درگذشت ریچارد دانر، کارگردان سوپرمن و طالع نحس

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، ریچارد دانر، کارگران اولین قسمت از مجموعه فیلم سوپرمن، فیلم ترسناک طالع نحس و سری فیلم های اسلحه مرگبار، درگذشت.

درگذشت ریچارد دانر، کارگردان سوپرمن و طالع نحس

به گزارش ایسنا به نقل از ددلاین، ریچارد دانر، کارگردان و تهیه کننده پُرکار هالیوودی که ساخت آثاری برجسته در دهه 1970 و 1980 میلادی، چون سوپرمن با بازی کریستوفر ریو و سری فیلم اسلحه مرگبار با نقش آفرینی مل گیبسون را در کارنامه داشت، در سن 91 سالگی درگذشت.

دانر فعالیت خود را با کارگردان در تلویزیون و ساخت سریال هایی، چون خیابان 66، منطقه گرگ و میش، تنفنگدار و غرب وحشی وحشی شروع کرد و پس از ساخت اولین فیلم های سینمایی اش با نام نمک و فلفل و پس از آن لولا با بازی چالز برانسون و سوزان جورج، تمام وقت به سینما پرداخت و در سال 1976 فیلم ترسناک و پیروز طالع نحس را کارگردانی کرد.

او سپس در سال 1978، اولین فیلم از سری فیلم های ابرقهرمانی سوپرمن را با نقش آفرینی کریستوفر ریو در کنار مارلون براندو و جین هکمن ساخت که با بودجه ای 55 میلیون دلاری در نهایت به فروشی بالغ بر 300 میلیون دلار در گیشه دنیای دست یافت. این فیلم نامزد سه جایزه اسکار شد و یک جایزه اسکار افتخاری برای جلوه های ویژه دریافت کرد.

دانر در ساخت قسمت دوم سوپرمن با تهیه کننده به مشکل برخورد و در حالی که اغلب صحنه های فیلم را مقابل دوربین برده بود نام خود را از پروژه خارج کرد و ریچارد لستر جایگزین او شد، اما نسخه ای از این فیلم با تدوین ریچارد دانر در سال 2006 اکران شد.

این کارگردان آمریکایی در ادامه فیلم های پیروزی در ژانر های متفاوت از اسباب بازی (1982) تا لیدی هاک (1985) و گوهم (1985) را به سینما آورد و از سال 1987 ساخت سری فیلم های اسلحه مرگبار را شروع کرد که مل گیبسون را به اسم بازیگر اصلی به یک سوپراستار تبدیل کرد. او طی 11 سال، چهار فیلم از این مجموعه فیلم را کارگردانی کرد که در مجموع به فروشی بیش از 900 میلیون دلار در سطح دنیا دست یافت.

همکاری ریچارد دانر و مل گیبسون به اسم کارگردان و بازیگر در دو فیلم ماوریک (1994) و تئوری توطئه (1997) ادامه یافت و آخرین فیلمش را هم با اسم 16 بلوک با بازی بروس ویلس در سال 2006 ساخت.

منبع: فرارو

به "درگذشت ریچارد دانر، کارگردان سوپرمن و طالع نحس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت ریچارد دانر، کارگردان سوپرمن و طالع نحس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید