تنفس 5 روز هوای آلوده برای تهرانی ها در مهرماه 1401

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران، تعداد روز های آلوده طی مهرماه امسال پنج روز بود که چهار روز هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه نهاده شد و 25 روز در شرایط قابل قبول بود.

تنفس 5 روز هوای آلوده برای تهرانی ها در مهرماه 1401

به گزارش ایسنا، آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد مهرماه سال جاری شهروندان تهرانی روز های آلوده بیشتری را نسبت به مهرماه سال گذشته تجربه نموده اند.

شرایط هوای تهران در اولین ماه پاییز 1401 و مقایسه آن با سال گذشته نشان می دهد که در مهرماه سال گذشته 22 روز هوای قابل قبول ثبت شد که این عدد سال جاری به 25 روز افزایش یافت. در مهرماه سال 1400 هشت روز هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت که این شرایط سال جاری تنها به چهار روز رسید، اما سال جاری تهران یک روز هوای بسیار ناسالم برای همه را تجربه کرد که در سال گذشته چنین شرایطی که را نداشتیم.

آلاینده شاخص هوای مهرماه سال 1401 نیز مانند مهرماه سال گذشته ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود و هوای تهران 29 روز با این آلاینده شاخص آلودگی هوا را تجربه کرد. یک روز از مهرماه سال جاری نیز آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از 10 میکرون بود.

کمینه شاخص ثبت شده برای آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون عدد 77 و بیشینه آن عدد 103 را نشان می دهد. شاخص برای ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز 205 بود.

شرایط آلودگی هوای تهران طی سال 96 تا 1400

آمار شرکت کنترل کیفیت هوا تهران نشان می دهد کیفیت هوای تهران طی مهرماه سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 99 تعداد روز های آلوده کمتری را داشت چراکه کیفیت هوای تهران طی مهر سال گذشته 22 روز در شرایط قابل قبول و هشت روز ناسالم در شرایط برای گروه های حساس قرار داشت. آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دلیل آلودگی هوا طی تمام روز های آلوده مهرماه این سال بود.

مهرماه سال 99 نیز غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران طی 30 روز از حد استاندارد فراتر رفت. به طور کلی هوا در مهرماه این سال 21 روز در شرایط قابل قبول و 9 روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس بود.

طی اولین ماه پاییز سال 98 تهرانی ها 27 روز هوای قابل قبول و سه روز هوای ناسالم برای گروه های حساس را داشتند. آلاینده شاخص دراین بازه زمانی 29 روز ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و یک روز ذرات معلق کمتر از 10 میکرون بود.

مهرماه سال 97 ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، در تمامی روز های این ماه آلاینده شاخص بود. در این ماه تهرانی ها 28 روز هوای قابل قبول و دو روز هوای پاک را تنفس کردند.

مهرماه سال 96 نیز غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران طی 27 روز و آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در سه روز از حد استاندارد فراتر رفت. به طور کلی کیفیت هوا در شهریورماه این سال 29 روز در شرایط قابل قبول و یک روز در شرایط هوای پاک بود.

ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 میکرون چیست؟

بر اساس مطالعات و تحقیقات دانشمندان، برای هر آلاینده یک حد مجاز تعریف می گردد. در خصوص ذرات معلق کمتر از 10 میکرون این حد برابر 154 میکرو گرم بر متر مکعب تعریف شده است و حد استاندارد آلاینده های ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون برابر 35 میکروگرم بر متر مکعب است.

بدین معنی که اگر میانه غلظت این آلاینده ها در طول شبانه روز (24 ساعت) کمتر از این اندازه باشد، به لحاظ الاینده مورد نظر هوا قابل قبول است و اگر بیشتر از آن بود بسته به مقدار غلظت، هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و یا خطرناک قرار می گیرد.

ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون (PM 2.5) آلاینده شاخص هوای تهران در روز های سرد مرکز است. این آلاینده دارای قطر دو و نیم میکرون و یا کمتر هستند که تقریبا یک سی ام قطر موی انسان است و به عنوان ذرات ریز (fine) نیز شناخته می شوند.

ترکیب شیمیایی ذرات بسته به محل، زمان و آب و هوا فرق دارد و منابع انتشار آن شامل انواع فعالیت های احتراقی (وسایل نقلیه موتوری، نیروگاهی، سوزاندن چوب، و غیره) و فرایند های صنعتی خاص می گردد. این ذرات هم به طور مستقیم ساطع می شوند و هم به شکل آلاینده ثانویه در جو شکل می گیرند.

ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون درشت ترند و نسبت به ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون کمتر وارد بخش های تحتانی سیستم تنفسی می شوند و به طور جزئی خطر کمتری دارند، ولی در غلظت های بالا و در قیاس با حد مجاز می توانند مسائل زیادی به لحاظ بهداشتی و زیست محیطی در پی داشته باشند.

به طور کلی عمده ترین منابع انتشار ذرات معلق نیز احتراق سوخت (مانند سوزاندن زغال سنگ و چوب)، خودرو های دیزلی فاقد فیلتر دوده، فرایند های صنعتی و کشاورزی و انتشار از خودرو ها است. ذرات معلق عموما در ماه های سرد سال کیفیت هوا را تحت تاثیر قرار می دهند.

مطالعات علمی متعدد درباره ذرات معلق نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این آلاینده باعث بروز مسائل زبادی می گردد. مرگ زودرس در مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی، بروز حملات قلبی غیرکشنده، ضربات قلب نامنظم، ابتلا به سرطان ریه، تشدید آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مسائلی است که آلودگی هوا برای سلامت انسان ایجاد می نماید.

شاخص کیفیت هوا چیست؟

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم بندی می گردد. بر اساس این تقسیم بندی از عدد صفر تا 50 هوا پاک، از 51 تا 100 هوا سالم یا میانه، از 101 تا 150 هوا ناسالم برای گروه های حساس، از 151 تا 200 هوا ناسالم برای همه گروه ها، از 201 تا 300 هوا بسیار ناسالم و از 301 تا 500 شرایط کیفی هوا خطرناک است.

لازم به ذکر است در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده می گردد، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می گردد، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد، اما در هوای ناسالم برای گروه های حساس که به رنگ نارنجی نشانه گذاری می گردد، اندازه AQI بین 101 تا 150 قرار می گیرد که در نتیجه آن گروه های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.

در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می گیرند و حتی ممکن است گروه های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش نشان داده می گردد و عدد AQI بین 201 تا 300 قرار می گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش می یابد.

منبع: فرارو

به "تنفس 5 روز هوای آلوده برای تهرانی ها در مهرماه 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنفس 5 روز هوای آلوده برای تهرانی ها در مهرماه 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید