فیلم 200 میلیاردی سینمای ایران

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، مطرب با 38 میلیارد و 543 میلیون تومان بیشترین فروش را در گیشه سینمای ایران تجربه نموده است، اما آیا آنطور که مجله فوکوس مدعی شده، پرفروش ترین فیلم ادوار سینمای ایران است؟

فیلم 200 میلیاردی سینمای ایران

به گزارش فارس، جدیدترین شماره مجله فوکوس که در بازار جشنواره کن توزیع شده، به رویه های بازار جهانی فیلم پرداخته و کمدی مطرب را با فروش 385 میلیارد ریالی، پرفروش ترین فیلم ایرانی معرفی نموده است. در حالی که چنین موضوعی صحیح نیست.

درست است که مطرب تا به امروز بیشترین اندازه فروش ریالی گیشه را به خود اختصاص داده است، اما پرفروش ترین فیلم را باید بر اساس تعداد بلیت های فروخته شده آن معرفی کرد، نه بر اساس مبلغ فروش که تابع نرخ تورم است.

در این صورت، عقاب ها با 10 میلیون و 180 هزار بلیت فروخته شده، در صدر فیلم های سینمایی ایران می ایستد. مطرب در سال 98 روی پرده رفت که قیمت بلیت سینما بین 5 تا 18 هزار تومان بود. با فرض قیمت میانه 10 هزار تومان، عقاب ها بیش از 2.5 برابر مطرب فروخته است.

به عبارت دیگر، در حال حاضر و با بهای میانه بلیت 20 هزار تومانی، اگر فیلمی بخواهد رکورد عقاب ها را بشکند، باید حداقل 200 میلیارد تومان بفروشد!

اما جدا از پرمخاطب ترین، عقاب ها یک رکورد دیگر هم در سینمای ایران ثبت نموده و دو دهه روی پرده سینما ها بوده است!

طبق جدول فوق، عقاب ها 22 سال متوالی اکران شده است، رکوردی که هیچ فیلمی به آن نخواهد رسید.

سال اکرانتعداد بلیت فروخته شده
1364 3 میلیون و 246 هزار
13652 میلیون و 328 هزار
1366686 هزار
1367918 هزار
1368762 هزار
1369660 هزار
1370418 هزار
1371225 هزار
1372157 هزار
1373194 هزار
1374 164 هزار
1375 114 هزار
1376 145 هزار
137761 هزار
1378 43 هزار
137921 هزار
13808 هزار
13818 هزار
13829 هزار
13834 هزار
13844 هزار
1385450

بر اساس یک داستان واقعی

سال 1394 کتاب سقوط در چهلمین روز به وسیله انتشارات تحسین روانه بازار نشر شد. این کتاب خاطرات خلبان یدالله شریفی زاد است. او در بخشی از این کتاب، خاطره ایجکت کردنش از جنگنده اف-5 و نجات یافتنش به وسیله کُرد های عراق را مکتوب نموده است.

شریفی راد، 28 آذر 1359 و هنگامی که 34 سال داشت، به همراه دو جنگنده ایرانی دیگر مأموریت یافت تأسیسات برق دبیس در شمال کرکوک را بمباران کند. او پیش از این عملیات، بیش از 40 بار سابقه نفوذ به خاک دشمن را داشت، اما آن روز ابر عظیمی روی هدف را پوشانده بود و عملیات را با مشکل روبرو کرد.

شریفی راد پس از بمباران هدف، هنگام بازگشت از دو جنگنده دیگر عقب ماند و مورد حمله دو میگ عراقی نهاده شد. دو جنگنده دیگر عراقی هم اضافه شدند تا شریفی راد را مجبور به فرود نمایند. اما او تسلیم نشد و به مبارزه هوایی با آن ها پرداخت. در این میان، یکی از جنگنده های عراقی به وسیله خود مورد هدف نهاده شد و منفجر شد. یک جنگنده را هم شریفی راد با مسلسل هدف قرار داد و کمی بعدتر، با کوه برخورد کرد و منفجر شد.

اما خلبان ایرانی پیش از اینکه انفجار هواپیمای دشمن را ببیند، خودش مورد اصابت موشک نهاده شد و مجبور به ایجکت (خروج اضطراری) شد. خودش می گوید، چون ارتفاع پرواز بسیار نزدیک زمین بود وقتی جایگاه از هواپیما جدا شد، آنان پنداشته بودند یک قطعه از هواپیمای منفجر شده من است. چتر نجاتم فرصت باز شدن کامل نیافته بود و من با سر به زمین خوردم و بیهوش افتاده بودم.

کُرد های مبارز کردستان عراق، خلبان ایرانی را پیدا و مخفی می نمایند تا زخم های بهبود پیدا کند. پیش مرگان کُرد عراقی، با پذیرش خطر های بسیار، شریفی راد را از دست رژیم بعث پنهان می دارند و با یاری تکاوران ارتش جمهوری اسلامی او را به ایران باز می گرداندند.

این موضوع چند سال بعد، همزمان با شروع به کار شریفی راد به اسم دیپلمات در پاکستان (سال 1363) مورد توجه عبدالله علیخانی نهاده شد که آن سال ها صاحب مؤسسه پولیدور فیلم بود و فیلم های خارجی را دوبله می کرد؛ دفتری که کمی بعدتر به پویافیلم تغییر کرد و با شراکت محمدحسین فرحبخش به تهیه نماینده تجاری دهه های 60 و 70 ایران بدل شد.

فیلمنامه نویسی گمنام!

علیخانی طرح اولیه را با محمدرضا یوسفی در میان گذاشت و او فیلمنامه اش را آن نوشت. جالب اینکه عقاب ها تنها فیلمنامه ای است که یوسفی نوشته، چرا که حوزه اصلی کار او دستیاری کارگردان بود. یوسفی البته سابقه بازیگری هم دارد که آن به حضور در اپیزود سوم فیلم سینمایی خداحافظ رفیق باز می شود.

منصور و علی مزینانی تهیه نمایندگی عقاب ها را بر عهده داشتند که نخستین اثر تهیه شده به وسیله آن ها محسوب می شد. این دو برادر، کمی بعدتر به تهیه نمایندگی فیلم های کمدی روی آوردند. جالب اینکه جلوه های ویژه را منصور مزینانی و فیلمبرداری عقاب ها را علی مزینانی برعهده داشت. آخرین فعالیت جدی این سینماگر به سال 1389 باز می شود که فیلم قفس طلایی را تهیه نمایندگی و فیلمبرداری کرد.

از موسیقی گوش نواز مجید انتظامی که بگذریم، بدون شک مهمترین عامل ماندگاری عقاب ها کارگردانی آن است. ساموئل خاچیکیان با فیلم های ژانر وحشت وارد سینما شده بود، در 61 سالگی ماندگارترین اثر خود را کارگردانی کرد. امیر قویدل هم به اسم دستیار، خاچیکیان را در عقاب ها همراهی کرد. خاچیکیان در تدوین هم متبحر بود و این چیره دستی به او در باورپذیر شدن صحنه های جنگی و حماسی عقاب ها یاری کرد.

احمد حق پرست راد (با نام هنری سعید راد) و جمشید آریا (که بعد ها به هاشم پور تغییر یافت) بازیگران اصلی عقاب ها بودند؛ یکی در نقش خلبان و دیگری در نقش تکاور ارتش.

عجیب اینکه عقاب ها در چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر هیچ جایزه ای برنده نشد.

منبع: فرارو

به "فیلم 200 میلیاردی سینمای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم 200 میلیاردی سینمای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید