خرید بیمه بدنه در سال 1402 برای کدام خودرو ها اجباری است؟

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، خبرنگاران- خودرو نامتعارف ملاکی است که هر سال براساس نرخ دیه معین می گردد. طبق قانون بیمه، خودرو هایی که بیشتر از نصف نرخ دیه کامل در ماه های حرام ارزش داشته داشته باشند، جزو مدل های نامتعارف قرار می گیرند و سال جاری که نرخ دیه کامل به یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده، برچسب خودرو نامتعارف به مدل های گران تر از 600 میلیون تومان زده می گردد. شرکت های بیمه طبق قانون تازه در تصادف ها، گران ترین خودرو متعارف را ملاک قرار می دهند و برای پرداخت خسارت سقف معین می نمایند. به همین دلیل صاحبان خودرو های نامتعارف که خسارت دیدند، دوراه بیشتر ندارند. یا باید الباقی خسارت را از جیب خودشان بدهند یا از قبل سراغ خرید بیمه بدنه رفته باشند.

خرید بیمه بدنه در سال 1402 برای کدام خودرو ها اجباری است؟

فرمول محاسبه قیمت بیمه بدنه خودرو

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، رقم بیمه بدنه معمولا براساس پنج آیتم اصلی مشخص می شود. شرکت های بیمه در محاسبه رقم بیمه بدنه، مدل خودرو، سال ساخت، ارزش لوازم یدکی خودرو، اینکه تا الان بیمه بدنه داشتید یا نه و اندازه تخفیف بیمه شخص ثالث را مدنظر قرار می دهند. به این ترتیب می توانیم بگوییم رقم بیمه بدنه را تقریبا خود خریدار مشخص می نماید. برای همین بهتر است بین بیمه ها بگردید و برترین بیمه بدنه خودرو را برای ماشینتان انتخاب کنید تا هم هزینه کمتری برای حق بیمه بپردازید، هم تعهدات بیمه کفاف خساراتی را که ممکن است موقع تصادف ببینید، پوشش بدهد. البته محاسبه هزینه بیمه بدنه خودرو با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث فرق دارد. چراکه در بیمه شخص ثالث همه شرکت های بیمه ای یک قیمت ثابت را برای حق بیمه در نظر می گیرند و ملاک خرید شما تنها اندازه اعتمادتان به شرکت بیمه است، اما در محاسبه هزینه بیمه بدنه خودرو ممکن است هر رقمی به گوشتان بخورد.

محاسبه رقم بیمه بدنه در سال 1402

قیمت بیمه بدنه 1402 برای خودرویی مثل پراید صفرکیلومتر سال جاری حداقل حدود 630 هزار تومان است. این رقم را شرکت های بیمه در شرایطی دریافت می نمایند که برفرض تخفیفی وجود ندارد. از طرفی ارزش خودرو را با توجه به قیمت روز پراید صفرکیلومتر حدود 320 میلیون تومان و بدون احتساب لوازم یدکی درنظر می گیریم. قیمت بیمه بدنه پژو 206 تیپ 2 با فرض 10 سال کارکرد که فروشنده آن در بازار خودرو های دست دوم رقم تقریبی 400 میلیونی را برای فروش درنظر گرفته، سال جاری دست کم یک میلیون و 236 هزار تومان است و این عدد به وسیله سایر شرکت ها تا مرز پنج میلیون تومان افزایش پیدا می نماید. حالا رقم بیمه بدنه برای خودرویی که سال جاری جزو مدل های غیرمتعارف دسته بندی می شود، چقدر است؟ یک خودرو تارا اتوماتیک صفرکیلومتر را در ذهنتان درنظر بگیرید. مدلی که در بازار آزاد الان حول وحوش 980 میلیون تومان دست به دست می شود. راننده این خودرو اگر به شکل آنلاین برای خرید بیمه بدنه اقدام کند، حداقل دو میلیون و 500 هزار تومان و نهایتا پنج میلیون و 500 هزار تومان باید کنار بگذارد.

خودرو های نامتعارف در سال 1402

خودرو های بالای 600 میلیون سال جاری جزو مدل های نامتعارف محسوب می شوند. به این ترتیب اگر قیمت های فعلی را لحاظ کنیم، پژو 206 تیپ 2 صفرکیلومتر یکی از مقرون به صرفه ترین مدل هایی است که سال جاری برچسب غبرمتعارف به آن خورده. چون قیمت پژو 206 تیپ 2 شنبه 19 فروردین در بازار آزاد حدود 605 میلیون تومان تخمین زده می شد. حالا باید به جز 206 تیپ 2، همه اعضای خانواده 207، تارا و دنا را جزو خودرو های نامتعارف بدانیم. تکلیف خودرو های مونتاژی هم معلوم است. آریو که به وسیله سایپا مونتاژ می شود، قیمتش از 850 میلیون تومان عبور نموده است. یا پژو 2008 که مدل های صفرکیلومتر آن را نزدیک دو میلیارد و 800 میلیون تومان معامله می نمایند. در بازار خودرو های دست دوم هم جالب بدانید خیلی از مدل های دست دوم خودرویی مثل برلیانس حالا جزو مدل های نامتعارف هستند. مثلا فروشنده برلیانس H220 اتوماتیک که سال ساخت آن به 95 برمی شود، آن را 630 میلیون تومان می فروشد. یعنی در بازه خودرو های نامتعارف. مدلی که همان سال یعنی 95، نهایتا 46 میلیون تومان ارزش داشته است.

منبع: فرارو

به "خرید بیمه بدنه در سال 1402 برای کدام خودرو ها اجباری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید بیمه بدنه در سال 1402 برای کدام خودرو ها اجباری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید