جشنواره نوروزی تپه های کنارصندل برگزار گردید

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، تپه کنار صندل الف مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان جیرفت، روستای کنار صندل واقع شده. این اثر در تاریخ 1 فروردین 1345 با شمارهٔ ثبت 509 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جشنواره نوروزی تپه های کنارصندل برگزار گردید

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، محوطه های تاریخی جیرفت که در طول هزاره های سوم پیش از میلاد آثار ارزشمندی را در خود جای داده جزو غنی ترین محوطه های تاریخی دنیا محسوب می گردد. یکی از بقایای این تمدن بزرگ تپه کنارصندل است که در 30 کیلومتری شهر جیرفت قرار گرفته است و با نام تپه کنارصندل جنوبی و شمالی شناخته می گردد. به گفته کارشناسان این 2 تپه در فاصله چند کیلومتر از هم قرار دارند و ارتفاعشان به ترتیب 13 و 21 متر است.

مورخان اعتقاد دارند تپه های کنارصندل بخش هایی از یک شهر بزرگ به وسعت 6 کیلومتر مربع بوده، شهری که حدود 800 متر از محل کنارصندل جنوبی در جهت شرق تا بستر کنونی هلیل رود و یکهزار و 400 متر به سمت شمال تا کنارصندل شمالی کشیده شده بوده است.

از تپه کنارصندل آثار تاریخی متعددی یافت شده است که همه این آثار شامل مجسمه هایی از جنس مفرغ، سفال های منقوش، ساده و زیورآلات در موزه باستان شناسی جیرفت نگهداری می گردد.

امروزه آثار باستانی، تاریخی و جاذبه های فرهنگی، عوامل مهمی در جذب جهانگرد است چرا که آثار باستانی و کهن هر جامعه معرف فرهنگ خاص همان کشور و دارای ویژگی ها و ارزش هایی درخور توجه همان مملکت، مردم و مرز و بوم است.

این آثار دارای ارزش های معنوی بسیار زیاد برای اقوام و جاذبه ای برای دیگران نیز است در نتیجه باعث جذب دیگران برای بازدید و شناخت آن جاذبه ها و آثار می گردد.

تپه باستانی کُنارصندل جیرفت که از زیبایی های تاریخی این شهرستان محسوب می گردد روزهای نخستین سال نو در قالب جشنواره های نوروزی میزبان جهانگردان زیادی است.

در همین زمینه رییس اداره میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی شهرستان جیرفت گفت: جشنواره نوروزی تپه های کنارصندل این شهرستان روز پنجشنبه 10 فروردین 1402 از ساعت 16 تا 20 در روستای کنارصندل برگزار می گردد.

محمد سالاری با اشاره به اینکه جشنواره مذکور با همکاری ارشاد برپا می گردد اظهار کرد: در کنار برگزاری این جشنواره موسیقی محلی، تئاتر، بازهای بومی و برنامه ویژه بچه ها نیز اجرا می گردد.

رییس اداره میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی شهرستان جیرفت اضافه نمود: در طول ایام نوروز نمایشگاه خرده سفال های مطالعاتی را در شهر قدیم جیرفت و نمایشگاه عکس از بناهای تاریخی و محوطه های باستانی در تپه کنارصندل برگزار کردیم که با استقبال خوبی روبرو شد.

وی اظهار داشت: شهرستان جیرفت علاوه بر طبیعت بکر دارای تپه های باستانی و بعلاوه موزه باستان شناسی است که علاقه مندان خاص خود را دارد.

منبع: دنیای سفر

به "جشنواره نوروزی تپه های کنارصندل برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره نوروزی تپه های کنارصندل برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید