خرده خیانت های زناشویی؛ تشخیص، اقدامات پیشگیرانه و راهکار

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، خرده خیانت (Micro cheating) زمانی رخ می دهد که شخصی درگیر اقدامات ظریفی و کوچکی می گردد که نشان دهنده علاقه او به فردی خارج از رابطه اصلی خودش است. این مسأله اساساً به معنای عبور از مرزهای فیزیکی یا احساسی یک رابطه است، اما نه به شیوه ای آشکار و پر سروصدا.

خرده خیانت های زناشویی؛ تشخیص، اقدامات پیشگیرانه و راهکار

به عنوان مثال، اگر شما و شریک زندگیتان در یک رابطه متعهدانه هستید و بینید که طرف مقابلتان شخص دیگری را می بوسد، احتمالاً آن را خیانت تلقی می کنید. اما اگر آن ها صرفا برای همدیگر پیغام عاشقانه بفرستند، ممکن است خیانت چندان واضح نباشد، اما این کار همچنان می تواند باعث ناراحتی شما گردد و اعتماد شما را نقض کند، زیرا احساس می کنید که طرف مقابلتان مرزهای رابطه را زیر پا گذاشته است. در واقع این عمل خرده خیانت است.

پرداختن به مسأله خیانت و احساسات پیرامون آن می تواند کمی چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که صحبت از خرده خیانت باشد. در حقیقت ممکن است دچار تردید شوید که آیا موقعیت را اشتباه تفسیر می کنید و نسبت به چیزی بی معنی و غیر آسیب زا بیش از حد واکنش نشان می دهید.

در ادامه این مقاله از وبلاگ آموزشی و فنی مگ، ما به این موضوع می پردازیم که خرده خیانت می تواند چگونه باشد و اگر مشکوک هستید که شریک زندگی تان به شما خیانت می نماید، چه اقداماتی باید انجام دهید. با ما همراه باشید.

خرده خیانت چیست؟

در اینجا چند نمونه از رفتارهایی آمده که می تواند خرده خیانت در نظر گرفته گردد:

  • گفت وگوی عاشقانه؛ درگیر شدن در مکالمات یا رفتارهای بازیگوشانه یا مبتنی بر پیشنهاد با فردی خارج از رابطه تماس چشمی و زبان بدن شیطنت آمیز نیز جزو همین مقوله محسوب می گردد.
  • تعاملات دیجیتال؛ ارسال پیغام های متنی با مضامین شخصی یا شرکت در تعاملات مبتنی بر رسانه های اجتماعی مانند لایک کردن یا اظهار نظر در خصوص پست های شخصی خاص که به او احساس دارید.
  • تعریف کردن؛ تعریف کردن بیش از حد یا توجه ویژه به کسی.
  • هدایا؛ دادن یا دریافت هدیه با مفاهیم عاشقانه.
  • صمیمیت؛ به اشتراک گذاشتن احساسات، افکار، خواسته ها، کشمکش ها یا اعترافات صمیمی با فردی خارج از رابطه.
  • تماس فیزیکی؛ لمس کردن، در آغوش گرفتن، یا بوسیدن شخصی، یا درگیر شدن در اشکال دیگر تماس فیزیکی که نامناسب به نظر می رسد.
  • فانتزی ها؛ خیال پردازی در خصوص فردی خارج از رابطه.
  • داشتن پروفایل در اپلیکیشن های دوستیابی؛ با ایجاد پروفایل فعال در برنامه های دوستیابی، گزینه های خود را باز نگه می دارند و در دسترس بودن را پیشنهاد می نمایند.

توجه به این نکته مهم است که تعریف خرده خیانت می تواند در هر رابطه متفاوت باشد. هرکسی با اندازه نزدیکی شریک زندگی شان به دیگران، سطوح مختلفی از آرامش را دارد. رفتارهایی که برای بعضی افراد بی ضرر به نظر می رسند، می توانند باعث نقض قابل توجه اعتماد دیگران شوند.

چه زمانی خرده خیانت از مرز خیانت کامل عبور می نماید؟

مرز بین خرده خیانت و خیانت کامل مبهم است، با توجه به اینکه زوج ها ممکن است طیف رفتارهای خیانت آمیز را متفاوت تعریف و تفسیر نمایند.

در اینجا بعضی از عواملی آمده که می توانند نشان دهند که تقلب خرد از مرز تقلب کامل عبور نموده است:

  • قصد؛ فرد فعالانه در پی تحقق رابطه عاشقانه، عاطفی یا فیزیکی خارج از رابطه است.
  • رازداری؛ شخص مکالمات، پیغام ها یا تعاملات رسانه های اجتماعی خود را از شریک زندگی اش مخفی می نماید یا مدارک را حذف می نماید تا شریک زندگی او آن ها را پیدا نکند.
  • تأثیر روی رابطه؛ رفتارهای فرد آغاز به از بین بردن اعتماد و تعهد در رابطه می نماید.
  • درگیری عاطفی؛ فرد احساسات واقعی نسبت به فردی خارج از رابطه پیدا نموده است.
  • صمیمیت فیزیکی؛ فرد از نظر فیزیکی با فردی خارج از رابطه صمیمی شده است.

تحقیقات نشان می دهد که در حالی که در بیشتر روابط عاشقانه طرفین از یکدیگر انتظار تعهد و تک همسری را دارند، 20 درصد از زوج های متاهل و 70 درصد از زوج های مجرد خیانت می نمایند. بعلاوه تحقیقات نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان خیانت می نمایند.

اگر شریک زندگی شما خیانت کند باید چکار کنید؟

اگر فکر می کنید که شریک زندگی تان ممکن است رفتارهای مبتنی بر خرده خیانت داشته باشد، در اینجا چند استراتژی آمده که می توانند به شما یاری نمایند تا با آن مقابله کنید.

در خصوص خرده خیانت از واکنش هیجانی خودداری کنید

اگر فکر می کنید که شریک زندگیتان ممکن است به شما خیانت کند، طبیعی است که احساس عصبانیت، ناراحتی، خیانت، ناامنی یا حتی شرم کنید.

به جای واکنش هیجانی، بهتر است که برای پردازش شرایط کمی صبر کنید تا آرام شوید. گاهی اوقات، واقعاً مسأله فقط خرده خیانت قابل سرانجام است، در حالی که در موارد دیگر ممکن است موضوع حسادت این واقعیت باشد که شریک زندگی شما در حال برقراری ارتباط نزدیک با دیگران است.

لازم نیست آگاهی خود را از موقعیت پنهان کنید یا آن را به صورت منفعلانه مطرح کنید. در عوض، کمی زمان بگذارید تا آرام شوید و به آنچه رخ داده و چه احساسی در شما ایجاد می نماید فکر کنید. سپس، هنگامی که آماده شدید، آن را با شریک زندگی خود در میان بگذارید.

موضوع را با شریک خود در میان بگذارید

اولین قدم برای انجام این گفت وگو با شریک زندگی تان ایجاد یک فضای امن است. قبل از گفت وگو قوانینی را برای نحوه رسیدگی به تعارض احتمالی یا بحث در خصوص اینکه چگونه می خواهید با یکدیگر صحبت کنید، تنظیم کنید. وقتی این فضای امن ایجاد شد، می توانید احساسات خود را به اشتراک بگذارید و از حقوق خود دفاع کنید.

در خصوص نگرانی های خود با شریک زندگیتان گفت وگوی صادقانه داشته باشید. شرح دهید که اقدامات آن ها چه احساسی در شما ایجاد نموده است و چرا رفتار او را مصداق نقض مرزهای خود می دانید. به داستان آن ها نیز گوش دهید.

مرزهای رابطه را معین کنید

هنگامی که به همسرتان گفتید که چرا ناراحت هستید و داستان طرف مقابل را هم شنیدید، از او بخواهید تا مرزهای رابطه تان را دوباره تعریف کنید. تصمیم بگیرید که چه چیزی برای هر یک از شما قابل قبول است و چه چیزی قابل قبول نیست. این فرآیند ممکن است زمان ببرد و باید با نظر هر دو شریک به دقت مورد آنالیز قرار گیرد.

به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که می خواهید یک رابطه متعهدانه را حفظ کنید و تماس فیزیکی صمیمی با افراد دیگر قابل قبول نیست. یا ممکن است بخواهید کمی آزادی را امتحان کنید و تصمیم بگیرید که هر دوی شما می توانید بر اساس قوانین و مرزهای خاص، تعامل با افراد دیگر را آنالیز کنید.

روی تقویت پیوند خود کار کنید

خرده خیانت لزوماً به این معنی نیست که رابطه شما تمام شده است. با این حال، بدان معناست که شرکا باید مسئولیت رفتار خود را بپذیرند، اصلاح نمایند و روی بازسازی ارتباط کار نمایند.

مسئولیت پذیری برای رفتار خود، به همراه اقداماتمان برای بهبود روابط می تواند منجر به بخشش طرف مقابل و صمیمیت عمیق تر و رضایت بیشتر در رابطه گردد.

در پی یاری تخصصی باشید

برخورد با مسأله خیانت می تواند سخت باشد. یک مطالعه در سال 2023 نشان می دهد که کشف خیانت شریک زندگی می تواند باعث استرس، ایجاد تروما و حتی آسیب روانی گردد. اگر برای پردازش احساسات خود در خصوص موقعیت پیش آمده به یاری احتیاج دارید، جست وجوی درمان از سوی یک متخصص سلامت روان می تواند مفید باشد، به خصوص اگر در بحث با عزیزان خود راحت نیستید. زوج درمانی بعلاوه می تواند به شما و همسرتان یاری کند تا در یک محیط خنثی به تعارضات رسیدگی کنید و روی تقویت رابطه تان کار کنید.

نکته پایانی

خرده خیانت، اصطلاحی است که برای توصیف رفتارهای ظریفی که مرزهای یک رابطه متعهدانه را زیر پا می گذارد، استفاده می گردد. این مسأله شامل اقداماتی مانند درگیر شدن در مکالمات عاشقانه، حفظ ارتباطات عاطفی پنهانی، یا درگیر شدن در تعاملات وسوسه انگیز در رسانه های اجتماعی است. در حالی که این رفتارها ممکن است به منزله خیانت فیزیکی نباشد، می تواند اعتماد و صمیمیت عاطفی را در یک رابطه از بین ببرد.

یک نکته کلیدی در پیشگیری و حل چنین مواردی اهمیت ارتباط باز و صادقانه است. ایجاد مرزهای روشن و بحث در خصوص انتظارات موجود از رفتار قابل قبول می تواند به زوج ها یاری کند تا موضوع خرده خیانت را بهتر آنالیز نمایند. در چنین مواردی معمولا تفسیرهای نادرست ممکن است رخ دهد، بنابراین گفت وگوهایی که به ناامنی های فردی و تفسیرهای متفاوت از مرزهای رابطه می پردازد لازم است.

نکته دیگر تأثیر بالقوه خرده خیانت بر رضایت از رابطه است. حتی اعمال به ظاهر بی ضرر می تواند منجر به احساس خیانت و نارضایتی گردد. برای زوج ها بسیار مهم است که به نگرانی ها رسیدگی نمایند و برای حل مسائل اساسی برای بازسازی اعتماد و تقویت ارتباط عاطفی خود کوشش نمایند.

ظهور رسانه های اجتماعی و پلت فرم های آنلاین راه های جدیدی را برای رفتارهای مبتنی بر خرده خیانت فراهم نموده است. درگیر شدن در تعاملات آنلاین نامناسب یا حفظ ارتباطات مخفی امروزه راحت تر شده است. برای زوج ها مهم است که مراقب تعاملات آنلاین خود باشند و در نظر بگیرند که چگونه رفتارهای آن ها ممکن است بر روابطشان تأثیر بگذارد.

در نهایت، هر رابطه ای منحصر به فرد است و تصورات از خرده خیانت ممکن است متفاوت باشد. زوج ها باید مرزهای خود را با در نظر گرفتن ارزش های فردی و توافقات موجود در روابط معین نمایند. ایجاد حس اعتماد، ارتباطات باز و ارتباط عاطفی در مدیریت پیچیدگی های روابط مدرن لازم است.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ آموزشی و فنی مگ را بخوانید.

منابع: Verywell Mind

منبع: دیجیکالا مگ

به "خرده خیانت های زناشویی؛ تشخیص، اقدامات پیشگیرانه و راهکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرده خیانت های زناشویی؛ تشخیص، اقدامات پیشگیرانه و راهکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید