استفاده از فناوری اسکن لیزر در باستان شناسی

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، خبرنگاران: همزمان با امضای تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مرکز تحقیقات باستان شناسی و کاوش تورینو ایتالیا استفاده از فناوری اسکن لیزر در ایران و در زمینه باستان شناسی برای نخستین بار خبر داده شد.

استفاده از فناوری اسکن لیزر در باستان شناسی

به گزارش وبلاگ آموزشی و فنی، یادداشت تفاهمی به این منظور بین سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ویتو مسینا، نماینده مجاز مرکز تحقیقات باستان شناسی و کاوش تورینو ایتالیا امضا شد که دارای 9 بند آنالیز همکاری درحوزه های مرتبط با باستان شناسی، انسان شناسی، تجزیه و تحلیل بقایا، پژوهش های ژئوفیزیک، روش های تاریخ گذاری و مطالعات مواد فرهنگی است.

در این یادداشت تفاهم آمده است: طرف ها از تشکیل گردهمایی های علمی در موضوع های انسان شناسی و باستان شناسی ایران، حمایت خواهند کرد و در چارچوب این تفاهم نامه دومین فصل کاوش مشترک پژوهشگاه و دانشگاه تورینو به سرپرستی جعفر مهرکیان و ویتو مسینا از تاریخ 20، 7، 93 به مدت یک ماه انجام خواهد شد.

جعفر مهرکیان، سرپرست ایرانی پروژه مشترک کاوش های باستان شناسیشمی ایذه در استان خوزستان در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: برای نخستین بار با همکاری دانشگاه تورینو ایتالیا از فناوری اسکن لیزر که تا آن موقع فقط در فناوری ساخت هواپیما استفاده می شد، استفاده کردیم و توانستیم بر روی نگارکن های دوره الیمایی، تجربه های گرانبهایی رابدست آوریم.

وی این سایت را یکی از مهمترین سایت های باستان شناسی اعلام نمود و اضافه کرد: اگرچه از 78 سال پیش در این مکان حفاری و عملیات باستان شناسی اجرا شده ولی توانسته ایم یافته های تازه ای از معماری کشف کنیم.

این باستان شناس پیشکسوت با اشاره به آموزش 6 نفر از کشور ایران در این زمینه در دانشگاه تورینو اضافه کرد: همکاری با دانشگاه تورینو برای ما یک فرصت ارزشمند بود زیرا این دانشگاه تنها دانشگاهی است که موسسه ای به نام مرکز کاوش و پژوهش های باستانی دارد، تخصص این دانشگاه در زمینه دوره پارت است و حدود 20 سال در ترکمنستان بر روی نسا اولین پایتخت اشکانیان کار نموده است.

وی همچنین پیشنهاد کرد که مرکز مطالعات دوره پارت در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاسیس گردد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی دو روز پیش نیز با گروه میراث فرهنگی دانشگاه بلونیا ایتالیا یک یادداشت تفاهم درزمینه باستان شناسی امضا کرد.

منبع: تسنیم

به "استفاده از فناوری اسکن لیزر در باستان شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از فناوری اسکن لیزر در باستان شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید