پیشنهادهای رئیس دانشگاه صنعتی قم برای جایگزینی امتحانات
به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: طبیعتا امتحان بخش کوچکی از روش های ارزشیابی است و تمام آن نیست. فعالیت های مختلفی می تواند باعث شکل گیری نظام ارزشیابی مطلوب بشود.

جلال رضایی نور، رئیس دانشگاه صنعتی قم در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه وبلاگ آموزشی و فنی، در مورد این سوال که آیا امتحان و نمره ملاک خوب و درستی برای سنجش میزان دانش دانشجویان است یا خیر، گفت: طبیعتا امتحان بخش کوچکی از روش های ارزشیابی است و تمام آن نیست. فعالیت هایی مثل کار در منزل یا کار گروهی، کار کلاسی و انجام پروژه می تواند باعث شکل گیری نظام ارزشیابی مطلوب تری بشود. ما از کادر آموزشی این موضوعات را خواستیم و آن ها تلاششان را بر این گذاشتند که تمام تمرکز خود را صرفا روی امتحان نگذارند.
رضایی نور در مورد راه های پیشنهادی دیگر برای جایگزینی امتحان گفت: کار هایی مثل فعالیت در صنعت و انجام پروژه های مختلف برای حل مسائل صنعتی می تواند ملاک خوبی برای محک دانستنی های دانشجویان باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی قم نظر خود با اشاره به این نکته که سرانجام زمان درس خواندن و یادگیری برای هر فرد متفاوت است، گفت: در دنیای واقعی پیدا کردن ما به التفاوت دروسی که در دانشگاه مطالعه می نمایند، می تواند برای رسیدن به این مسئله مفید باشد. شاید در هر رشته تا یک جایی بیشتر نتوان جلو رفت و در رشته دیگر پتانسیل بیشتری برای مطالعه وجود داشته باشد.
وی در مورد نظر شخصی خودش درباره تقلب در امتحان گفت: شکل ارزشیابی نادرست به تقلب دامن می زند. در کل چیز خوبی نیست. سیستم آموزشی باید طوری باشد که زمینه برای تقلب شکل نگیرد. وقتی دانشجو را تنها به سمت امتحان سوق بدهیم و تمام آینده او را وصل به یک برگه سوال کنیم، خواه ناخواه دانشجو را به سمت تقلب هل می دهیم؛ در حالی که اگر ارزشیابی ها پیوسته در طول ترم باشد و سهم نمره امتحان به حداکثر 30 درصد برسد، مطمئنا این اصل کمرنگ تر خواهد شد.
منبع: خبرگزاری دانشجو