آشنایی با تالار وحدت ، تهران Vahdat Hall

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با تالار وحدت تهران آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید .تالار وحدت تهران که تا پیش از انقلاب 1357 ایران، تالار رودکی نام داشت، در تاریخ 3 آبان 1346 توسط محمد رضا شاه پهلوی و فرح پهلوی گشوده شد .تالار وحدت در تهران ، خیابان حافظ، خیابان محمد حسین شهریار (دکتر ارفع سابق) واقع شده است. این تالار چندمنظوره برای اجرای نمایش های باله، اپرا و کنسرت های موسیقی ایرانی و اروپایی به ابتکار فرح پهلوی ساخته شد.در روز افتتاح سیمین غانم، سمفونی مرد من را اجرا کرد.

آشنایی با تالار وحدت ، تهران Vahdat Hall

بلیط هواپیما در طاهاگشت

این تالار به نام شاعر پرآوازه ایران قرن سوم هجری رودکی نامیده شد. تالار رودکی در خارج از ایران به نام Tehran Roudaki Hall Opera House شناخته می شد و سازمان باله ملی ایران نیز تا قبل از برچیدگی در سال 1358 در همین مجموعه فعالیت داشته است.مجموعه تالار رودکی در اصل شامل دو تالار می باشد. بعد از انقلاب 57 تالار بزرگ تر را به تالار وحدت و تالار کوچک تر را به تالار رودکی تغییر نام دادند . پس از انقلاب اسلامی در این تالار بیشتر کنسرتهای موسیقی و نمایشهای تئاتر اجرا می گردد.

معماری ساختمان

تالار رودکی و با نام کنونیِ تالار وحدت ؛ یکی از مجهزترین و بزرگترین تالارهای اُپرا، موسیقی و تئاتر ایران است که توسط اوژن آفتاندلیانس (یوگینا آفتاندلیانس) بر اساس مدل نمونهٔ اپرا هال وین ساخته شد و به نام شاعر و نوازندهٔ بزرگ ایرانی ابوعبدالله رودکی در سال 1346 افتتاح شد. ساخت تالار در خیابان دکتر ارفع (استاد شهریار کنونی) در سال 1336 شروع و پس از 10 سال با بهترین طراحی داخلی و تجهیزات بی نظیر ماشینی نور و صدا، بهره برداری و در آبان ماه 1346 افتتاح شد. این مجموعه متشکل از دو سالن اجرا به نام های تالار رودکی و سالن کوچک است که بعد از انقلاب اسلامی ایران تالار بزرگ تر را به وحدت و سالن کوچک را به تالار رودکی تغییر نام دادند. زیر بنای این تالار نزدیک به 15700 مترمربع است و شامل یک سالن همکف و سه طبقه بالکن به صورت نعل اسبی است که در مجموع گنجایش 740 تماشاگر را دارد. این ساختمان دارای دو زیرزمین ، تالار کنسرت، شامل صحنه و سالن تماشاگران در طبقه همکف و ساختمان اداری است. مساحت کل ساختمان در 7 طبقه و زیرزمین ها به 21000 متر مربع می رسد.

ورودی تالار

ورود به بنا از دو ورودی مجزا میسر می گردد، ورودی مردم در شمال (نمای شیشه) و ورودی اشخاص در شرق. این بنا یک سالن اصلی با ظرفیت 900 نفر دارد و شامل بخش های دیگر سالن انتظار، بخش های خدماتی، بخش های اداری و بخش های مرتبط با اجرا کنندگان است.سردر ورودی آن در وسط بلوار شهریار واقع شده است در نتیجه این بلوار جهت اصلی ورود به آن است. با عقب نشینی بنا از خیابان حافظ و جدایی آن توسط فضای سبز در واقع بنا از جهت حرکتی اصلی دور شده است.

برنامه ها

در این تالار هنرمندان بزرگ ایرانی مانند فاخره صبا و بهرام بیضایی و مرضیه و بنان و شجریان و حشمت سنجری و پری زنگنه کنسرت و نمایش اجرا نموده اند. همچنین منیر وکیلی در اپراهایی در تالار رودکی همانند اُرفه و اُریدیس با همکاری حسین سرشار، مادام باترفلای، لابوهم، لاتراویاتا و توراندخت نقش داشت.در کنار کنسرت های هنرمندان ایرانی، ویولونیست ها، پیانیست ها و رهبران ارکستر نامی دنیا چون روجیرو ریچی هنریک شرینگ،کلادیو آرائو در تالار رودکی کنسرت دادند.

مقالات بیشتر بخوانید :

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان ارتودنسی

منبع: تاپ تراول

به "آشنایی با تالار وحدت ، تهران Vahdat Hall" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تالار وحدت ، تهران Vahdat Hall"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید