حمایت از طرح های کلان پیشگیرانه و نوآورانه در کاهش مقاومت آنتی بیوتیک ها

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت:حجم بزرگی از مسائل مقاومت میکروبی به دوز مصرفی، اندازه مصرف آنتی بیوتیک و فرهنگ مصرف آن مرتبط است.

حمایت از طرح های کلان پیشگیرانه و نوآورانه در کاهش مقاومت آنتی بیوتیک ها

همزمان با هفته جهانی مطلع سازی آنتی بیوتیکها، همایش مجازی پیشگیری از ایجاد مقاومت میکروبی با آنالیز راهبردهای همگرا در تحقیقات پیشگیرانه جهت کاهش مقاومت میکروبی برگزار گردید.

یونس پناهی در این نشست با بیان این که همیشه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و ایجاد مقاومت میکروبی چالش بزرگی بوده است، اضافه نمود: سازمان جهانی بهداشت هم در این زمینه توجه ویژه دارد و از همه کشور ها خواسته که روی این مبحث کار نمایند و آموزش های لازم را ارائه دهند.

وی عنوان نمود: ابتدا باید آسیب ها و تبعات ایجاد این مقاومت برای بیمار، سیستم بهداشت و درمان و اثرات اجتماعی آن را آنالیز کرد. حجم بزرگی از مسائل مقاومت میکروبی به دوز مصرفی، اندازه مصرف آنتی بیوتیک و فرهنگ مصرف آن مرتبط است. سیاستگذاری در مصرف آنتی بیوتیک ها بسیار اهمیت دارد تا بدانیم در کشور های مختلف چگونه عمل شده است. کشور هایی با اقتصاد قوی از چه سیاستی بهره بردند تا توانستند دوز مصرفی، اندازه و در نتیجه مقاومت میکروبی را کاهش دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با تاکید بر ضرورت پایش مصرف به منظور کاهش استفاده آنتی بیوتیک ها در کشور، یادآور شد: آنتی بیوتیک ها از نظر اثربخشی با یکدیگر متفاوت هستند و گاهی تجویز آن به وسیله افراد بدون توجه به نمودار تجویز آنتی بیوتیک ها انجام می گردد و این می تواند بر مقدار بروز مقاومت آنتی بیوتیکی تاثیرگذار باشد.

پناهی به پنج برنامه کلان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در کاهش مقاومت میکروبی اشاره نمود و گفت: برای متخصصان و تصمیم گیران و حتی آحاد مردم باید آموزش های لازم ارائه و دانش و شواهد جهت راه های پیشگیری از مقاومت کافی تقویت گردد. کاهش بروز عفونت به وسیله روش های پیشگیرانه که می تواند بر مقدار و حجم احتیاج به آنتی بیوتیک ها اثر بگذارد. بهبود استفاده ضدمیکروب ها در پزشکی و دامپزشکی که حائز اهمیت بسیاری است و بعلاوه توسعه فناوری های نوین جهت کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی اثرگذار خواهد بود.

وی توضیح داد: جهان و کشور ها در وضعیتی هستند که داشتن یک سیستم داینامیک پایش مستمر نتایج تجویز بر بهبود بیماری، آنالیز رفتار تجویز، ارائه مستمر تجربه های پیروز، صرفه جویی در هزینه ها و تقویت مشارکت های بین المللی لازم است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: توصیه می گردد که به صورت دوره ای آنتی بیوتیک های پر مصرف را از چرخه خارج کنیم و بعد از یک مدت دوباره به آن ها برگردیم تا به نحوی بتوانیم در این زمینه کنترل داشته باشیم.

پناهی گفت: در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت این باور وجود دارد که هر چه در این حوزه هزینه گردد درواقع سرمایه گذاری است بنابراین آمادگی لازم برای ارائه حمایت از طرح های کلان پیشگیرانه و حمایت از طرح های کلان نوآورانه جهت معرفی ترکیبات تازه به منظور کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی وجود دارد.

وبلاگ آموزشی و فنی علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حمایت از طرح های کلان پیشگیرانه و نوآورانه در کاهش مقاومت آنتی بیوتیک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از طرح های کلان پیشگیرانه و نوآورانه در کاهش مقاومت آنتی بیوتیک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید