افسانه ها و خرافات درباره خورشید گرفتگی

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، این روزها در هیاهوی شبکه های اجتماعی و صفحات نجومی علمی و غیرعلمی حتما خبر خورشید گرفتگی 20 فروردین 1403 را شنیده اید. یک اتفاق نجومی زیبا که قرار است سال جاری 2 بار آن را تجربه کنیم، البته اگر خرافات و افسانه های ترسناک قدیمی اجازه دهند! اگر چرخی در کانال ها، صفحات و وبلاگ های مختلف نجومی بزنیم با انبوه زیادی از افسانه ها و داستان های مختلف درباره این پدیده نجومی روبه رو می شویم.

افسانه ها و خرافات درباره خورشید گرفتگی

درصد بسیار کمی از این اطلاعات باستانی که بر اساس اصول نجومی قدیمی ایرانی و هندی، به صورت محاسبات دقیق ستاره شناسی، بیان می شوند صحیح هستند اما آنقدر حجم خرافات درباره خورشید گرفتگی زیاد است که اصلا اجازه ی دیده شدن این محتوای ارزشمند را نمی دهد. البته خوشبختانه کانال های اطلاع رسانی علمی نجوم جان سالم از خرافات به در برده اند و شما می توانید همواره اخبار دست اول و علمی نجومی را به وسیله آن ها دنبال کنید.

حالا که یکی دو روز بیشتر به این واقعه نجومی هیجان انگیز باقی نمانده است تصمیم گرفتیم به بهانه همین موضوع کمی از افسانه ها و خرافات درباره خورشید گرفتگی بگوییم تا هم کمی سرگرم شوید و هم اینکه وقتی این صحبت ها را در به عنوان یک فکت علمی پیشگویانه مشاهده کردید درگیر خرافات نشوید و بدانید که این صحبت ها پایه و اساس علمی و منطقی ندارد.

فرهنگ باستانی همواره سعی در فهمیدن علت ناپدید شدن موقت خورشید در آسمان داشته و به همین علت دلایل مختلفی برای خوشید گرفتگی تعریف نموده است. در بسیاری از فرهنگ ها و افسانه ها علت خورشید گرفتگی، بلعیده شدن یا دزدیده شدن آن به وسیله چهره های افسانه ای بیان شده است. برخی دیگر هم این رویداد را نشانه خشمگین شدن خدایان و آغاز جنگ تعبیر نموده اند. در ادامه افسانه ها و خرافات درباره خورشید گرفتگی در فرهنگ ها و ملل مختلف را می خوانید.

ویتنام

مردم ویتنام بر این باور بودند که خورشید گرفتگی به علت بلعیده شدن خورشید به وسیله یک قورباغه غول پیکر است.

اسکاندیناوی

تعبیر مردم اسکاندیناوی تقریبا شبیه به مردم ویتنام بوده اما خورشید در افسانه های آن ها به وسیله گرگ ها خورده می گردد.

چین

در چین باستان تصور می شد که یک اژدهای آسمانی روی خورشید ناهار می خوردو همین موضوع باعث بروز خورشید گرفتگی می گردد. در واقع کلمه کسوف در چینی چیه یا شیه است که معنای خوردن می دهد.

هند

طبق اساطیر هندوستان، خدایان یک اژدهای آسمانی و باستانی را به علت گرفتن و نوشیدن آمریتا (شهد خدایان) از وسط نصف می نمایند. سر اژدها (راهو) به آسمان پرواز نموده و خورشید را می بلعد. همین موضوع علت خورشید گرفتگی است. نام قسمت پایین تنه یا دم این اژدها در اساطیر هند کیتو است. اگر از هواداران آسترولوژی باشید احتمالا نام این دو قسمت اژدها، یعنی راهو کیتو، را زیاد شنیده اید.

کره

فرهنگ باستانی کره ای بر این اعتقاد است که سگ های افسانه ای همواره در کوشش برای دزدیدن خورشید هستند و وقتی که پیروز می شوند، خورشید گرفتگی رخ می دهد.

آمریکا

یک گره از مردم بومی آمریکا است که در شمال غربی آمریکا زندگی می نمایند و برای خورشید گرفتگی داستان جالبی دارند. آن ها داستان خرسی را روایت می نمایند که با خورشید مبارزه کرد و آن را گاز گرفت. آن ها به این پدیده پومو می گویند. خرس بعد از گاز گرفتن خورشید و به ملاقات ماه رفت و ماه را هم گاز گرفت. به همین علت ماه گرفتگی هم پیش می آید. احتمالا علت به وجود آمدن این افسانه فاصله 2 هفته ای خورشید گرفتگی ها با ماه گرفتگی ها بوده است.

یونان

یونانیان باستان بر این باور بودند که خورشید گرفتگی نشانه خشم خدایان است و وقتی اتفاق می افتد خبر از نازل شدن بلایای مختلف و آغاز ویرانی ها می دهد.

نیومکزیکو

قبیله تیوا در نیومکزیکو بر این باور بودند که وقتی خورشید خشمگین می گردد آسمان را ترک نموده و به خانه اش در عالم اموات می رود، به همین علت خورشید گرفتگی پیش می آید.

گرینلند

مردم گریلند قصه ای از جنگ خورشید و ماه می گویند. الهه خورشید (مالینا) بعد از درگیری با خدای ماه (آنینگان) از آسمان می رود و به همین علت خورشید گرفتگی پیش می آید. در زمان خورشید گرفتگی هم آنینگان می تواند به خواهرش برسد و با او ملاقات کند.

توگو

قصه مردم توگو یک قصه آموزشی است.. طبق افسانه های این منطقه خورشید گرفتگی به معنای جنگ خورشید و ماه با یکدیگر است و فقط در صورتی که مردم روی زمین درگیری هایشان را با یکدیگر حل نمایند آن ها به این جنگ سرانجام می دهند.

اقدامات مردم باستان در زمان خورشید گرفتگی

مردم در اغلب فرهنگ ها در زمان خورشید گرفتگی دور هم جمع می شدند و روی قابلمه و تابه و طبل ها می کوبیدند تا صداهای بسیار بلندی در طول خورشید گرفتگی ایجاد گردد. علت انجام این کار هم ایجاد سر و صدا با هدف فراری دادن دیوی بود که باعث خورشید گرفتگی می شد.

خرافات درباره خورشید گرفتگی و مردم امروز

شایا باورش سخت باشد اما ترس از خورشید گرفتگی هنوز هم در بین مردم وجود دارد. افراد زیادی در سراسر دنیا خورشید گرفتگی را نشانه مرگ، ویرانی و بروز بلایای مختلف می دانند. یک تصور غلط درباره خورشید گرفتگی این است که بچه ها خردسال و زنان باردار نباید از خانه بیرون بیایند چون این واقعه برای آن ها خطرناک است.

در بسیاری از منطقه ها هند مردم در زمان خورشید گرفتگی روزه می گیرند چون معتقدند هر غذایی که در زمان وقوع این پدیده پخته گردد سمی و غیر خالص خواهد بود. البته همه خرافات درباره خورشید گرفتگی به بلایا و اتفاقات ناگوار مربوط نمی گردد. مثلا مردم ایتالیا معتقدند گل هایی که در زمان خورشید گرفتگی کاشته می شوند درخشان تر و رنگارنگ تر از گل های دیگر هستند.

سخن سرانجامی

دانشمندان و ستاره شناسان در سراسر دنیا تمام ادعاهای باستانی و خرافات درباره خورشید گرفتگی را رد نموده اند و اعلام نموده اند که هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه این پدیده نجومی می تواند بر رفتار انسان، سلامت او یا محیط زیست تاثیر بگذارد، وجود ندارد. با این حال آن ها همواره توصیه نموده اند که برای تماشای این پدیده حتما از عینک های مخصوص بهره ببرید و از چشم های خود به خوبی محافظت کنید.

منبع: timeanddate

منبع: دیجیکالا مگ

به "افسانه ها و خرافات درباره خورشید گرفتگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه ها و خرافات درباره خورشید گرفتگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید