اردوغان: به حمایت خود از دولت قانونی لیبی ادامه خواهیم داد

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر لیبی پس از دیدار با یکدیگر، کنفرانس خبری مشترک برگزار کردند.

اردوغان: به حمایت خود از دولت قانونی لیبی ادامه خواهیم داد

عبدالحمید دی بیبی، نخست وزیر لیبی و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کردند.

بر این اساس، رییس جمهور ترکیه در این کنفرانس مطبوعاتی با اظهار خرسندی از سفر نخست وزیر دولت اتحاد ملی لیبی و وزرای همراه به ترکیه و تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: در دیدار های امروز هر دو طرف بر لزوم توسعه روابط و همکاری ها میان دو کشور تاکید داشتند و با اتکا به تاریخ مشترک سعی خواهند کرد آینده ای روشن برای خود بسازند.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه با گذشت زمان جرایم جنگی و انسانی کودتاگران یکی پس از دیگری برملا می شود گفت: قبر های دسته جمعی در دورۀ اشغال شاهدان زندۀ این جرایم هستند.

وی با تاکید بر ادامۀ حمایت ترکیه از دولت مشروع لیبی گفت: ترکیه در زمانیکه حملات به دولت مشروع لیبی شدت گرفت بنا به دعوت این دولت مشروع که از سوی سازمان ملل نیز به رسمیت شناخته می شود به کمک آنان شتافت. در حالی که دیگران از خلیفه حفتر کودتاگر حمایت می کردند ترکیه تنها کشوری بود که از دولت این کشور حمایت کرد و در کنار آنان قرار گرفت.

رییس جمهور ترکیه گفت: آنکارا با تفاهمنامه های همکاری امنیتی و نظامی مانع از سقوط طرابلس شد و آتش بس را برقرار کرد.

اردوغان با بیان اینکه بخش های خصوصی ترکیه نیز که از ساختاری قوی برخوردار هستند، از هیچ کمکی به لیبی مضایقه نخواهند کرد اضافه کرد: در دیدار هایی که فردا سه شنبه میان نخست وزیر لیبی و نمایندگان بخش های خصوصی ترکیه صورت خواهد گرفت این موضوعات بطور کامل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه گفت: در این برهه از زمان که همه گیری ویروس کرونا در جهان همچنان ادامه دارد امروز تعداد 150 هزار دوز واکسن کرونا تحویل میهمان لیبیایی داده خواهد شد و تجربیات خود را نیز در زمینۀ مبارزه با کرونا در اختیار آنان قرار خواهیم داد.

عبدالحمید دی بیبی نیز این سفر را بسیار پربار دانست و از ترکیه به علت حمایت از آتش بس در لیبی تشکر کرد. وی جلسه با اردوغان را به عنوان یک جلسۀ همکاری راهبردی توصیف کرد و گفت ما آرزو داریم تا با تمام کشور های همسایه و دوست به ویژه با ترکیه به معنای واقعی روابط راهبردی داشته باشیم.

در بیانیه مشترکی که در خاتمه این دیدار منتشر شد نیز آمده است: ترکیه و لیبی تاکید دارند شورای نخست وزیری و دولت اتحاد ملی که با انتخابات روی کار آمده اند یگانه حکومت مشروع لیبی هستند. ترکیه و لیبی حامی مصاحبه و همکاری در شرق مدیترانه اند و بر لزوم تشکیل یک کنفرانس منطقه ای با هدف تضمین حقوق همه طرف ها تاکید دارند.

در این بیانیه بر اهمیت و سهم بسزای ترکیه در برقراری آتش بس ماندگار و ادامه دار در لیبی تاکید شده است. در دیدار رییس جمهور ترکیه و نخست وزیر لیبی چند سند همکاری نیز میان دو طرف به امضا رسید. اردوغان در مراسم امضا این قرارداد ها گفت حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و اتحاد سیاسی لیبی و همچنین آسایش و رفاه مردم این کشور از مهمترین اولویت های ترکیه است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "اردوغان: به حمایت خود از دولت قانونی لیبی ادامه خواهیم داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: به حمایت خود از دولت قانونی لیبی ادامه خواهیم داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید