امروز قرعه کشی نخستین فروش یکپارچه خودرو انجام می گردد

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، پس از انتها مهلت ثبت نام و مشارکت در اولین طرح فروش یکپارچه خودرو در قالب سامانه فروش (یک هفته پیش/ 9 صبح سه شنبه 3 خردادماه) اولین قرعه کشی این مرحله از فروش خودروها امروز (دوشنبه 9 خردادماه) انجام خواهد شد.

امروز قرعه کشی نخستین فروش یکپارچه خودرو انجام می گردد

به نقل از ایسنا، نخستین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز سه شنبه دو هفته پیش (27 اردیبهشت ماه) کار خود را رسما شروع و اولین طرح فروش را با عرضه محصولات شش خودروساز دولتی و خصوصی به مدت یک هفته (تا 9 صبح سه شنبه 3 خردادماه) اجرایی کرد.

باوجود همه توضیحات در خصوص نحوه سازوکار و بیان هدف ها از ایجاد چنین سامانه ای که مهمترین آن ایجاد شفافیت و هدفمندی تخصیص خودرو و کسب رضایت مشتریان بوده است، ابهاماتی نیز به این طرح وارد است. علیرغم اینکه بعضی رسانه ها اقدام به پاسخ دهی به ابهامات وارده کردند اما همچنان پاسخ ها دارای ابهام بوده و نقطه تاریکی را روشن نمی نماید.

چند روز پیش، عبدالله توکلی لاهیجانی-مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت- در یک گفت وگوی تلفنی تلویزیونی، از ثبت اطلاعات چهار میلیون نفر برای خرید خودرو در مهلت یک هفته ای سامانه برای ثبت نام اطلاع داد و گفت: با توجه به تعطیلی دو روزه (چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته)، فرآیند پایش اطلاعات متقاضیان در سامانه تخصیص خودرو شنبه هفته جاری شروع انجام شد و قرعه کشی میان افراد حائز شرایط، دوشنبه 9 خرداد ماه (امروز) انجام خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اختلالات روزهای ابتدایی سامانه، اظهار کرد: برای ثبت نام متقاضیان در سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، زمان یک هفته ای در نظر گرفته شده بود که روزهای اول به سبب بالا بودن تعداد مراجعات متقاضیان به سایت زیاد بود، سایت با اختلال همراه شد اما به زودی مسائل برطرف شد؛ بگونه ای که در روزهای آخر اندازه ثبت نام به شدت کاهش یافته بود؛ براین اساس دغدغه ای مبنی بر اینکه متقاضیانی نتوانسته باشند ثبت نام نمایند، وجود نداشت.

فرآیند فروش از قرعه کشی تا دریافت وجه و عرضه خودرو به وسیله خودروسازان انجام می گردد

گفتنی است که طبق اعلام معاون حمل ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، باتوجه به اینکه وزارت صمت به هیچ عنوان دخالتی در کار نخواهد داشت و تنها نقش نظارت را برعهده دارد، هر خودروساز ارائه دهنده محصولات در سامانه، اطلاعات متقاضیان محصولات خود را جمع آوری می نماید، صحت سنجی انجام می گردد و در نهایت قرعه کشی به وسیله خود خودروساز انجام می گردد.

در حقیقت خودروسازان همه فرآیند فروش تا قرعه کشی، دریافت وجه و عرضه را خود انجام خواهند داد. بخش نظارت از بخش اجرایی کاملا جدا شده و در نهایت دولت تنها نظاره گر خواهد بود که کارها به درستی انجام گردد.

گفتنی است که به اعتقاد مسئولان وزارت صت، طرح های فروش گذشته خودروسازان بزرگ که هر 15 روز یکبار نسبت به پیش فروش یا فروش فوق العاده محصولات خود اقدام می کردند، ظرفیت تعیین اعلام و سپس قرعه کشی انجام می شد؛ برای مشتریان ایجاد التهاب و استرس داشت؛ لذا برای برطرف این التهاب، در سامانه فروش یکپارچه این زمان 15 روزه به دوره سه یا چهار ماه (هر سه ماه با چهار ماه یکبار) با ظرفیت بیشتر، تبدیل شده است.

براین اساس خودروسازان به جای تعداد محدودی خودرو در هر مرحله، 200 الی 300 هزار دستگاه خودرو ارائه می دهند. از سوی دیگر در بخش خودروسازان خصوصی که بطور مثال برای 1000 خودرو تامین قطعه صورت می گرفت اما 3000 خودرو برای فروش عرضه می کردند؛ بنابراین اغلب برای تحویل مابه التفاوت تعهد ایجاد شده که قطعه نبود، مشکل ایجاد و مشتریان بلاتکلیف می شدند. در سامانه یکپارچه این مشکل به نوعی حل شده است.

بعلاوه بعضی خودروسازان بصورت انبوه (بطور مثال 10 هزار خودرو) فراوری می کردند اما برای کسب حداکثر، عرضه بصورت قطره چکانی صورت می گرفت و بطور مثال 5000 دستگاه عرضه می کردند. در سامانه این مشکل برطرف شده و همه فراوریات آن ها باید عرضه گردد.

طبق موارد عنوان شده با توجه به اینکه مقرر شده است هر سه ماه یا چهارماه یکبار خودروها برای فروش در سامانه یکپارچه عرضه شوند، دوره بعدی فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو احتمالا شهریور یا مهرماه امسال خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

به "امروز قرعه کشی نخستین فروش یکپارچه خودرو انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز قرعه کشی نخستین فروش یکپارچه خودرو انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید