تمریناتی برای بهبود حافظه به توصیه عصب شناس ام آی تی

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، آیا همواره فراموش می کنید که کلید های خود را کجا گذاشته اید؟ آیا به منظور حفظ اطلاعات و معلومات برای یک امتحان یا ارائه یک سخنرانی به شدت تقلا می کنید؟ حافظه نقش مهمی در بسیاری از فعالیت های روزانه ما دارد. با این وجود، گاهی اوقات آموزش دادن مغز برای به خاطر سپردن اطلاعات خاص ممکن است سخت باشد. خوشبختانه روش هایی برای تقویت حافظه تان وجود دارند در حالی که بعضی عوامل ممکن است در این میان به عنوان مانع در مسیرتان عمل نمایند.

تمریناتی برای بهبود حافظه به توصیه عصب شناس ام آی تی

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی به نقل از نیوزویک، تارا سوارت بیبر عصب شناس و پزشک موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) به نیوزویک می گوید: حافظه را که می توان با استفاده از نوروپلاستیسیته که توانایی مغز برای انعطاف پذیری در طول زندگی می باشد، آموزش داد.

نوروپلاستیسیته به مغز اجازه می دهد تا مسیر ها را سازماندهی مجدد کند و ارتباطات نو ایجاد نماید فرآیند های عصبی که زمینه یادگیری و حافظه را تشکیل می دهند. موسسه مغز کوئینزلند در استرالیا اشاره می نماید حافظه به وسیله فعال شدن مجدد مسیر های عصبی خاص کنترل می گردد. بسته به تعداد دفعات استفاده از مسیر های عصبی خاص می توان حافظه را در طول زمان تقویت یا ضعیف کرد. ماهیت مدار محور حافظه به این معنی است که اگر خاطرات در ارتباط با محرک های دیگر باشند اغلب راحت تر به خاطر می آیند. برای مثال، اگر مادرتان همیشه از عطر خاصی استفاده نموده احتمالا هر بار که بوی آن عطر را استشمام می کنید به مادرتان فکر خواهید کرد حتی اگر عطر را در انزوا استشمام کنید. این موضوع ممکن است امری بدیهی به نظر برسد، اما این خاطرات تداعی کننده ابزار مفیدی برای به خاطر سپردن اطلاعات نو هستند.

سوارت بیبر می گوید یکی از برترین تمرینات مغزی که می توانید برای بهبود یادآوری خود انجام دهید تکنیک قصر حافظه است که به عنوان روش مکان یابی نیز شناخته می گردد. این روش که به وسیله شرلوک هلمز محبوب شده به این صورت عمل می نماید: مکانی را که به خوبی می شناسید تجسم کنید. این مکان می تواند خانه شما، محل کارتان، جایی که بزرگ شده اید یا هر جایی باشد که بتوانید به طور مداوم در فکر خود تجسم کنید. سپس مسیری را به وسیله آن مکان ترسیم کنید. در طول مسیر خود نقاط کلیدی خاصی مانند کاسه میوه یا نقاشی زشت گربه ای را که خواهرتان کشیده انتخاب کنید. نقاط کلیدی را به ترتیبی که در مسیر انتخابی خود قدم می زنید لیست کنید. مرحله بعدی بسیار مهم است: به هر یک از این نقاط کلیدی یک بخش از اطلاعات را نسبت دهید. با این وجود، باید پیوند های به یاد ماندنی بین آنان پیدا کنید. برای مثال، فرض کنید می خواهید سه رئیس جمهور اول ایالات متحده را به یاد بیاورید. برای مثال، تصویر زشت یک گربه را می بینید گربه ای به نام تام و توماس جفرسون سومین رئیس جمهور امریکا را به یاد می آورید.

زمانی که همه اشیاء خود را اختصاص دادید وقت آن است که در قصر حافظه تان قدم بزنید و هر یک از آن تداعی ها را تثبیت کنید. هر چه بیش تر تمرین را تکرار کنید تداعی قوی تر خواهد بود. این ترفند به ویژه برای به خاطر سپردن لیست ها یا بلوک های اطلاعات به خوبی کار می نماید. با این وجود، اگر می خواهید به خاطر بیاورید که کلید های خود را کجا گذاشته اید صرفا توجه بیش تر به رفتارتان می تواند به شما یاری کند.

سوارت بیبر می گوید: شما آن چه را که به آن توجه می کنید به خاطر می آورید. بنابراین، با دانستن این موضوع می توانید با دقت به چیز هایی که می خواهید به خاطر بسپارید توجه کنید و روی چیز هایی که عامل احتمالی برای حواس پرتی هستند تمرکز نکنید.

سوارت بیبر می افزاید: سبک زندگی و محیط شما می تواند بر حافظه تان نیز تأثیر بگذارد: استرس، خواب ضعیف، رژیم غذایی ناسالم، کم آبی بدن و کم تحرکی همگی می توانند بر حافظه ما تاثیر منفی بگذارند. پایه های سلامت مغز که منجر به بهبود حافظه می گردد عبارتند از: طول مدت و کیفیت خواب کافی، رژیم غذایی گیاهی سالم با روغن امگا 3، هیدراته ماندن، فعالیت بدنی و مدیریت استرس.

منبع: فرارو

به "تمریناتی برای بهبود حافظه به توصیه عصب شناس ام آی تی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمریناتی برای بهبود حافظه به توصیه عصب شناس ام آی تی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید