لپتاپ لنوو Ideapad 5 در برابر Ideapad 3؛ کدام مدل بهتر است؟

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، لپتاپ Ideapad 3 و بعلاوه Ideapad 5 دو مورد از برترین لپتاپ های لنوو در مقیاس مالی محسوب می شوند. در این مطلب کوشش می کنیم دو لپتاپ مذ کور را از جنبه های مختلف آنالیز نموده و در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که کدام لپتاپ بهتر است.

لپتاپ لنوو Ideapad 5 در برابر Ideapad 3؛ کدام مدل بهتر است؟

لپ تاپ های Ideapad 3 و Ideapad 5؛ پرفروش ترین لپتاپ های مالی شرکت لنوو

لنوو یکی از معتبرترین شرکت های تولیدنماینده لپتاپ به شمار می رود. لپتاپ های لنوو در طول سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته اند. پردازنده گرافیکی و بعلاوه جنس بدنه لپتاپ های لنوو در حال حاضر با برترین لپتاپ های بالا رده در حال رقابت است. با این حال، اگر لپتاپ های بالا رده و میان رده لنوو را نادیده بگیریم، سری Ideapad برند لنوو، جزء پرفروش ترین لپتاپ های این شرکت محسوب می گردد. با این حال، آیا فروشِ بیشتر به منزله کیفیت بهتر است؟

صفحه نمایش های عالی و بعلاوه عمر باتری خوب از مهم ترین مزیت های لپتاپ های سری IdeaPad محسوب می گردد. بعلاوه به مدد پردازنده های مرکزی رایزن 5، رایزن 3 و بعلاوه پردازنده های مرکزی اینتل Core i5 می توان انتظار داشت لپتاپ های IdeaPad از پسِ کارهای روتین و معمول به خوبی بر بیایند. خوشبختانه لپتاپ های سری IdeaPad قابلیت ارتقا هم دارند. با این حال، دو لپتاپ مناسب برای خرید، لپتاپ Ideapad 3 و بعلاوه Ideapad 5 است.

در این مقاله قصد داریم این دو لپتاپ را از جنبه های مختلفِ ظاهری، مشخصات فنی، اتصالات، باتری و صد البته قیمت و ارزش خرید نسبت به نرخ کالا را آنالیز خواهیم کرد. ذکر این نکته هم الزامی است که نسخه های کاستوم شده متنوعی برای هر دو لپتاپ در سطح بازار ایران موجود بوده و به فروش می رسند.

مقایسه لپتاپ Ideapad 3 با Ideapad 5؛ در یک نگاه

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6-i5 8GB 1HDD MX350لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 5 15ITL05-i5 8GB 512SSD MX450
ظرفیت حافظه داخلییک ترابایت HDD512 گیگابایت SSD
مدل پردازنده گرافیکیGeForce MX350GeForce MX450
مشخصات اسپیکردو اسپیکر داخلی استریو 1.5 وات دالبی2x, Array
سیستم عامل--
میزان صفحه نمایش15.6 اینچ15.6 اینچ
توضیحات صفحه نمایشاندازه روشنایی: 250 نیت-
سازنده پردازندهاینتلاینتل
مدل پردازنده1155G71135G7
محدوده سرعت پردازنده2.8 گیگاهرتز و بیشتر2.8 گیگاهرتز و بیشتر
فرکانس پردازنده2.5 تا 4.5 گیگاهرتز2.4 تا 4.2 گیگاهرتز
حافظه Cacheهشت مگابایتهشت مگابایت
ظرفیت حافظه RAM8 گیگابایت8 گیگابایت
نوع حافظه RAMDDR4DDR4
مشخصات حافظه داخلی-M.2 2280 PCIe 3.0x4 NVMe
سازنده پردازنده گرافیکیNVIDIANVIDIA
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکیدو گیگابایتدو گیگابایت
دقت صفحه نمایش1080 × 1920 پیکسل - Full HD1080 × 1920 پیکسل - Full HD
درایو نوریبدون درایو نوریبدون درایو نوری
توضیحات وبکمدوربین با وضوح HD 720p به همراه Privacy Shutter-
مشخصات تاچ پدتاچ پد چند لمسیتاچ پد چند لمسی
توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi11ac, 2x211ac, 2x2
توضیحات باتریبا ظرفیت 38 وات ساعتبا ظرفیت 57 وات ساعت
ابعاد359.2x236.5x19.9 میلی متر356.67x233.13x19.9 میلی متر
اقلام همراهشارژر / دفترچه راهنماشارژر / دفترچه راهنما
درگاه های ارتباطیUSB Wi-Fi شیار کارت حافظه HDMI Bluetooth جک 3.5 میلی متری صداUSB Wi-Fi شیار کارت حافظه HDMI Display Port Bluetooth USB Type-C جک 3.5 میلی متری صدا
قابلیت های دستگاهصفحه نمایش مات وبکم اسپیکرحسگر اثر انگشت کیبورد با نور پس زمینه وبکم
نوع صفحه نمایشTNIPS level panel
سایر توضیحات پردازنده مرکزی (CPU)4 هسته / 8 رشته / دارای پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Xe اینتل4 هسته / 8 رشته / دارای پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Xe اینتل
تعداد پورت USB Type-Cیک عددیک عدد با پشتیبانی از DisplayPort 1.2 و Power Delivery 3.0
تعداد پورت USB 2.0یک عدد-
تعداد پورت USB 3.2یک عدددو عدد
تعداد پورت USB 3.0--
وزن1.65 کیلوگرم1.65 کیلوگرم

مقایسه از جنبه ظاهری

در نگاه اول هر دو لپتاپ از جنبه ظاهری به یکدیگر شبیه هستند. لپتاپ لنوو Ideapad 5 دارای کیبورد با نور پس زمینه است اما لپتاپ Ideapad 3 صرفا یک مدل کیبورد ساده دارد. نوع چینش دکمه ها و بعلاوه اندازه فشاری که هر دکمه تحمل می نماید مشابه به یکدیگر است.

لپتاپ Ideapad 3 از یک صفحه نمایش 15.6 اینچ نوع TN برخوردار است. دقت صفحه نمایش این محصول 1080x1920 پیکسل و اندازه روشنایی صفحه 250 نیت گزارش شده است. لپتاپ Ideapad 5 تقریبا مشابه با لپتاپ قبلی لنوو است اما نوع صفحه نمایش آن IPS محسوب می گردد. از همین رو، زاویه تماشای لپتاپ در Ideapad 5 به مراتب بهتر و وسیع تر از مدل قبلی است. با توجه به موارد گفته شده، برنده بخش طراحی و ظاهری، لپتاپ Ideapad 5 به نظر می رسد.

مقایسه از جنبه مشخصات فنی

هر دو لپتاپ مورد بحث در این مقاله، از پردازنده مرکزی Core i5 اینتل بهره می برند که هر دو از فرکانس پردازنده و میزان حافظه کش یکسان برخوردار هستند. بعلاوه هر دو لپتاپ از هشت گیگابایت رم DDR4 برای انجام کارهای مختلف استفاده می نمایند. با این حال، در لپتاپ Ideapad 3 یک ترابایت هارد دیسک وجود دارد اما در لپتاپ Ideapad 5 یک SSD قدرتمند با ظرفیت 512 گیگابایت تعبیه شده است. با این اوصاف، می توان روی لپتاپ Ideapad 3 یک حافظه SSD اضافه نمود؛ چرا که یک اسلات خالی M.2 به منظور ارتقای هارد داخلی روی مادربورد لپتاپ نصب شده است.

در بحث پردازش گرافیکی، لپتاپ Ideapad 5 یک سر و گردن بالاتر از مدل دیگر است؛ به این علت که لپتاپ مذکور به کارت گرافیک GeForce MX450 با ظرفیت دو گیگابایت تجهیز شده اما در Ideapad 3 از پردازنده MX350 استفاده شده است. بنابراین، با کمی اختلاف می توان لپتاپ Ideapad 5 را برنده بخش مشخصات فنی تلقی کرد.

مقایسه از جنبه اتصالات، دوربین وبکم و شبکه

هر دو محصول دارای مودم داخلی با استاندارد وای-فای 5 هستند. درگاه های ارتباطی در این دو لپتاپ به یکدیگر شبیه هستند اما پورت های USB در هر دو محصول تا حدودی متفاوت به نظر می رسد. در لپتاپ Ideapad 3 سه پورت (یک عدد پورت USB 2.0، یک عدد پورت USB 3.2 و یک عدد پورت USB Type-C) وجود دارد؛ این موضوع در حالی است که لپتاپ Ideapad 5 دو عدد USB 3.2 و یک عدد پورت USB Type-C دارد که از DisplayPort 1.2 و Power Delivery 3.0 پشتیبانی می نماید.

هر دو لپتاپ دارای وبکم با کیفیت 720 پیکسل و تاچ پد هستند. تفاوت آنچنان چشمگیری بین موارد مذکور دیده نمی گردد.

مقایسه از جنبه باتری

مهم ترین تفاوت اصلی بین دو لپتاپ در بحث باتری خلاصه می گردد. لپتاپ Ideapad 5 دارای باتری با ظرفیت 57 وات-ساعت بوده اما لپتاپ Ideapad 3 صرفا از یک عدد باتری با ظرفیت 38 وات-ساعت بهره می برد. با این تفاسیر، لپتاپ Ideapad 5 در استفاده عادی تا 3 ساعت و لپتاپ Ideapad 3 تا 2 ساعت و نیم در حالت عادی بدون احتیاج به شارژ مجدد دوام می آورد.

مقایسه از جنبه قیمت

دو لپتاپ مورد آنالیز در این مقاله، از جنبه قیمت با یکدیگر تفاوت قابل توجهی ندارند. با این حال به علت وجود صفحه نمایش IPS، وجود حافظه ی SSD و کارت گرافیک بهتر در IdeaPad 5، اختلاف سه الی چهار میلیون تومانی بین این محصول و لپتاپ Ideapad 3 وجود دارد. با وجود این موضوع که می توان Ideapad 3 را پس از خرید هم ارتقا بخشید، خرید لپتاپ Ideapad 5 که تفاوت آنچنان زیادی نسخه قبلی ندارد توجیه مالی بیشتری در پی دارد.

لپتاپ Ideapad 5؛ یک لپتاپ مالی بهتر

همان طور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، هر دو لپتاپ سری Ideapad مورد آنالیز در این مطلب جزء محصولات مالی و مقرون به صرفه قیمت موجود در بازار محسوب می شوند. با این اوصاف، خرید لپتاپ Ideapad 5 توجیه بیشتری دارد؛ چرا که صفحه نمایش IPS موجب می گردد تا چشم کاربرها در بلند مدت دچار آسیب جدی نگردد. بعلاوه، وجود یک حافظه SSD می تواند بهره وری بیشتری برای فعالیت های کاربر در پی داشته باشد.

اگر از جنبه بودجه با مضیقه خاصی روبه رو نیستید، خرید لپتاپ IdeaPad 5 پیشنهاد می گردد؛ در غیر این صورت با خرید نسخه قبلی سری Ideapad هم می توانید کارهای روزمره و دانشجویی را به راحت ترین شکل ممکن انجام دهید. در هر صورت برای جلوگیری از فرایند طاقت فرسا و زمان برِ ارتقای لپتاپ، خرید لپتاپ IdeaPad 5 از تمامی جنبه ها بهتر خواهد بود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "لپتاپ لنوو Ideapad 5 در برابر Ideapad 3؛ کدام مدل بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لپتاپ لنوو Ideapad 5 در برابر Ideapad 3؛ کدام مدل بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید