راز پنهان نظرگاه مادر و دختر گندمان

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، ارادت و علاقه اقوام ایرانی به خاندان پیامبر و بچه ها حضرت زهرا(س) الفتی دیرینهبین آنها و زیارتگاه امامزادگان ایجاد نموده است. داستان ها و باورهایی که مکان هایی را محبوب اهالی نموده و باعث شده محل زیارت و تجمعات و آیین های ساکنان نواحی مختلف ایران گردد. نظرگاه مادر و دختر گندمان یکی از این اماکن محبوب است که داستان ها و روایات متفاوتی از پیشینه آن سر زبان هاست و اکنون از جاذبه های سیاحتی و زیارتی شهر تاریخی گندمان است.

راز پنهان نظرگاه مادر و دختر گندمان

در شهر تاریخی گندمان، از توابع شهرستان بروجن، مقابل پارک آن زیارتگاهی وجود دارد که به نظرگاه مادر و دختر معروفیت یافته و در کنار چشمه ای به همین نام - که ظاهرا به علت بی توجهی به آن و مسدود شدن راه های ورودی، آب آن بسیار کم شده - مورد احترام خاص زنان و دختران منطقه است.

در گذشته دژی به نام قلعه مادر و دختر در این مکان وجود داشته که امروز نشانی از آن به چشم نمی خورد. نخستین بار محمد حسن خان اعتماد السلطنه در سال 1297 ه.ق از آن یاد می نماید: در قریه گندمان، 100 خانوار جمعیت دارد … آب چشمه در دامنه کوه به قدر دو سنگ، امامزاده ای دارد معروف به مادر و دختر … . اسکندر خان عکاشه (ضیغم الدوله) بیست سال بعد (1317 ه.ق) به اختصار از آن سخن گفته و می نو یسد: با انگشت اشاره نمود به جانب کوه پشت گندمان که مدفن یکی از امامزاده ها است و این مقبره را مادر و دختر می نامند.

چون این مقبره در دامنه کوه جنوب شرقی گندمان واقع است، مشهور است به کوه مادر و دختر، نام همان امامزاده است. چشمه ای که به قدر دو سنگ آب دارد، از دامنه کوه جنب مقبره جاری است و اغلب املاک گندمان از این چشمه جاری می گردد . عده ای بر این اعتقادند که این اثر تاریخی، آرامگاه دو زن است و بعضی نیز مدعی هستند تنها یک نظرگاه است و کسی در این محل دفن نشده است.

هر چند در باب این مکان تاریخی هیچ سند و مدرک و یا سنگ نوشته ای وجود ندارد اما عوام بر این باورند که مادر و دختری از خاندان امامت در روزگار عباسیان به این منطقه آمده و بر اثر سرمازدگی از جهان رفته و در این محل دفن شده اند و با احداث حرم و رواق و گنبد بسیار کوچک به زیارتگاهی تقریبا زنانه مبدل گشته است.

در مدخل ورودی بقعه معروف به گذرگاه امامان، سنگی سیاه که جای پای انسانی بر آن حک شده وجود دارد، که ظاهرا عقیده گندمانی ها بر این راسخ است که متعلق به امام هشتم شیعیان علیه السام بوده و هر کس به آن توهین کند، دچار عذاب الهی شده و مادر و دختر او را سنگ می نمایند.

گندمان یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است که تا مرکز استان 75کیلومتر فاصله دارد. این شهر مرکز بخش گندمان است.قدمت تاریخی این شهر بر اساس شواهد به دست آمده به وسیله مورخین بیش از چندهزار سال می باشد. آثار چهاربازار معروف قدیم در کنار این شهر واقع شده که اکنون به چاربازار یا چاروازار معروفیت دارد.مردم گندمان دارای گویش فارسی شیرین و موسیقی بختیاری هستند. کشاورزی، دامداری، بافت قالی و قالیچه های بختیاری از مشاغل منطقه است.

منبع: توریسم آنلاین

به "راز پنهان نظرگاه مادر و دختر گندمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز پنهان نظرگاه مادر و دختر گندمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید