ابلاغ ضوابط ثبت حریم میدان نقش جهان

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، ایسنا/ براساس سخنان مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، ابلاغ ضوابط ثبت حریم میدان نقش جهان صورت می گیرد.

ابلاغ ضوابط ثبت حریم میدان نقش جهان

داستان چیست؟

فریدون اللهیاری گفت: عملیات ثبت ملی آثار تاریخی در اصفهان پس از آگاهی از لزوم حفاظت از آثار تاریخی از سال 1310 خورشیدی شروع شد، اما عملیات ثبت عرصه و حریم این آثار به دلیل فنی بودن و همچنین هزینه بر بودن، با وقفه ای نسبتا طولانی از سال 1349 شروع شد.

وی ادامه داد: این وقفه 40 ساله بین ثبت ملی و ثبت عرصه و حریم آثار باعث شد تا بسیاری از آثار، حتی آثار شاخص اصفهان تا مدتهای طولانی فاقد عرصه و حریم مشخص باشند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، با اشاره به عملیات ثبت عرصه و حریم میدان نقش جهان شرح داد: میدان نقش جهان اصفهان در سال 1358 از جمله اولین مجموعه آثار در ایران بود که به ثبت جهانی رسید، اما با توجه به اینکه این میدان در قلب شهر اصفهان واقع شده و بافت جمعیتی متراکمی در پیرامون آن قرار گرفته است، در طی دهه های گذشته ساختمانهای متعددی با ارتفاعات متنوعی در پیرامون آن بنا شده است.

بیشتر بخوانیدمیدان نقش جهان اصفهان | نصف زیبایی نصف جهان

اللهیاری یادآور شد: از سال 1349 تا سال 1393 تنها 163 اثر در کل استان اصفهان مشخص عرصه و حریم شده بود، در حالیکه تا آن زمان بیش از یک هزار اثر تاریخی استان به ثبت ملی رسیده بود، از این رو با توجه به خلا موجود و در عین حال لزوم تسریع در فرایند عملیات ثبت عرصه و حریم آثار تاریخی به ویژه میدان نقش جهان، عملیات ثبت عرصه این میدان بزرگ تاریخی به وسعت 226 هکتار انجام و در سال 1395 ابلاغ شد.

وی با اشاره به عظمت میدان نقش جهان و وسعت عرصه آن گفت: با توجه به بافت متراکم جمعیتی در پیرامون این میدان بزرگ که خود در حدود 85 هزار مترمربع وسعت دارد، عملا در ابلاغ ضوابط حریم میدان اختلاف نظرهایی وجود داشت که بیشتر به دلیل بروز نگرانی در حیات اجتماعی صدها هزار نفر جمعیتی است که در پیرامون این میدان بزرگ از چهار سده گذشته تا کنون زندگی می کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خاطر نشان کرد: از یک سو معتقدیم حریم این میدان بزرگ تاریخی به هر قیمت ممکن باید حفظ شود و از سوی دیگر معتقدیم قوانین و مقررات باید منطبق بر واقعیتهای جامعه تنظیم شود تا زندگانی مردم پیرامون این مجموعه دچار مخاطره جدی نشود، به همین دلیل در حال حاضر با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال تدوین ضوابط حریم میدان هستیم تا براساس آن تخلفات در پیرامون این مجموعه به حداقل برسد.

منبع: همگردی

به "ابلاغ ضوابط ثبت حریم میدان نقش جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغ ضوابط ثبت حریم میدان نقش جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید