بگذاریم زمین نفس بکشد

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، در سال های اخیر با ریختن زباله، استفاده بیش از حد از سوخت ها هوای زمین آلوده شده و نمی گذارد نفس بکشد که راه چاره آن همدلی و هم افزایی برای عدم آلوده سازی زمین است.

بگذاریم زمین نفس بکشد

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، روز دنیای زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می گردد که نباید سیاره خود زمین را فراموش نمایند و باید به فکر حفظ آن باشند.

این روز به منظور ایجاد آگاهی دنیای و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن است که از سوی سازمان ملل متحد نیز هر سال طبق مراسم ویژه ای در سراسر دنیا برگزار می گردد.

در سال 1969، جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز دنیای به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح و در همان سال پرچـم زمیـن پـاک را طراحـی کـرد.

یوتانـت، دبیـر کـل سازمان ملل (1962- 1971) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز دنیای در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد.

مسألـه آلودگـی زمیـن یکـی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه عمده ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر دنیا است. مسأله میزان فراوری زباله در سراسر دنیا و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از مسائل مهم به خصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه است.

زمین، یکی از شگفتی های آفرینش است و با شروع عصر ماشین و پیشرفت های صنعتی و علمی و رشد روزافزون علم گرایی، راه تسلط انسان بر آرزوی دیرینه اش یعنی تسلط بر طبیعت تا اندازه زیادی هموار شد.

حسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ آموزشی و فنی با اشاره به شعار امسال روز دنیای زمین پاک که تحت عنوان حفاظت از گونه های زیستی، نه به زباله و پلاستیک نامگذاری شده است، گفت: در قانون اساسی(اصل 50) نیز حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، وظیفه همگانی شمرده شده و آن دسته از فعالیت های مالی آلوده نماینده و مخرب جبران ناپذیر محیط زیست، ممنوع اعلام شده است.

وی اضافه نمود: تقریباً چند دهه است که زنگ های خطر برای زمین به صدا درآمده است و روزی نیست که خبرها و گزارش هایی از سراسر دنیا مخابره نگردد و بیانگر نگرانی عمیق کارشناسان از تخریب محیط زیست و به خطرافتادن زندگی بر روی کره زمین نباشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان نمود: روز زمین پاک، یکی از این زنگ های خطر است که در همه جای دنیا شنیده می گردد و روز زمین پاک مناسبت سالانه ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است.

اکبری توضیح داد: متخصصان محیط زیست امیدوار هستند نامگذاری چنین روزی سبب اتحاد هر چه بیشتر برای حفاظت از کره زمین باشد و در گذر سال ها بشر به این کره خاکی آسیب های جبران ناپذیری وارد نموده است و برای بسیاری این روز شاید بتواند سرشروع تغییر نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی باشد .

مسائل زمین در ایران

وی فرسایش خاک را یکی از مسائل دانست و اضافه نمود: چالش هایی همچون شسته شدن سالیانه حداقل 2 میلیارد تن خاک، افت شدید سطح آب های زیرزمینی و خشک شدن تالاب ها گریبانگیر آب و خاک ایران شده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افت آب های زیرزمینی و آلودگی آب ها را یکی دیگر از مسائل عنوان و توضیح داد: کاهش سطح آب های زیرزمینی منجر به نشست زمین که آخرین مرحله از بیابانزایی است می گردد که این پدیده دیگر قابل برگشت نیست و به اشکال فرو نشست در سطح وسیع تر و فرو چاله در سطوحی با گستردگی کمتر نمود می یابد.

اکبری با اشاره به خشک شدن تالاب ها، اظهار کرد: افزایش کانون های بحرانی فرسایش بادی و چشمه های فراوری ریزگرد به دلیل خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها از دیگر تهدیدات زمین در ایران است.

وی پسماندهای صنعتی و کشاورزی را از دیگر چالش ها بیان کرد و اضافه نمود: مصرف بی رویه و بالتبع فراوری زباله یکی دیگر از عوامل تهدیدنماینده زمین به شمار می رود که با توسعه شهرنشینی، منابع زیادی، روزانه به عنوان زباله در طبیعت رها می گردد و در ایران، با وجود هزینه ای که صرف این موضوع می گردد، اما عدم توجه کافی ارگان های ذیربط به مسئله مدیریت پسماندها، عدم توجه کافی به توسعه صنایع بازیافت، کمبود اعتبارات و نبود مشارکت مردمی، مهم ترین موانع در مدیریت پسماندها است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عدم تعادل بین توسعه و ظرفیت طبیعت را جدی ترین چالش زمین دانست و بیان نمود: بزرگترین مشکل زمین در کشور، عدم تعادل بین توسعه و ظرفیت های طبیعت است.

اکبری ادامه داد: زمین تنها عرصه موجود برای فعالیت های حیاتی توسعه ای تفرجی و حتی زیاده خواهی های بشر است، بنابراین بدیهی است که از جهات مختلف تحت فشار و تهدید واقع شده است.

وی مهم ترین راهکارهای حمایت از زمین در شرایط فعلی را حفاظت از منابع خاک، آب، مدیریت پسماندها و از همه مهم تر اعمال قوانین و مقررات موجود در مورد حفظ زمین دانست و رویکرد سازمان محیط زیست در این رهگذر را افزایش ضریب نفوذ حفاظت در عرصه های طبیعی و مشخصاً زمین معرفی کرد.

شرایط خراسان جنوبی از نظر زمین پاک

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: به طور کلی وضعیت در استان تقریبا مناسب بوده اما با توجه به شرایط اقلیمی و فقر نسبی پوشش گیاهی در بعضی نقاط استان و همچنین در حال توسعه بودن استان، حساسیت ویژه ای در برقراری رابطه مناسب بین پایداری توسعه و حفظ مولفه های آب و خاک احتیاج است.

اکبری با اشاره به سیاست های مردم و دولت در داشتن زمین پاک، اضافه نمود: برقراری تعادل و توازن بین توسعه و ظرفیت های طبیعی کشور، جلوگیری از مصرف بی رویه منابع ،جلوگیری از فعالیت های مالی آلوده نماینده و مخرب جبران ناپذیر محیط زیست و جلوگیری از نابودی جنگل ها و مراتع و پوشش گیاهی و تغییر کاربری اراضی طبیعی به زمین های با کاربری های غیر از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: همچنین اجرای برنامه های کنترل و پیشگیری از فرسایش خاک ها و آلودگی منابع آب و خاک و همکاری و همیاری مردم با دولت و مسئولان در حفظ محیط زیست ذاز دیگر الزاماتی است که ضروری است رعایت گردد.

تهیه و تنظیم: زهرا حمیدی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بگذاریم زمین نفس بکشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بگذاریم زمین نفس بکشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید