فرانسوی کوچک با تاریخچه ایرانی

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، یکی از محبوب ترین خودروهای فرانسوی مونتاژ شده در ایران، رنو 5 است؛ خودرویی که نه تنها در ایران که در سایر نقاط دنیا نیز هنوز هم دوست داشتنی و نوستالژیک است. رنو 5 به نحوی اولین سوپرمینی ساخت ایران بود که راه را برای فراوری محصولاتی نظیر پراید و پژو 206 در دهه های بعد موار کرد. در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی ها و تاریخچه این خودروی کوچک فرانسوی می پردازیم.

فرانسوی کوچک با تاریخچه ایرانی

ورود رنو 5 به ایران و محبوبیت بالا

رنو به روایت های گوناگون یکی از اولین برندهایی است که به ایران آمده. حضور این برند در دهه 30 شمسی به لطف واردات مدل دوفین به وسیله شرکت ایران شرق، در ایران بیش از پیش پررنگ شد، اما از اواسط دهه چهل به تدریج رنو دیگر مثل سابق در ایران نقشی کلیدی نداشت. این فرایند در اواسط دهه پنجاه با معرفی یک مدل نو به طور کلی دگرگون شد. رنو 5 که در سال 1972 معرفی گردید، به تدریج از سال 1352 به ایران هم وارد شد. واردات این مدل به طور محدود تا سال 1355 ادامه یافت تا آن که قرار شد تا سایپا این مدل را در کنار محصولات سیتروئن، مونتاژ کند.

مطلب نشریات درباره ورود رنو 5 به ایران

مطلب نشریات درباره ورود رنو 5 به ایران

آگهی رنو 5

قبلی 1 از 3 بعدی

نشریات ایرانی در این سال اعلام کردند که رنو 5 قرار است در ایران فراوری گردد. نکته حائر اهمیت در این مورد، معرفی مدل 5 در مختص بازار ایران بود؛ مدلی که به تدریج به سایر نقاط دنیا نیز رسید، اما معرفی آن همزمان و به بهانه معرفی این مدل در کشورمان بود. مونتاژ رنو در ایران با استقبال قابل توجه خریداران ایرانی روبرو شد. همزمان با این اتفاق، نمونه های خاصی نظیر مدل های آلپین و TS که در تعدادی محدود به ایران وارد شدند نیز در بین علاقمندان خودروهای خاص و جوان پسند بسیار مورد توجه بودند. از همان زمان، پای بسیاری از این رنوها به مسابقات دور ورزشگاه یکصد هزار نفری (آزادی) باز شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رنو 5 یکی از معدود خودروهای مونتاژ داخل کشورمان بود که فراوریش قطع نشد و ادامه یافت. در دهه شصت تقریباً رنو 5 بدون تغییراتی اساسی مونتاژ شد تا آن که با عرضه نمونه هایی با سپر بلند و کابین به روز رسانی شده، تحولی اساسی انجام شد. مورد دیگر به روز شدن پیشرانه از نمونه 900 سی سی به 1100 سی سی بود که قدرت و عملکرد بهتری به رنو 5 نسبتاً کند داد. حضور رنو 5 در فیلم سینمایی رنو تهران-29 در سال 1369 به نحوی محبوبیت این مدل در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد را تضمین کرد.

بیشتر بخوانید: آنالیز تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری مرسدس بنز R107/C107 در ایران

تحویل رنو 5 به مشتریان

پارکینگ خودروهای رنو 5

قبلی 1 از 3 بعدی

رنو 5 در سراشیبی

با وجود معرفی نسل نو رنو 5 در سال 1984، همان نسل اول با تغییراتی به دهه هفتاد شمسی رسید. سایپا در آن موقع، طی قراردادی تعدادی از انواع سفارشی این مدل مجهز به سانروف، برف پاک کن عقب و جایگاه های چرمی روانه بازار کرد که همگی سفید رنگ بودند و قرار بود تا به ترکیه و کشورهای شرق اروپا صادر شوند که تقریباً محقق نشد و این نمونه های معروف به صادراتی در بازار ایران فروخته شدند. پس از آن، در سال 1378 خط فراوری این مدل به پارس خودرو واگذار شد که آن را با تغییراتی بسیار اندک تحت عنوان سپند روانه بازار کرد. پارس خودرو بعدها نمونه فیس لیفت شده مشهور به سپند 2 و سپس مدل GT یا جوانان را عرضه کرد.

سپند در پارس خودرو چندان پیروز نبود و به تدریج جایش را به پی کی و نیو پی کی داد. خودروهایی که از نظر ظاهری و شمایل مشترکات زیادی با رنو 5 داشتند، اما از نظر فنی براساس پراید ساخته شده بودند. در نهایت بیش از 251 هزار دستگاه از تمامی این مدل ها در ایران فراوری شد.

رنو 5 که در دهه های پنجاه و شصت مورد توجه خانواده های کوچک و خانم های متمول بود، به تدریج از اوایل دهه هفتاد جایگاهش را با ورود محصولاتی نظیر اوپل کورسا و پراید از دست داد. سقوط رنو 5 در سراشیبی با شروع مونتاژ آن در پارس خودرو شدت گرفت. تعداد زیادی از رنوهای قدیمی ایران در جریان طرح تبدیل خودروهای فرسوده از اوایل دهه هشتاد زیر تیغ اسقاط رفتند. با این حال، هنوز هم تا اوایل دهه هشتاد رنو 5 یکی از خودروها محبوب و مطرح مسابقات پیست آزادی بود و بعضی جوانان در پی خرید آن بودند.

بیشتر بخوانید: آنالیز تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری جیپ واگونییر، چروکی و گلادیاتور

نمای داخلی رنو 5

نمای داخلی رنو 5

قبلی 1 از 3 بعدی

نکات خرید و نگهداری رنو 5

همچون بیشتر خودروهای کلاسیک بازار ایران، پوسیدگی یکی از عوامل اصلی نابودی و مسائل عدیده رنو 5 است و باید به هنگام خرید، بخش های مختلفی نظیر اطراف سر یاری های جلو، گلگیرهای عقب و اکسل عقب آنالیز شوند. علاوه بر این، طراحی جلوبندی رنو 5 به نحوی است که در مسیرهای پر دست انداز معابر کشورمان معمولا به سرعت دچار استهلاک و نیازمند آچارکشی می گردد.

لوازم ظاهری اصلی فرانسوی رنو 5 این روزها بسیار کمیاب و گرانقیمت شده، اما هنوز هم لوازم یدکی ایرانی به وفور در دسترس است. چراغ های جلو و عقب، جلوپنجره و آرم های اصلی رنو 5 این روزها کمیاب شده اند. در خصوص قطعات یدکی فنی، هنوز شرایط این مدل رنو نسبتا خوب است و قطعات فنی ایرانی و فرانسوی با قیمتی معقول در دسترس است.

در بازار ایران ارزشمندترین نمونه ها، رنو 5 های وارداتی و دو درب مدل پایین هستند. نمونه های سالم و کم کارکرد مونتاژ سایپا در رتبه بعدی قرار می گیرند و از نظر بیشتر علاقمندان انواع سپند و پی کی ارزش کلاسیک ندارند.

در سرانجام می توان رنو 5 را یکی از خودروهای کلاسیک در دسترس اروپایی دانست که به لطف فراوانی قطعات فنی، قیمت مناسب و مونتاژ در کشورمان، هنوز برای استفاده روزمره مناسب است. این خودرو با وجود آن که استحکام و دوام بالایی ندارد، اما کم آزار است و می تواند به لطف طراحی مجذوب کننده و دوست داشتنی و خاطراتی که برای همه ایرانیان داشته، نظرها را به خود جلب کند.

جهت اطلاع از قیمت خرید و فروش رنو 5 به سایت وبلاگ آموزشی و فنی مراجعه کنید.

***

شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت وبلاگ آموزشی و فنی مشاهده کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "فرانسوی کوچک با تاریخچه ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسوی کوچک با تاریخچه ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید