ترکیه با سبکی تازه به مذاکرات برای اس400 می رود

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، وزیر دفاع ترکیه گفت، آنکارا برای استفاده از سامانه دفاع هوایی اس-400 مذاکراتی را به سبک مذاکرات کرت شروع خواهد نمود.

ترکیه با سبکی تازه به مذاکرات برای اس400 می رود

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه دیلی صباح، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در جمع وبلاگ آموزشی و فنی در آنکارا به ارزیابی تنش ها میان ترکیه و آمریکا بر سر سامانه دفاع هوایی پیشرفته اس-400 روسیه پرداخت.

وی با اشاره به استفاده یونان از سامانه موشکی اس-300 علی رغم اینکه یکی از اعضای ناتوست، گفت: ما مذاکراتی را به سبک مذاکراتی که برای سامانه های موشکی اس-300 در کرت استفاده شد، شروع خواهیم کرد.

آکار اضافه نمود: بسیاری از اعضای ناتو وجود دارند که عضوی از پیمان ورشو به رهبری اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند و به استفاده از تسلیحات و سیستم های دفاعی ساخت شوروی ادامه می دهند.

روابط میان ترکیه و آمریکا که هر دو عضو ناتو هستند در سال 2019 میلادی به خاطر تصمیم آنکارا برای خریداری سامانه دفاع هوایی پیشرفته اس-400 روسیه به شدت خدشه دار شد و باعث شد واشنگتن ترکیه را از برنامه جنگنده های اف-35 خود خارج کند.

آمریکا تاکید نمود که این سیستم ممکن است توسط روسیه استفاده گردد تا به صورت مخفیانه جزئیات طبقه بندی شده درخصوص جنگنده های اف-35 را بدست آورد و با سیستم های ناتو ناسازگار است. با این حال ترکیه تاکید دارد که سامانه اس-400 به سیستم های ناتو ملحق نمی گردد و تهدیدی برای این ائتلاف نخواهد بود.

با این حال سامانه اس-300 روسیه به 20 کشور از جمله کشور های عضو ناتو همچون بلغارستان، یونان و اسلوواکی فروش رفته است.

سیستم اس-300 که در سال 1978 میلادی ساخته شد، برای دفاع در برابر حملات هوایی با موشک های کوناه برد و میان برد طراحی شده و به عنوان یکی از قدرتمندترین سیستم های دفاع هوایی دنیا تلقی می گردد.

یونان در سال 1996 میلادی توافقی را با روسیه برای خرید سامانه های اس-300 برای استقرار در خاک قبرس یونانی نشین امضا کرد.

در نتیجه فشار ترکیه، این سامانه ها نمی توانستند در جنوب قبرس مستقر شوند، اما در سال 1998 میلادی این سامانه ها در کرت که اهمیت استراتژیکی دارد، مستقر شدند.

ناتو نیز همانند آمریکا تاکید دارد که جایگزین هایی برای سامانه های اس-400 باید پیدا گردد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اکتبر سال 2020 بار دیگر تاکید نموده بود: تصمیم گیری درباره اینکه هر یک از متحدان چه نوع سیستم های دفاعی خریداری می نمایند، یک تصمیم ملی است. اما به طور همزمان موضوع مهم برای ناتو قابلیت همکاری و اهمیت ادغام پدافند هوایی و موشکی است و این در مورد سیستم اس-400 روسیه صدق نمی کند.

آنکارا بار ها تاکید نموده که امتناع آمریکا برای فروش سیستم های موشکی پاتریوت باعث شد تا این کشور پیشنهاد دیگر فروشندگان را آنالیز کند و روسیه توافق بهتری پیشنهاد داده بود.

منبع: فرارو

به "ترکیه با سبکی تازه به مذاکرات برای اس400 می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه با سبکی تازه به مذاکرات برای اس400 می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید