اعلام آمادگی موسسه شرق شناسی شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی به ایران، آمادگی ایران برای صدور ویزا

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به این که سازمان میراث فرهنگی به طور جدی پیگیر بازگشت الواح هخامنشی به ایران است، گفت: موسسه شرق شناسی شیکاگو به تازگی آمادگی خود را برای تحویل مرحله اول الواح هخامنشی به ایران اعلام نموده است.

اعلام آمادگی موسسه شرق شناسی شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی به ایران، آمادگی ایران برای صدور ویزا

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، امروز دوشنبه 16 اردیبهشت 98، در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ آموزشی و فنی، با اشاره به کوشش های انجام شده برای بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا به ایران گفت: فرایند ارسال الواح هخامنشی از آمریکا به ایران از مدت ها پیش شروع شده و حتی مجوزهای لازم برای ارسال 1780 لوح گلی هخامنشی از وزارت خزانه داری آمریکا اخذ شده است.

او اضافه نمود: بعد از صدور مجوز ارسال 1780 لوح گلی هخامنشی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، اعتراضی درخصوص ارسال تمام الواح هخامنشی موجود در آمریکا، هم به موسسه شرق شناسی شیکاگو و هم به وسیله وکلای ایران در امریکا به مراجع قضایی ارسال شد تا از بهانه جویی های مختلف جلوگیری گردد. اگرچه آن ها موظف هستند تا کل الواح را فوری تحویل دهند، اما با توجه به احتمال زمان بر بودن صدور مجوز ارسال تمام الواح هخامنشی، مقرر شد مقدمات تحویل 1780 لوح هخامنشی به ایران فراهم گردد وهم زمان فرایند اخذ مجوز افک برای تمام الواح مذکور توسط موسسه شرق شناسی از وزارت خزانه داری امریکا پیگیری و انجام گردد.

طالبیان ادامه داد: در این میان راهکارهای نحوه ارسال و تحویل الواح هخامنشی مورد آنالیز نهاده شد و موسسه شرق شناسی شیکاگو بهانه هایی مانند بیمه و تحریم را بیان کرد که با توجه به جلساتی که با وزارت خارجه، مرکز حقوقی ریاست جمهوری و دستگاه های دیگر انجام شد، مقرر شد اول با رایزنی آن ها متقاعد شوند که مجوز افک را کامل بگیرند و چنانچه نشد ایران مجدداً شکایت کند؛ اما به دلیل احتمال طولانی شدن شکایت بعدی، با رایزنی های مختلف، موسسه شرق شناسی پذیرفت که هم زمان با ارسال مرحله اول، اقدام به اخذ مجوز ارسال بقیه الواح کند. ضمن این که مقرر شد، موضوع بیمه و ارسال الواح ـ که قانوناً برعهده موسسه مذکور است و تحویل آن ها به موزه ملی ایران نیز وظیفه آن هاست ـ از سوی موسسه شرق شناسی شیکاگو انجام گردد.

معاون میراث فرهنگی کشور توضیح داد: به تازگی ایمیلی از سوی موسسه شرق شناسی شیکاگو به دستمان رسیده که در این ایمیل موسسه شرق شناسی آمادگی خود را برای تحویل الواح هخامنشی به ایران در تهران اعلام نموده است.

او اضافه نمود: در پاسخ به این ایمیل ما نیز با هماهنگی وزارت امور خارجه کشورمان آمادگی خود را برای صدور ویزا به شرط پذیرفتن همه مراحل از بیمه تا ارسال اعلام کردیم.

طالبیان ادامه داد: ما آماده ایم تا برای موسسه شرق شناسی شیکاگو ویزا صادر کنیم و اکنون منتظر پاسخ رسمی آن ها هستیم. در رایزنی های انجام شده و در توافق نهایی و بنا بر اعلام موسسه شرق شناسی شیکاگو، 1780 لوح تاریخی در تهران به ایران تحویل و به موزه ملی منتقل خواهد شد.

منبع: میراث آریا

به "اعلام آمادگی موسسه شرق شناسی شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی به ایران، آمادگی ایران برای صدور ویزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آمادگی موسسه شرق شناسی شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی به ایران، آمادگی ایران برای صدور ویزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید