با این عوامل می توان بروز زوال عقل تا 14 سال آینده را پیش بینی کرد

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، دانشمندان 11 عامل خطرزا برای زوال عقل را شناسایی نموده و از آن برای توسعه ابزاری استفاده کردند که می تواند پیش بینی کند که آیا فردی در 14 سال آینده به این بیماری مبتلا می گردد یا خیر. پیش بینی می گردد که تا سال 2050 تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در سراسر دنیا تقریبا سه برابر افزایش یافته و به 153 میلیون نفر برسد. کارشناسان گفته اند که این یک تهدید به سرعت در حال رشد برای سیستم های بهداشتی و مراقبت اجتماعی آینده است. با این وجود، هدف قرار دادن عوامل خطر کلیدی که تعدادی از آن ها شامل سبک زندگی است می تواند از حدود 40 درصد موارد ابتلا به زوال عقل جلوگیری کند. یافته های مرتبط با این پژوهش در مجله BMJ Mental Health که دسترسی به آن آزاد می باشد منتشر شده اند.

با این عوامل می توان بروز زوال عقل تا 14 سال آینده را پیش بینی کرد

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی به نقل از گاردین، این تحقیق که به وسیله دانشگاه آکسفورد اجرا شده داده های مربوط به افراد 50 تا 73 سال را که در دو مطالعه بلندمدت بریتانیا یکی مطالعه UK Biobank و دیگر مطالعه Whitehall II شرکت می کردند آنالیز نموده است.

در مطالعه بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا تعداد 220762 نفر با میانگین سنی 60 سال برای توسعه ابزار ارزیابی ریسک مورد آنالیز نهاده شدند و 2934 نفر با میانگین سنی 57 سال از مطالعه Whitehall II به اعتبارسنجی آن یاری کردند. محققان فهرستی از 28 عامل شناخته شده مرتبط با خطر زوال عقل را تهیه کردند و سپس قوی ترین عوامل پیش بینی نماینده را شناسایی کردند. این کار باعث ایجاد فهرستی از 11 عامل پیش بینی نماینده شد که سپس برای توسعه ابزار خطر زوال عقل (UKBDRS) در بانک زیستی بریتانیا مورد استفاده نهاده شد. این 11 عامل عبارتند از سن، تحصیلات، سابقه دیابت، سابقه افسردگی، سابقه سکته مغزی، سابقه زوال عقل والدین، سطح محرومیت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، تنها زندگی کردن و مرد بودن.

محققان هم چنین این عوامل خطر را در کنار این که آیا افراد دارای یک ژن خاص هستند یا خیر آنالیز کردند ژن APOE که یک عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل است. این ابزار ریسک ابزار UKBDRS-APOE نام داشت. محققان دریافتند که UKBDRS-APOE بالاترین امتیاز پیش بینی را ایجاد می نماید و پس از آن ابزار ریسک UKBDRS واقع شده است. محققان گفتند که این ابزار به طور قابل توجهی بهتر از سایر ارزیابی های ریسک موجود در حال حاضر عمل می نماید. علاوه بر شناسایی افراد در معرض خطر این ابزار ها هم چنین می توانند اقدامات پیشگیرانه ای را که افراد می توانند در زمانی که هنوز ممکن است انجام دهند برجسته نمایند.

محققان به تحقیقات قبلی اشاره می نمایند که نشان می دهد تا 40 درصد موارد زوال عقل را می توان به وسیله اصلاح بعضی از عوامل سبک زندگی مانند ترک سیگار، کاهش فشار خون بالا، کاهش وزن و عدم مصرف الکل پیشگیری کرد. آنان گفتند که ابزار نو می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری اولیه برای زوال عقل به منظور قرار دادن افراد در گروه های خطر استفاده گردد. کسانی که با احتمال بالای ابتلا به زوال عقل برمی گردند با توجه به امتیاز خطر می توانند برای آزمایش های بیش تر از جمله ارزیابی شناختی، اسکن مغز و آزمایش خون در اولویت قرار گیرند.

نویسنده اصلی مقاله مرتبط با این پژوهش می گوید: UKBDRS ممکن است به عنوان یک ابزار غربالگری اولیه برای طبقه بندی افراد در گروه های خطر استفاده گردد و آنانی که به عنوان پرخطر شناسایی می شوند می توانند از ارزیابی های پیگیری با زمان فشرده تر که پیش تر شرح داده شد برای توصیف دقیق تر استفاده نمایند.

سانا سوری استادیار از دانشگاه آکسفورد یکی از نویسندگان مشارکت نماینده در نگارش مقاله مرتبط با این پژوهش می گوید: به یاد داشته باشید که این امتیاز خطر صرفا به ما در خصوص شانس ابتلا به زوال عقل می گوید و نشان دهنده یک نتیجه قطعی نیست. اهمیت هر یک از عوامل خطر فرق دارد و با توجه به این که بعضی از عوامل موجود در امتیاز را می توان اصلاح یا درمان کرد کار هایی وجود دارد که همه ما می توانیم برای یاری به کاهش خطر زوال عقل خود انجام دهیم.

در حالی که سن بالاتر (60 سال و بالاتر) و APOE بیشترین خطر را به همراه دارند عوامل قابل تغییر مانند دیابت، افسردگی و فشار خون بالا نیز نقش کلیدی دارند. برای مثال، خطر تقریبی برای فردی که همه این عوامل را دارا می باشند تقریبا سه برابر بیش از خطر ابتلای یک فرد همسن و سال است که هیچ کدام از این عوامل در او وجود ندارند.

منبع: فرارو

به "با این عوامل می توان بروز زوال عقل تا 14 سال آینده را پیش بینی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این عوامل می توان بروز زوال عقل تا 14 سال آینده را پیش بینی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید