6 اصل در رشد زبانی و کلامی کودک پنج ساله

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، کودک پنج ساله می آموزد از فعل گذشته استفاده کند. بنابراین می تواند درباره اتفاقاتی که در گذشته افتاده اند، به خوبی حرف بزند. البته در زبان های دیگر مانند انگلیسی، زمان بیشتری طول می کشد تا کودک تمام زمان های فعل ها را یاد بگیرد و از آنها استفاده کند.

6 اصل در رشد زبانی و کلامی کودک پنج ساله

آیا می دانستید برخی بچه ها از پنج سالگی توانایی خواندن و نوشتن را به دست می آورند؟ البته برخی از بچه ها. این یک نوع یادگیری غریزی است. همانگونه که بچه ها به صورت غریزی، حرف زدن را آغاز می نمایند.

به گزارش تا شش، برای شناخت رشد کلامی و زبانی در بچه ها خود ضروری است اطلاعات کافی درباره این رشد مهم در بچه ها بدست آوریم. در اینجا به شرح مراحل مختلف رشد کلامی در بچه ها پنج ساله می پردازیم.

1-داستان سرایی بچه ها پنج ساله

کودک پنج ساله می آموزد از فعل گذشته استفاده کند. بنابراین می تواند درباره اتفاقاتی که در گذشته افتاده اند، به خوبی حرف بزند. البته در زبان های دیگر مانند انگلیسی، زمان بیشتری طول می کشد تا کودک تمام زمان های فعل ها را یاد بگیرد و از آنها استفاده کند.

2-درک آرایه ادبی (جناس)

در پنج سالگی بچه ها متوجه می شوند برخی از کلمات، چند معنی دارند، مانند شیرِ جنگل، شیرِ گاو و شیرِ آب و برای مثال آنها می توانند حدس بزنند که شما درباره کدام شیر صحبت می کنید. آنها این کار را از روی موقعیت و محتوای کلام شما برداشت می نمایند. مثلا اگر محتوای کلام شما درباره غذا خوردن و تقویت استخوان ها است، کودک شما حدس می زند که منظور شما از شیر، شیرِ گاو است.

3-درک عبارت های عامیانه

بعلاوه در این دوران، بچه ها مفهوم برخی حرف های عامیانه را نیز درک می نمایند. مثلا اگر به او بگویید: نازپرورده، احتمالا درک می نماید که منظور شما چیست. اگر آنها معنای حرف شما را متوجه نشوند، سوالاتی می پرسند و کوشش می نمایند باز هم به اطلاعاتِ کلامی خود اضافه نمایند.

4-درک و ساخت کلمات ترکیبی

کودک پنج ساله به تدریج متوجه می گردد که از کنار هم قرار دادن دو کلمه، می تواند یک کلمه تازه بسازد، مثلا کتاب+فروش=کتاب فروش. احتمالا خودش هم کوشش می نماید که کلماتی بسازد و با آنها بازی کند. حتی با استفاده از پسوند و پیشوندها، کلمات تازه می سازد و با آنها بازی می نماید مثلا دروازه بان، پیشامد، پیشرفت.

کودک پنج ساله بازی های کلامی را دوست دارد و این نوع بازی ها را با هم سالان خود امتحان می نماید. ممکن است با افزودن پسوندِ دان به کلمات مختلف، با یکدیگر مسابقه دهند، مثلا به آخرِ هر کلمه ای دان اضافه می نمایند و موجب خنده یکدیگر می شوند.

5-عدم درک جملات بدون فاعل (مجهول)

ممکن است برای بچه ها پنج ساله سخت باشد که از جملات مجهول استفاده نمایند، مثلا این جمله: غذا خورده شد. اگر به آنها بگویید: غذای سگ، از طریق گربه خورده شد ممکن است متوجه نشوند سگ و گربه، هر کدام چه کاری انجام داده اند. آنچه برای کودک سخت است این است که نمی تواند فاعل یا نماینده این کار را پیدا کند. احتمالا کودک فکر می نماید سگ، غذاها را خورده است اما با نشان دادن تصویری از این سگ و گربه، می توانید به کودک یاری کنید تا معنای جمله را درک کند. بچه ها پنج ساله به تدریج می آموزند چگونه این مهارت ها را بیاموزند و از آنها استفاده نمایند. بچه ها در سال های بعد می آموزند مهارت های پیچیده تر زبانی را یاد بگیرند و بازی های کلامی را کشف نمایند.

6-درک ریتم و قافیه

در پنج سالگی بچه ها می توانند کلمات هم آوا را بشناسند و ترکیب های مختلف بسازند. به این ترتیب می توانند کلمات هم قافیه را پیدا نمایند مثلا ساز و آواز و یا دَنگ و زَنگ. آنها به تدریج یاد می گیرند که کلمات با صداهای مختلف، می توانند معانی مختلفی به خود بگیرند مثلا لَنگ و لُنگ. در حقیقت بچه ها رفته رفته به ظرافت ها و بازی های زبانی و کلامی مطلع می شوند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع: https://www.healthyfamiliesbc.ca/home/articles/language-development-5-6-years-children

منبع: عصر ایران

به "6 اصل در رشد زبانی و کلامی کودک پنج ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 اصل در رشد زبانی و کلامی کودک پنج ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید