آموزش دانشجویان رشته گردشگری چگونه است؟

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، یک مدرس هتلداری و فعال گردشگری گفت: تناسب سازی در مورد رشته های گردشگری و تعداد پذیرش دانشجو منجربه این خواهد شد که نیازهای جامعه و بازاریابی گردشگری را متناسب با تقاضاهایی که وجود دارد تعیین کنیم.

آموزش دانشجویان رشته گردشگری چگونه است؟

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، محمد قاسمی خوزانی در گفت و گو با ایسنا در مورد شرایط رشته های گردشگری و هتلداری در کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه ما برای آموزش دانشجویان رشته های گردشگری و هتلداری از اساتید مجرب و متخصص استفاده نمی کنیم این امر باعث شده تا فارغ التحصیلان رشته های گردشگری بدون هیچ تخصص و تجربه ای وارد جامعه شوند.

وی اضافه نمود: در حال حاضر عده زیادی از اساتید، متناسب با تخصص خود تدریس نمی نمایند و تا زمانی که به این موضوع توجه نگردد شاهد حضور اساتیدی هستیم که خاتمه نامه و تخصص آن ها متناسب با گردشگری و هتلداری نیست، اما متاسفانه در دانشگاه ها علیرغم نبود استاد متخصص این دو رشته، مدیریت گردشگری تدریس می گردد.

این مدرس هتلداری و فعال گردشگری ادامه داد: تا زمانی که از اساتید متخصص و مجرب برای آموزش رشته گردشگری و هتلداری استفاده نکنیم، این اقدام در نهایت ختم به این می گردد که کتاب هایی را در دست داشته باشیم که تخصصی نیست و تنها آموزش را با مواردی که جمع آوری کردند تا رزومه ای برای خود داشته باشند برای تدریس استفاده می نمایند.

وی گفت: اساتید به روزمه پژوهشی که باید داشته باشند هیچ توجهی نکرده و تنها به این فکر هستند که رزومه ای را هر چند بی کیفیت ارائه نمایند؛ در نتیجه اگر از اساتید متخصص که حوزه فعالیت آن ها گردشگری و یا خاتمه نامه دکتری گردشگری دارند، استفاده کنیم قطعا منجر به این خواهد شد تا در این زمینه پیروز تر و با کیفیت تر عمل کنیم.

قاسمی خوزانی توضیح داد: برگزاری کارگاه های تخصصی از جمله موارد و راهکارهایی است که توانمندی اساتید را به خصوص در ارتباط با طرح ها و پژوهش ها افزایش می دهد، اما متاسفانه عده ای از اساتید مدرس در رشته گردشگری و هتلداری با چنین مدلی آشنا نیستند و نمی توانند طرح امکان سنجی گردشگری و بعلاوه امکان سنجی مالی را انجام دهند. متاسفانه بعضی از اساتید حتی توان محاسبه و ارزیابی اکولوژیکی توسعه گردشگری را ندارند و در دانشگاه ها مباحثی را تدریس می نمایند که مورد نیاز و در اولویت جامعه نیست.

وی با بیان اینکه متاسفانه این پیوند میان نیازهای اجرایی کاربردی و بعلاوه سرفصل ها انجام نشده است، مطرح نمود: افرادی این سرفصل ها را می نویسند که اصلا در حوزه گردشگری کار پژوهشی معناداری انجام نداده اند. بسیاری از سرفصل هایی که نوشته می گردد به وسیله اساتید غیرمجرب و غیر تخصصی است. افرادی که نوشتن سرفصل ها را انجام می دهند در واقع مسیر را روشن می نمایند و نباید فردی غیر متخصص این هدف و روشنگری را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ما نگرش سیستمی بر روی حوزه گردشگری نداریم، اضافه نمود: ما باید در سرفصل ها مباحث تخصصی را به وسیله متخصصان و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند و مطلع از نیازها هستند را تغییر دهیم تا بدانند چه مسائلی دارای اهمیت و متناسب با آن ها طرح می گردد.

این مدرس هتلداری و فعال گردشگری گفت: در کارگاه های تخصصی که مرتبط با گردشگری است باید افراد متخصص موضوعات مرتبط و مورد نیاز جامعه را مطرح نمایند و این افراد توانمند مطالب تخصصی را به صورتی الزام آور نیز ارائه نمایند. حتی دانشجویان می توانند کارورزی خود را این گونه و در این کارگاه ها سپری نمایند تا اندازه تخصص این افراد نیز افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: مواردی که ارائه شد نشان دهنده این است که ما با این شرایط و شرایط آموزشی بازار مطلوبی را هم نداریم و نیاز است دوره های آمایش گردشگری داشته باشیم تا دانشجویان معنای آمایش را درک نمایند. بعلاوه طرح های الزام آوری مانند طرح آمایش سرزمینی و طرح های هادی وجود دارد که دانشجویان اصلا این طرح ها را نمی شناسند و از آن ها اطلاع ندارند که این امر باعث عدم پیروزیت در حوزه گردشگری می گردد.

قاسمی خوزانی با اشاره به اینکه اکنون شاهد کمبود طرح های الزام آور و ایجاد تخصص به نام آمایش گردشگری هستیم، گفت: باید در این حوزه ها آسیب شناسی هایی صورت گیرد و از این مسئله مطلع باشیم که عمده بدنه کشور به چه مسائلی نیاز و مدیریت در این حوزه ها در چه جایگاهی قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: زمانی که تعداد دانشجویان کارشناسی جهانگردی 6258 نفر است بر چه اساسی این تعداد را برای این رشته پذیرش کردند که در آینده با این حجم از فارغ التحصیل در این رشته روبرو شویم که قطعا نارضایتی هایی را به همراه دارد و آنگونه که باید تخصص و مطلعی این رشته را هم ندارند و اصلا این تعداد نیاز کشور نیست.

این مدرس هتلداری و فعال گردشگری گفت: بنابراین توجه به این مسائل باعث می گردد که تناسب سازی در مورد رشته های گردشگری و تعداد پذیرش دانشجو صورت گیرد و بدانیم چه رشته هایی مورد نیاز است و به بازاریاب گردشگری نیاز داریم.

وی در مورد شرایط خراسان رضوی در حوزه آموزش رشته های گردشگری، توضیح داد: با توجه به اینکه مقطع دکتری رشته های گردشگری در خراسان رضوی وجود ندارد و مدیران هم هیچ تقاضا و احساس نیازی در این خصوص نمی نمایند و اینکه خراسان رضوی استانی پهناور و بزرگترین قطب گردشگری را داراست نباید از ظرفیت کمی برخوردار باشد.

قاسمی خوزانی تاکید نمود: واقعیت این است که ما در خراسان رضوی سازمان های مختلفی داریم که به نوعی فرهنگی است و اگر بتوانیم موارد اجرایی را با نیازهای علمی و آموزشی کنار هم قرار دهیم قطعا اقدامات و راهکارهای مختلفی تحقق پیدا می نماید که باعث می گردد مسائل آموزشی رشته گردشگری نیز مرتفع گردد.

منبع: دنیای سفر

به "آموزش دانشجویان رشته گردشگری چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش دانشجویان رشته گردشگری چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید