هشت هزار متری های ایران در یک کتاب

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، خبرنگاران بسیاری از برنامه ریزان محیطی و محققان در حوزه علوم طبیعی معتقدند طبیعت زمینه توسعه مالی بسیاری از شهرها و کشورها را فراهم نموده است، البته با ذکر این نکته که در هر سرزمین با توجه به قابلیت ها و امکانات طبیعی می توان به توسعه یافتگی رسید.

هشت هزار متری های ایران در یک کتاب

اقلیم و ساختار زمین شناسی هر مکانی تاثیر بسیار مهمی در پیشرفت و اهمیت یک منطقه می گذارد؛ در واقع نوع چینش پستی ها و بلندی ها می تواند معیار مهمی برای رشد و توسعه منطقه ای به حساب بیاید. علاوه بر آن این عامل یکی از این معیارهای مهم گردشگری است. تحقیقات ثابت نموده اند که زمین-گردشگری از عوامل اصلی توسعه پایدار مالی، اجتماعی و فرهنگی در یک منطقه است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم موجب تقویت صنایع دستی و افزایش اشتغال در زمینه های مختلف می گردد.

در این میان همدان، یکی از شهرهای مهم ایران است که دارای ویژگی های ژئومورفلوژیک منحصر به فردی است و کتاب فرهنگ کوه نوردی و غارنوردی همدان به قلم داوود محمدی فر به توصیف جزئیات کوه ها و آثار طبیعی استان همدان پرداخته است. نویسنده که خود اهل این استان است کوشش نموده هدایت جامع برای کوهنوردان و غارنوردان را به تالیف برساند. تمام آثار درج شده در کتاب بر طبق حروف الفبا و با جزئیاتی چون ارتفاع، قدمت و افرادی که تا کنون پیروز به فتح آن شده اند، نوشته شده است.

نویسنده و گردآورنده این اثر در ابتدای کتابش به ذکر و معرفی افرادی با عنوان 8000 متری های ایران پرداخته است. این افراد همگی جزو پیشکسوتان ورزش کوهنوری و اهل همدان هستند و وی معتقد است وجود چنین افرادی در استان همدان انگیزه وی را برای نگارش چنین کتابی برانگیخته است.

گفتنی است، شهرستان همدان، 4084 کیلومترمربع وسعت دارد. از مهم ترین جاذبه های زمین-گردشگری دامنه های شمالی کوهستان الوند است. رشته کوه الوند در راستای شمال شرقی-جنوب غربی، این استان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم نموده است. در این کوهستان دره های عمیق و سرسبز مانند دره حیدره و دره مرادبیک، چشمه ها از قبیل حوض نبی و چشمه بهشت، چمنزارها نظیر میدان میشان، تخت نادر، تخت رستم و تخت کوچک و قله های متعددی شکل گرفته است. قله های الوند تا یخچال که بلندترین قله های این رشته کوه هستند، از شهر همدان قابل مشاهده است.

در واقع شهرستان همدان به علت داشتن ارتفاع زیاد، قرارگیری در شرق فلات ایران و دوری از آب های آزاد، فاقد منابع عمده آبی از قبیل دریا، دریاچه طبیعی و ساحل بوده و دریاچه ها و تالاب های داخلی این شهر که به صورت مصنوعی ایجاد شده اند، از مهم ترین جاذبه های گردشگری آن به شمار می آیند. افزایش سطح زمین-گردشگری و بسترسازی مناسب، نیازمند برنامه ریزی منسجم به جهت معرفی ژئوپارک اکباتان، تبلیغات هدفمند در سطح کشور، منطقه و دنیا و همکاری مستمر بخش های مختلف حاکمیتی و سازمان های مردم نهاد است.

الوند که اعتبارش بر بلندایش می چربد

در بخشی از این کتاب می خوانید؛ در محدوده جغرافیایی سرزمین مادریمان 1265 قله بیش از 3000 متر تا بلنداری آسمان سر برآورده اند آخرین سه هزار متری قله قره بورگه است که در شهرستان خوی آدربایجان غربی اولین تا پنجمین آن ها عبارتند از دماوند 5610 متر علم کوه 4825 متر سبلان 4811 متر شاخک 4740 متر و خراسان شمالی 4670 متر. در این میان نام الوند است که می درخشد و با رتبه پانصد و نهمین قله درمیان تمام کوهستان های کشور، نه تنها بلندایش مطرح نیست که بلند آوازگیش بسیار بر بلندایش می چربد و گاه نامش حتی، دماوند که نماد ملی ایران است را پشت سر می گذارد. به ویژه در درون کشور و در گذشته های دور این نام الوند است که پیشتاز بوده است نه دماوند.

گفتنی است داوود محمدی فر در این اثر همچنین به ذکر نام ها و افراد و اصطلاحات اساسی در کوهنوری هم پرداخته است علاوه بر آن بعضی از تصاویر مهم تاریخی نظیر کتیبه ها و نقشه ها در کتاب آورده شده است. به گفته وی، چنین فرهنگی تا کنون برای هیچ استانی تدوین نشده است.

محمدی فر معتقد است، با توجه به شرایط طبیعی کشورمان برای ماندگاری نام ها و آثار طبیعی و حتی تاریخی، هر استان باید فرهنگ کوه نوردی ویژه خود را داشته باشد.

گفتنی است، کتاب فرهنگ کوه نوردی و غارنوردی استان همدان در 380 صفحه، با تیراژ دویست نسخه، با قیمت 120 هزار تومان از سوی انتشارات سبزان راهی بازار کتاب شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "هشت هزار متری های ایران در یک کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت هزار متری های ایران در یک کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید