عبدالفتاح السیسی: آماده همکاری نظامی با عراق هستیم

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، رئیس جمهوری مصر بر آمادگی کشورش برای همکاری با عراق بویژه در زمینه نظامی تاکید کرد.

عبدالفتاح السیسی: آماده همکاری نظامی با عراق هستیم

بسام راضی سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که جمعه عناد سعدون وزیر دفاع عراق عصر امروز با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در حضور سرلشکر محمد زکی وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

وی افزود: در این دیدار، همکاری دوجانبه نظامی بین مصر و عراق از جمله آموزش های مشترک، تبادل تجربیات، برنامه های آموزشی و افزایش توانمندی ها بررسی شد.

بسام راضی گفت: بررسی شماری از مسائل و پرونده های منطقه ای و عربی مورد علاقه از دیگر محورهای این دیدار بود.

به نوشته رسانه های عراقی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر شرح داد: السیسی در این دیدار بر تمایل فراوان کشورش برای همکاری با عراق در همه زمینه ها بویژه بخش نظامی در چارچوب اصول ثابت سیاست مصر در قبال کشور برادر عراق به منظور حمایت کامل از این کشور جهت گذر از همه چالیش های پیش روی خود و نیز کمک به بغداد برای تقویت نهادهای ملی و پاسداری از امنیت و ثبات خود و پیشرفت و شکوفایی ملت برادر عراق تاکید کرد.

از سوی دیگر، وزیر دفاع عراق نیز در این دیدار بر انتظار عراق برای تقویت چارچوب همکاری با مصر بویژه در سایه موفقیت های این کشور در سیاه رهبری السیسی تاکید کرد تا الگوی الهام بخشدی برای منطقه دچار بحران ها و ناآرامی ها باشد.

وزیر دفاع عراق امروز در صدر هیاتی برای رایزنی با مقامات بلندپایه و عالی رتبه مصری وارد قاهره شد.

پیش از این روزنامه نیمه دولتی الصباح عراق به نقل از یک منبع عراقی درباره این سفر نوشته بود که وزیر دفاع عراق در این سفر با سرلشکر محمد زکی همتای مصری خود دیدار و بازدیدهای میدانی از چند کارخانه تسلیحاتی مصر خواهد کرد.

این منبع تصریح کرده بود که مفاد توافق شده در چارچوب کمیسیون ویژه مشترک عراق و مصر درخصوص مسائل دفاعی در جریان این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت تا اجرایی شدن آن آغاز شود.

این منبع گفته بود که اعضای هیئت عراقی متشکل از مقاماتی از برخی از وزارتخانه های این کشور هستند.

پیش از این، محرم هلال رئیس اتحادیه کانون های سرمایه گذاران مصر گفته بود که این اتحادیه خود را برای بحث و گفت وگو با یک هیئت عراقی که قرار است به مصر سفر کند، آماده می کند تا مشارکت در اجرای پروژه های توسعه و آبادانی در عراق را بررسی کند.

وی افزوده بود: عراق نیازمند همه کالاهای مصر است و توافق بین دو دولت درخصوص واردات از مصر در مقابل دریافت نفت به افزایش تبادل تجاری بین دو کشور منجر خواهد شد.

نخست وزیر مصر چندی پیش در صدر یک هیات بلندپایه در سفر به عراق، با مقامات بلندپایه این کشور دیدار کرد.

حضور یک مقام مصری در این سطح بعد از 17 سال انجام شد و دوطرف در نهایت 15 توافقنامه، یادداشت تفاهم و پروتکل همکاری امضا کردند.

عراق و مصر همچنین در قالب ساز و کار هماهنگی سه جانبه با اردن همکاری می کنند.

آخرین نشست سه جانبه وزیران امور خارجه عراق، اردن و مصر درباره سازوکار هماهنگی سه جانبه درباره مسایل فی مابین و منطقه ای، روز 22 مهرماه گذشته در شهر قاهره برگزار گشت و شهر امان پایتخت اردن چهارم شهریور گذشته شاهد برگزاری نشست سه جانبه سران اردن، بین عبدالله دوم شاه اردن، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر بود.

اردن، عراق و مصر تا به امروز سه نشست مشترک در سطح سران برگزار کرده اند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "عبدالفتاح السیسی: آماده همکاری نظامی با عراق هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبدالفتاح السیسی: آماده همکاری نظامی با عراق هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید