گرفته اند احساساتشان و اعمالشان را کنترل و مدیریت کنند و راستا زندگی را تا حدودی ترسیم کنند.

خودمطلعی هر بیشتر در خصوص مسائل جسمی، روحی و روانی باشد باعث می گردد والدین از تاثیر خوشی ها، ناخوشی ها، بیماری ها و عوامل دیگر روی خودشان مطلعی کامل داشته باشند.

سواد زندگی والدین

گاهی اوقات ممکن است سواد زندگی را فراموش کنیم، ولی والدین مطلع، چنین چیزی را فراموش نمی کنند. سواد زندگی شامل سرفصل هایی کوکچتر می گردد از جمله سواد عاطفی، سواد اقتصادی، سواد رسانه ای، آشنایی با یک زبان دیگر، آشنایی با شبکه های اجتماعی، آشنایی با کارکرد وسایل الکترونیک هوشمند.

از آنجا که بچه ها ما اغلب با سطح اطلاعات و وسایل به روز رشد می کنند، والدین مطلع هم همواره سعی می کنند پا به پای بچه هاشان، اطلاعات خود را به روز کنند و روش استفاده از ابزار های الکترونیک تازه و شبکه های اجتماعی را بیاموزند.

توجه درست به سلامت

توجه به سلامت خود و بچه ها جزئی از وظایف والدین مطلع است که مهم ترین آن شامل تغذیه درست است. والدین مطلع از نظر مواد مغذی فرزندشان را تامین می کنند، ولی اجازه پرخوری و چاق شدن به فرزندشان نمیدهند. آن ها همواره به فکر سلامت خود و بچه هاشان هستند.

آن ها به بهانه فداکاری از سلامت خودشان غافل نمی شوند و به صورت عملی توجه به تغذیه سالم و ورزش منظم را به فرزندشان می آموزند.

داشتن یک الگوی سالم در زندگی باعث می گردد که فرزند شما علاوه بر این که یاد بگیرد چطور مراقب سلامت خود باشد، همواره از داشتن والدینی شاد و سالم لذت ببرد.

پدر و مادر ورزشکار و سلامت تاثیر بسیار بیشتری روی سلامت نوجوان خود می گذارند و برعکس پدر و مادر پرخوری که توجهی به سلامت و تناسب اندام خود ندارند تبدیل به الگویی ناسالم برای بچه ها می شوند.

ورزش منظم، مصرف غذای کنترل شده و انجام چک آپ سالانه بعد از 40 سالگی باید در برنامه زندگی والدین مطلع و خوب قرار بگیرد.

توجه به سلامت جسمی نه تنها باعث افزایش نشاط در خانواده و ارتباط موثر با نوجوان، افزایش اعتماد به نفس در خانواده می گردد بلکه در پیروزیت های شغلی و اجتماعی هم تاثیر بسزایی دارد.

داشتن رابطه ای خوب و صمیمی با همسر

همسرانی که رابطه ای صمیمی با یکدیگر دارند، بچه هاشان با نشاط تر و امیدوارتر و کوشاتر هستند. پیروزیت بچه ها به خصوص در دوران نوجوانی از الگو های خانوادگی سرچشمه می گیرد.

وجود عشق و علاقه بین والدین میتواند سطح امنیت روانی خانواده را بالا ببرد. زمانی که بچه ها در خانواده ای زندگی کنند که روابط بین اعضای خانواده صمیمی و یکرنگ باشد در دام کسی نمی افتند و فریب هرچیزی که ظاهری محبت آمیز یا عاشقانه دارد، را نمی خورند.

نوجوانی که میداند در یک خانواده منسجم، مطلع و مقتدر زندگی میکند، با چالش های روحی و ذهنی کمتری روبرو می گردد و به راحتی مشکلاتش را در خانواده بیان نموده و از آن ها مشورت می گیرد.

مطالعه مستمر و تشنه مطلعی

مطالعه مستمر درباره مسئل مختلف به خصوص احتیاج های جسمی، روانی و تغییرات بچه ها در سنین مختلف مهم ترین ویژگی والدین مطلع است. والدین مطلع تشنه یادگیری و شناخت بیشتر هستند. مطلعی بیشتر نه تنها باعث افزایش عمق روابط والدین با بچه ها می گردد بلکه به آن ها یاری میکند در سایر مسئل زندگی پیروز و پیشرو باشند.

ارتباطات اجتماعی سازنده

والدین پیروز با انسان های ارزشمند رابطه دارندو خودشان را در بین افرادی قرار می دهند که انرژی مثبت و اطلاعات مفید بدست بیاورند. وجود دوستان خانوادگی با فرهنگ بالا، سواد مناسب و جایگاه اجتماعی خوب باعث می گردد شبکه ارتباطی سازنده ای ایجاد گردد.

بچه ها شما با تماشا اطرافیان شما به صورت عملی می آموزند که هر کسی ارزش رفاقت و همنشینی ندارد.

روابط خانوادگی

والدین مطلع سعی می کنند با خانواده هایی رفت و آمد کنند که از نظر فکری با آن ها همسو بوده و بچه ها همسن فرزندشان داشته باشند.

به این ترتیب آداب مهمانی رفتن و مهمانی دادن را در خانواده نهادینه می کنند و رفت و آمد خانوادگی و محبت آمیز را به فرزندشان می آموزند.

والدین مطلع و خوب مثبت اندیش هستند

بعضی از آدم ها به صورت خود به خود مثبت اندیش هستند و بعضی دیگر به صورت خود مطلع مثبت اندیشی را در خودشان پرورش می دهند. اگر میخواهید فرزندی پیروز داشته باشید باید صفت مثبت اندیشی در شما قابل مشاهده باشد. اگر میخواهید والدینی مطلع و خوب باشید، مثبت اندیشی را بیاموزید و در خود نهادینه کنید.

عشق ورزیدن مسئولانه

کودک شما باید از عشق شما نسبت به خودش مطمئن باشد، او را در آغوش بگیرید و ببوسید و تشویقش کنید. از کار های خوبش قدردانی کنید و به دستاوردهایش افتخار کنید و از او تعریف کنید و هیچگاه او را با دیگران مقایسه نکنید.

کودک شما باید بیاموزد با وجودی که همواره به او عشق می ورزید، ولی علت نمی گردد کار های اشتباه او را تایید کنید. شما باید مسئولانه فرزندتان را دوست داشته باشید و زمانی که اشتباه میکند، به او تذکر دهید و عواقب اشتباهش را به او گوشزد نمایید تا در صورت تکرار اشتباه با عواقبش روبرو گردد و درک کند نباید کار اشتباهش را تکرار کند.

عشق کور فقط باعث لوس شدن و بی مسئولیت شدن فرزند شما می گردد بنابراین باید مطلعانه و مقتدرانه با او رفتار کنید و جلوی تکرار اشتباهاتش را بگیرید.

شما باید برای اجرای قوانینی که وضع نموده اید ثبات داشته باشید تا فرزندتان دچار سردرگمی نگردد و اگر اشتباهی مرتکب می گردد بداند چه عواقبی در انتظارش است و در صورتی که کار درستی انجام دهید چه نتایج خوبی در پی خواهد داشت. این موضوع می تواند در ایجاد عادت های خوب در فرزندتان موثر باشد.

قوانین و تبعات آن را تعیین کنید

قوانین زندگی به فرزندتان یاری میکند که در زندگی اش نظم داشه باشد و پیشرفت کند.

با افزایش سن کودک قوانین تازه باید وضع گردد.

قوانین باید منصفانه و منطقی باشند، نه اینقدر سختگیرانه که باعث ایجاد ترس و اضطراب در کودک گردد و نه اینقدر سهل گیرانه که مانع از تکرار اشتباهات کودک نگردد.

قوانین و عواقب انجام ندادن آن ها باید از طرف والدین به کودک شرح داده گردد و به صورت دقیق اجرا گردد تا کودک عواقب کار خودش را بشناسد و بتواند اشتباهاتش را اصلاح کند.

بیشتربخوانید

منبع: بیتوته

وبلاگ آموزشی و فنی وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "راههای تبدیل شدن به یک والدین مطلع و خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راههای تبدیل شدن به یک والدین مطلع و خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید