برنامه یک هفته با داستایفسکی برگزار می شود

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی ، علی اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین الملل شهرکتاب با اعلام این خبر گفت: داستایفسکی در 11 نوامبر 1821 به جهان آمد و 20 آبان ماه سال جاری دویستمین سال تولد اوست. بی شک داستایفسکی در کنار پوشکین، چخوف و تالستوی از برجسته ترین و مشهورترین نویسندگان جهان هستند و در ایران هم آثار داستایفسکی در صدسال گذشته به طور پیوسته با قلم مترجمان مختلف ترجمه و خوانندگان فراوانی داشته است و در جهان هم فیلم های مختلفی بر اساس آثار او ساخته شده است.

برنامه یک هفته با داستایفسکی برگزار می شود

وی گفت: آثار داستایفسکی در ردیف شاهکارهای ادبیات جهان واقع شده است که با قدرتی بزرگ بر روح خواننده چیره می شود. داستایفسکی نه تنها از مردم روسیه و وضع زندگی آنان پرده نقاشی کاملی پیش چشم می گذارد، بلکه چهره یکایک انسان ها را ترسیم می کند و از آنان تحلیل روحی دقیقی به عمل می آورد و با همه رنج های روحی و جسمی، تنها تسکین خاطر را در نفوذ به عمق روح و خصوصیت های اخلاقی مردمی می داند که به نحوی از جامعه طرد شده بودند.

محمدخانی افزود: داستایفسکی را نمی توان تنها یک داستان نویس به تعداد آورد؛ او اولین کسی است که روانشناسی تازه را در داستان وارد و دو جنبه ای از وجود بشری را -که وجدان آگاه و ناخودآگاه است- ترسیم کرده است و با چنان قدرتی روح و اندیشه بشر را در قالب داستان پیش چشم گذارده که همه اشخاص داستان به طور شگفت انگیزی در نظر آشنا و مانوس می آیند. حوادث داستان های داستایفسکی همه در شهرها و خانه های محقر و در اتاق های کثیف می گذرد، جائی که به زندگی توده مردم دردمند وستمدیده اختصاص دارد، بنابراین عجیب نیست که همه مردم او را حامی خود بدانند و به آثارش چنین دل ببندند. داستایفسکی معرفت مارا از عالم انسانی وسعت بخشیده است و برجسته ترین داستان نویس قرن نوزدهم است و نفوذش در عالم ادبیات نه تنها در کشور روسیه بلکه در سراسر جهان پیشرفته و بر آثار نویسندگان بزرگ تاثیر فراوان بر جای گذارده است.

معاون فرهنگی و بین الملل شهرکتاب با اشاره به اهمیت ارتباط فرهنگی بین کشورها گفت: مرکز فرهنگی و بین المللی شهر کتاب در 10 سال گذشته با تشکیل پل ادبی ایران و روسیه، برنامه های مختلف فرهنگی و ادبی در دو کشور برگزار کرده و با بسیاری از دانشگاه ها، مراکز ادبی و اتحادیه نویسندگان مسکو و سن پترزپورگ همکاری مستمر داشته است. از مهم ترین برنامه هایی که در 10 سال گذشته برگزار شده است می توان به همایش سعدی و پوشکین، همایش ایوان بونین، برنامه یک هفته با تولستوی با حضور نوه تولستوی، بزرگداشت سولژنیتسین و در سال گذشته برنامه یک هفته با چخوف و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین شهر کتاب چندین برنامه ادبی در دانشگاه مسکو، اتحادیه نویسندگان روسیه، انستیتو سولژنیتسین، بنیاد ماکسیم گورکی، مرکز چخوف، مرکز پوشکین و نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با حضور محققان و نویسندگان ایران و روسیه داشته است.

محمدخانی در توضیح برنامه یک هفته با داستایفسکی گفت: در آبان ماه سال جاری با همکاری بنیاد روسکی میر و به مناسبت دویستمین سال تولد داستایفسکی برنامه یک هفته با داستایفسکی را از روز شنبه پانزدهم آبان به مدت یک هفته با حضور نویسندگان، داستایفسکی پژوهان ایران و روسیه، استادان و دانشجویان زبان و ادبیات روسی و هنرمندان و صاحب نظران حوزه های مختلف برگزار می کند و در طول این هفته با انتشار یادداشت، مقاله، فایل صوتی، فایل تصویری، نمایش فیلم و برگزاری نشست ها و میزگردها، تلاشی در معرفی و تحلیل بیشتر زندگی و آثار داستایفسکی دارد.

وی در خاتمه گفت: برگزاری برنامه یک هفته با داستایفسکی فرصت تازه ای را فراهم می کند تا در طول این یک هفته، با بازخوانی و بازنگری و تحلیل و تبیین آثار داستایفسکی، راز ماندگاری آثار این نویسنده توانا تشریح شود و اهل قلم و فرهنگ ایران و روسیه بگویند که چه میزان داستایفسکی را خوانده اند و از این نویسنده در عرصه های مختلف چه آموخته اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "برنامه یک هفته با داستایفسکی برگزار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه یک هفته با داستایفسکی برگزار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید