14 مورد از عجیب ترین اسرار قطب جنوب که نمی خواهند شما بدانید

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، قطب جنوب مکانی است که در دهه های مختلف فکر مردم را به خود مشغول نموده و همواره پر از رازهای نگفته و اسرار پنهان بوده است. از اولین کاشفان تاریخی در دهه 1800 تا دانشمندان جسور امروزی، عجایب مختلفی را در این منطقه دیده اند که حتی روحمان هم از آن ها خبر ندارد. اسرار قطب جنوب از پنهان ترین راز و رمز های دنیا است.

14 مورد از عجیب ترین اسرار قطب جنوب که نمی خواهند شما بدانید

قطب جنوب آخرین بیابان ناشناخته دنیا است که در هاله ای از رمز و راز قرار گرفته و 90٪ از یخ های زمین را در خود جای داده است. در این مطلب از وبلاگ آموزشی و فنی مگ می خواهیم 14 مورد از عجیب ترین اسرار قطب جنوب را به شما معرفی کنیم.

1. دریاچه های زیرزمینی

تصور وجود چیزی زیر لایه های ضخیم یخ های قطب جنوب سخت است، اما جالب است بدانید که دانشمندان تعداد دریاچه زیرزمینی دقیقا زیر همین لایه های بزرگ یخی پیدا نموده اند. این دریاچه ها اولین بار در دهه 1970 به وسیله رادارها کشف شد و تعیین شد که 400 دریاچه مختلف زیر لایه ای یخ به قطر 3 کیلومتر واقع شده است.

دانشمندان معتقدند این دریاچه ها بعد از جدا شدن قطب جنوب از گندوانالند (اَبَر قاره باستانی) شکل گرفته است. دریاچه ی وستوک، که در دهه 1990 به وسیله دانشمندان روسی کشف شد، بزرگ ترین دریاچه زیر یخ های قطب جنوب و سومین دریاچه بزرگ دنیا از نظر حجم است که در عمیق 3.5 کیلومتری زیر یخ واقع شده است.

2. دریاچه عمیق

دریاچه عمیق یک دریاچه داخلی در شرق قطب جنوب است که دانشمندان را سال ها مجذوب خود نموده است. این دریاچه 55 متر پایین تر از سطح دریا واقع شده است و هرچه عمیق تر می گردد، شوری آب آن هم افزایش پیدا می نماید. آب های شور موجود در این دریاچه با آ ب دریای مرده قابل مقایسه است.

بعلاوه میزان شوری آن 10 برابر بیشتر از آب اقیانوس ها است. این یعنی آب دریاچه عمیق با اینکه منفی 20 درجه دما دارد، اما هیچ وقت در عمیق ترین نقطه یخ نمی زند. جالب است بدانید این دریاچه کاملا قابل سکونت است و یکی از کم تولیدترین و در عین حال قابل توجه ترین زیست بوم های دنیا را دارد. تا امروز 4 میکروب بسیار خطرناک برای انسان ها و حیوانات هم در این دریاچه کشف شده است.

3. رودخانه خون

از عجیب ترین اسرار قطب جنوب رودخانه ای به رنگ خون است که همواره روی یخ ها جریان دارد. سرچشمه آبی که به شکل خون روی یخ های قطب جنوب جریان پیدا نموده است زمانی یک دریاچه نمکی بوده که حالا، به دلیل تشکیل یخچال های طبیعی در بالای دریاچه، دیگر به هوای بیرون دسترسی ندارد. در نتیجه آب در عمق 400 متری زیر زمین محبوس شده و با گذشت زمان هر روز شور و شورتر شده است.

در حال حاضر این آب 3 برابر شورتر از آب دریا است و هرگز یخ نمی زند. بعلاوه حاوی میزان بسیار زیادی آهن است که تا قبل از خروج از دریاچه با اکسیژن و نور خورشید در تماس نبوده است. در نتیجه بلافاصله بعد از خارج شدن از فضای بسته دریاچه، با اکسیژن هوا تماس پیدا نموده و آهن موجود در آن اکسید می گردد. به همین خاطر رنگ آن به قرمز تیره، دقیقا رنگ زنگ آهن، تغییر پیدا می نماید.

4. موجودات عجیب

قبلا تصور می شد که در صحرای بایر و پر از یخ قطب جنوب که دمای آن تا حدود منفی 70 درجه سانتی گراد هم می رسد هیچ موجود زنده ای وجود ندارد. اما جالب است بدانید که در قطب جنوب موجودات سرسخت و عجیبی زندگی می نمایند. میکروب ها، سخت پوستان، ماهی های مرکب بزرگ الجثه، عنکبوت های بزرگی که قطر هر ساق پای آن ها به میزان یک بشقاب است و کرم های غول پیگری که موهای طلایی درخشان و آرواره های بزرگ پر از دندان های تیز دارند. بعلاوه ماهی های شفافی که تمام اندام های داخلی آن ها دیده می گردد و چشم های درشت بسیار عجیبی دارند.

5. فسیل های باستانی و جنگل های بارانی

قبل از عصر یخبندان، قطب جنوب یکی از بزرگ ترین و پرباران ترین جنگل های زمین را داشته است. به همین خاطر این روزها فسیل های زیادی از درخت های استوایی و حیواناتی مثل پرندگان و دایناسورهای دوره کرتاسه و بعلاوه حیوانات دریایی در این منطقه پیدا می گردد.

6. رشته کوه گامبور تسف

در قطب جنوب یک رشته کوه بزرگ به نام کوه های گامبورتسف زیر یک صفحه یخی با ضخامت 2 تا 4 هزار کیلومتر و با طول 1200 کیلومتر پنهان شده است. این رشته کوه در سال 1958 به وسیله دانشمندان روسی کشف شد. این کوه هنوز دیده نشده، اما با یاری امواج گرانشی و مغناطیسی زمین محل و ابعاد دقیق آن تعیین شده است.

7. یخ های آوازه خوان!

از یک قطعه یخ بسیار بزرگ با مساحتی بیشتر از 500 هزار کیلومتر، تقریبا به میزان کشور فرانسه، صداهایی شبیه به آواز خواندن به گوش می رسد. وزش باد در تپه های برفی این قطعه بزرگ یخی باعث ایجاد ارتعاشات سطحی می گردد که برای گوش انسان قابل شنیدن نیست، اما حسگر های لرزه نگاری آن ها را ثبت نموده اند و چیزی که به دست آمده، ملودی یک آواز غم انگیز است.

8. سوراخ غول پیکر

در سال 2017 حفره ای به میزان ایرلند در قطب جنوب ایجاد شد و پولی نیا نام گرفت. دلیل ایجاد آن جریان آب های گرم اقیانوسی است که به سمت بالا و سطح یخ حرکت نموده و لایه های یخی را ذوب نموده اند. البته هنوز دانشمندان مطمئن نیستند که چرا پولی نیا ایجاد شده، اما این نظریه هم وجود دارد که پستانداران دریایی از این سوراخ برای تنفس استفاده می نمایند.

9. کوه اِربوس

کوه اربوس یکی از 4 آتشفشان خاموش قطب جنوب است که در طول 3 دهه گذشته دوباره فعال شده و از آن ماگمای مایع بیرون می آید. این جنوبی ترین آتشفشان فعال دنیا و دومین آتشفشان بلند قطب جنوب است. جالب است بدانید محققان توانستند در سال 2013 از قله آتشفشان تماشا نمایند و در کمال ناباوری جانداران و میکروارگانیسم هایی را پیدا کردند که در گرمای آتشفشان زندگی می کردند. می توان گفت که این موجودات از منحصربه فردترین موجودات زنده در دنیا هستند.

10 اقیانوس جنوبی

این اقیانوس مرموز، که پنجمین اقیانوس دنیا است، یکی دیگر از اسرار قطب جنوب است و راز جذب انتشار کربن را در خود پنهان نموده است. دانشمندان متوجه شده اند که اقیانوس جنوبی 15٪ از کربن ایجاد و منتشر شده به وسیله انسان را جذب نموده است.

11. دره های خشک مک مور دو

شاید تصورش سخت باشد اما قطب جنوب بزرگ ترین بیابان دنیا است که 99٪ از آن به وسیله یخ پوشیده شده است. 1٪ به جای مانده که با یخ پوشانده نشده دره های خشک مک مور دو نام دارد و در آن تپه های ماسه ای بزرگ به ارتفاع 70 متر و عرض 200 متر یافت می گردد. آب وهوای این منطقه کاملا شبیه مریخ است و اینطور به نظر می آید که می تواند اسرار حیات در سیارات دیگر را در خود داشته باشد. نکته جالب درباره این تپه ها حرکت کردن آن ها است. تپه های شنی این دره سالانه 1.5 متر جابه جا می شوند.

12. قارچ های بومی قطب جنوب

قطب جنوب پر از میکروارگانیسم ها و اکستروموفیل های مختلف است و در میان آن ها چند گونه قارچ بومی این منطقه هم به چشم می خورد. این قارچ معمولا در منطقه ها گرم و جنگلی رشد می نماید، اما جالب است که تا این روزها و در یخبندان بزرگ این قاره توانسته اند زنده بمانند. نوع دیگری از قارچ ها در این منطقه وجود دارند که روی نفت نشت نموده از ظرف سوخت کاوشگران رشد می نمایند. دانشمندان فکر می نمایند که امکان پاکسازی لکه های نفتی با یاری این قارچ ها وجود داشته باشد.

13. شهاب سنگ های باستانی

قطب جنوب پر از شهاب سنگ های مختلف است. بخش شرقی این قاره مکان مناسب تری برای پیدا کردن این سنگ ها است و از سال 1976 تا امروز حدود 20 هزار شهاب سنگ از این منطقه جمع آوری شده است.

14. فرازمینی ها، نازی ها و شهر آتلانتیس

در طول سال های گذشته قطب جنوب بخش بسیار زیادی از تئوری های توطئه را به خود اختصاص داده است. بسیاری از مردم بر این باورند که قطب جنوب زمانی محل زندگی فرازمینی ها بوده و جمجه های دراز و اهرام پیدا شده در این محل هم به این تئوری ها دامن زده است. سرویس گوگل ارث (google earth) هم سالانه تعدادی فعالیت غیرعادی در این منطقه ثبت می نماید که گفته می گردد کار بیگانگان است. به همین خاطر این منطقه یکی از مجذوب کننده ترین نقاط برای شکارچیان فرازمینی ها است. حتی گفته می گردد که شهر گمشده آتلانتیس زیر کیلومترها یخ در این قاره پنهان شده است.

یک نظریه دیگر می گوید که نازی های آلمان از قطب جنوب به عنوان مخفی گاه استفاده می کردند و هیتلر هم بعد از انتها جنگ دنیای دوم به آنجا فرار نموده است. جالب است بدانید که هیتلر علاقه زیادی به پنهان شدن از دید عموم داشت و همواره در قطب جنوب در پی چیزی می گشت. آلمان نازی یک ایستگاه در قطب جنوب داشت، اما بعد از مسموم شدن خدمه به وسیله گوشت خرس قطبی در 70 سال پیش، ایستگاه تخلیه و به حال خود رها شد.

مرور کلی

قطب جنوب، این قاره سفید بزرگ و یخ زده، راز و رمزهای زیادی را در خود پنهان نموده و یکی از غیرقابل شرح ترین نقاط زمین است. علی رغم تمام کوشش های دانشمندان از سراسر دنیا، هنوز قادر به کشف تمام اسرار این قاره نشده ایم و فقط با نظریات و روایت های مختلفی درباره این قاره روبه رو هستیم.

منبع: wayfairertravel

منبع: دیجیکالا مگ

به "14 مورد از عجیب ترین اسرار قطب جنوب که نمی خواهند شما بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 مورد از عجیب ترین اسرار قطب جنوب که نمی خواهند شما بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید